23'e September

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

23'e September

Post by Håkan N »

Man är ju inte förvånad över alla tokstollar som finns, men om ni inte är medvetna om läget..läste jag innan på MSN att i morgon den 23'e September kommer inte bara planet X in utan nån sorts religiös händelse äga rum som har med Juptier och Jungfrun att göra. ( så även Jordens undergång på det )
Kollade på internet och det verkade finnas otaliga filmer och websajter osv ang detta.
-Ja jag säger då det.
Hur klarar dom ut detta dagen efter ;-)
Det var väl lika med 2012 och säkert andra datum hela tiden, men detta var nåt bibliskt ihop med astronomi.

Det är bara moln här i Falun så jag kan inte se förloppet i Jungfrun ändå.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 23'e September

Post by Jonas »

Det finns många UFO:n därute. Inget att bry sig om!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 23'e September

Post by ThomasK »

Det mest komiska är att eftersom solen står i Jungfrun lär man inte se mycket i den stjärnbilden vid den här tiden på året.

Istället kan man passa på att besöka något event på Astronomins dag och natt som också är 23:e september.
Thomas Karlsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 23'e September

Post by Torbjörn »

Jag håller föredrag i morgon i Trollhättan om "Att börja med astronomi". Det skall bli kul!

/Torbjörn :)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: 23'e September

Post by magnahrl »

Jag önskar dig lycka till med föredraget Torbjörn. Bra insats för folkbildningen :good: Och tack för den fina artikeln om "långfärdsdobson" i Telescopium!

/Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 23'e September

Post by Torbjörn »

@ Magnus: Tack för det! Hoppas det kommer lite folk, det är roligt om man kan inspirera någon.
Kul att du gillade artikeln, det var kul att skriva den. Det var mycket mer arbete än jag trodde att bygga resedobben men det var verkligen värt jobbet att kunna ha med sig en bra 8" upp på Teide. Annars så kan man ha säkerligen ha mycket kul även med en stor kikare eller ett mindre reseteleskop där uppe.

/Torbjörn :)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 23'e September

Post by ThomasK »

Läste också artikeln i Telescopium om din resedobson (som vi på Astronet har fått se sen tidigare). Det var en mycket välskriven och pedagogisk artikel. Även jag som är helt oteknisk fattade alla momenten och klurigheterna i bygget.
Thomas Karlsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 23'e September

Post by Torbjörn »

Tack för det ThomasK. Jag försökte skriva artikeln steg för steg och visa hur jag och Patrik tänkte. Vi fick klura en del under resans gång :D

/Torbjörn