Vad har ESO upptäckt?

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
malte
Posts: 69
Joined: 2007-10-24 09:13:37
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by malte »

Hmm, flerbudsastronomi ratade jag därför att jag tänkte att det skulle syfta på de astronomiska bud(skap)en i sig, till exempel de hårda från Mellerud (typ "ett tjockt molntäcke syntes över Dalsland dagen före VSP" ;-).
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det är lite synd att ordet bud har två betydelser: dels budbäraren (jfr: postbud, mjölkbud, osv), dels själva budskapet i sig.

Vad sägs om flerförmedlarastronomi?

Det kan då inte bli någon tvetydighet av det slaget. Dessutom får man med en allitteration, som i engelskans original multi messenger, vilket innebär att ordet ligger bättre i munnen.

mvh
Hans Bengtsson
malte
Posts: 69
Joined: 2007-10-24 09:13:37
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by malte »

Flerförmedlarastronomi är bäst hittills tycker jag :D
Wikipedianer sökes till en svensk version av https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-messenger_astronomy
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by Hans Bengtsson »

Där ser man. Då tycker jag vi bestämmer det här och nu. Av den enkla anledningen att det skulle vara roligt att känna sig som "myntare" av detta uttryck!

Det enda ord som jag har myntat är "mira" som ett substantiv med liten bokstav. En mira, flera miror. Förr var man alltid tvungen att skriva "Föränderliga stjärnor av Mira-typ" eller åtminstone "Mira-variabler". Varför det? Man talade ju om cepheider. Varför inte miror? När jag så på 80-talet skrev en liten artikel i Den Svenska Almanackan så valde jag att använda ordet "miror". Sedan har jag under alla år försökt inbilla svenska amatörastronomer att man kan säga och skriva det. Vilket faktiskt har lyckats bra. Dock är det väl inget ord som svenska folket i allmänhet använder alldeles dagligen, det får erkännas.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by timokarhula »

Intressant, Hans! Trodde att mira var ett svenskt vedertaget uttryck sedan länge. Vilket år skrev du din artikel i Den Svenska Almanackan? Får läsa den när jag kommer hem.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by Hans Bengtsson »

Det bör ha varit någon gång 1981-86. På den tiden användes inte heller på engelska ordet "Mira" som substantiv, utan det hette alltid "Mira star" eller liknande.

Samtidigt skickade jag med en lista med adresser till svenska astronomiföreningar, och det var en tradition som almanackan sedan höll fast vid i åtskilliga år (kanske fortfarande ... vet inte ... har inte tittat i den på väldigt länge).

En liten bakgrundshistoria:
Den korta artikeln om variabler hade jag totat ihop på mycket kort tid, kanske en halvtimme eller så. Men utan att fundera på var jag skulle publicera den. Kändes lite väl elementär för Aurora (GAKs tidskrift), och där hade jag säkert redan skrivit om variabler mera utförligt, vid flera tillfällen.

Påföljande dag får jag emellertid ett samtal från Stockholms observatorium med en förfrågan om jag vill skriva något för almanackan. Det lät roligt och jag tackade ja. Artikeln, insåg jag snart, hade jag ju precis skrivit! Men den kändes lite väl kort, och eftersom honorar skulle utbetalas per sida så lät jag en lista med astronomiföreningar hänga med.

Månaderna gick, almanackan kom ut ... när det plötsligt slog mig att jag inte sett röken av något honorar. Skrev till förlaget och påpekade detta. Fick svaret att det inte hade inkommit någon faktura i ärendet. ... Aha, man skulle skicka faktura, det hade jag inte förstått.

I samma veva behövde jag en ny tvättmaskin, så jag skrev en rejäl summa som motsvarade kostnaden för en ny tvättmaskin. Någon uppgift på hur många kronor som skulle utbetalas per publicerad sida hade jag aldrig fått, så jag kände mig fri att ta vad jag tyckte kunde vara rimligt. Pengarna kom någon dag senare och jag köpte ny tvättmaskin för dem.

Sedan dess har jag alltid tänkt på artikeln som "tvättmaskinsartikeln"!

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vad har ESO upptäckt?

Post by timokarhula »

Nu har jag funnit Hans Bengtssons tvättmaskinsartikel i Den Svenska Almanackan. Det är från året 1980 på sidorna 114-118 som man kan läsa Hans (hans) förnämliga text.

Hans skriver: Röda stjärnor är mycket ofta variabla. Vanligen sker förändringarna långsamt, och aldrig klocklikt regelbundet. För somliga kan inte någon som helst periodicitet spåras, men för andra kan uppställas en någotsånär pålitlig prognos för hur stjärnan kan förväntas uppföra sig. Dessa sistnämnda kallar vi miror efter "den underbara stjärnan i Valfisken", Mira Ceti, som upptäcktes av den frisiske prästen David Fabricius år 1596.

/Timo K