Perseiderna 2017

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

Traditionsenligt öppnar vi nu den årliga tråden för Perseiderna. Bästa obs-natten bör bli 12-13 augusti, om vädret tillåter.

Robert Cumming har gjort en så god redogörelse att jag för ögonblicket känner att jag inte behöver tillägga något:

http://www.popularastronomi.se/2017/07/ ... om-rymden/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

Dags att på allvar fundera på Perseiderna, även om månen inte är särskilt snäll i år. IMO har en live-graf, men hittills har ganska få ZHR-rapporter kommit in (vilket förstås beror på den fullmåne vi nyss haft):

http://www.imo.net/members/imo_live_sho ... &year=2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Perseiderna 2017

Post by PerOlofJ »

För vår del här i söder ser det ut att bli ok förhållanden på Söndag kväll, 11-12.
Månen stör inte så mycket och prognosen säger klart väder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna 2017

Post by AstroFriend »

Hej,
Här i Stockholm ser det värre ut.

Idag torsdag klart väder men för fredag och lördag natt är prognosen moln och regn. Månen är uppe och så här tidigt i augusti är det inte tillräckligt mörkt för deepsky.

Sätter väl upp kameran ikväll med fisheye objektivet så får vi se om någon meteor fastnar. Månen står i öst till syd under natten. Riktar jag kameran mot väst nord så är det mot Stockholm city och himlen är ganska upplyst ditåt.

Oftast brukar jag ställa in kameran på 20 eller 30 sekunder, ISO 800 eller 1600, bl f/4. RAW eller jpg. Objektiv Zenitar 16mm fisheye på fullframe kamera, ca 180 grader diagonalt.

Vad brukar ni ha för inställningar ?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

Vad gäller väder, så kan man något förenklat säga att det finns ett sätt som är fel och ett som är rätt vid tolkning av prognoser.

Det felaktiga sättet:
Att blint lita på den använda modellkörningens resultat, dvs de uppgifter man får timme för timme för en ort som man väljer. Det är körningens tolkning, men sådana körningar är gigantiska och tar lång tid, så den allra senaste utvecklingen kommer oftast inte med.

Det rätta sättet:
1. Läs meteorologens manuellt skrivna översikt för landet.
2. Läs meteorologens manuellt skrivna översikt för ditt område (t.ex. Nordvästra Götaland). Då får du en mycket bra uppfattning om vad som kommer att hända idag och i morgon.
3. Kolla satellitbilderna (kör sekvens) för att se det aktuella molnläget, och om det gäller nederbörd är förstås radarsekvenserna till stor nytta.
4. Sedan kan det vara kul att kolla vad den aktuella modellkörningen säger.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseiderna 2017

Post by ragge »

Tack Hans, för värdefulla tips !

Jag har ofta tänkt på hur dålig träffsäkerhet som prognoserna har, jag tycker nästan att det har blivit sämre med åren. Trots att det borde finnas mera datorkapacitet och bättre program nu jämfört med förr. Men det kan ju vara så att "vanligt folk" som nyttjar gratistjänster bara får tillgång till det som blir över när datorerna har levererat det som genererar intäkter.
Men, till saken. Vilka vädertjänster brukar du använda med den metoden som du beskriver ?

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

För min del är det naturligt att använda SMHI (som varit min arbetsgivare de senaste drygt 41 åren ...), på SMHIs hemsida hittar man rubbet när det gäller svenskt väder. Det stora pedagogiska problemet är att fler och fler i landet nu använder endast ortsprognoserna (dvs modellkörningens datorgenererade resultat) för att kolla vad det ska bli för väder. Kan tyckas bekvämt men är som sagt helt fel metod om man verkligen vill få en bra och komplett bild av väderläget. Då är det de skrivna texterna i kombination med satellitbilder och radarbilder som gäller.

Långa prognoser (5 eller 10 dygn) har blivit mycket mera träffsäkra under det senaste decenniet, tack vare bättre modeller av atmosfären och kraftfullare superdatorer, men ligger förstås långt efter kortare prognoser (1-3 dygn). Alla sådana saker följs givetvis upp löpande genom verifikation mot utfallet, man använder ca 180 svenska mätstationer för att få fram träffsäkerhetssiffrorna.

Ur amatörastronomisk synvinkel tror jag det är viktigt att lära sig förstå hur informationen som ges på SMHIs hemsida ska tolkas, det handlar om att ägna saken några minuter (och inte bara några sekunder som lär vara den genomsnittliga besökstiden i appen - med andra ord läser de flesta inte ens översikten!). Sådana här saker kräver en del kunskap och träning från användarens sida, det är en sak vi nog aldrig kan komma ifrån tyvärr.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseiderna 2017

Post by ragge »

Intressant, jag skall testa din metod.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna 2017

Post by AstroFriend »

Hej,
En liten rapport från Perseid spaning. Vi sitter på berget och kamerorna går sedan kl 23. De är riktade mot nordväst och fisheye 16 mm på fullframe samt 22 mm på aps-c. Har sett ytterst få meteorer, kanske någon kommit med på foto. Båda kamerorna riktade något mot nordväst så vi har månen bakom oss. Månskenet kastar kraftiga skuggor på berget. Har ej värmebandet på ikväll, har ej heller lyst på linsen för att se om det kommit kondens på den.

Det är varmt och skönt här, Stockholm. Vi passar också på att ta en titt emellanåt i 25*100 kikaren, roligast i kväll att titta på är nog månen.

Vi får se imorgon om det fastnade någon meteor på foto. Är kanske lite väl tidigt ute, men klart väder påkallar aktivitet.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2017

Post by Juicy6 »

Hans Bengtsson wrote:För min del är det naturligt att använda SMHI (som varit min arbetsgivare de senaste drygt 41 åren ...), på SMHIs hemsida hittar man rubbet när det gäller svenskt väder. Det stora pedagogiska problemet är att fler och fler i landet nu använder endast ortsprognoserna (dvs modellkörningens datorgenererade resultat) för att kolla vad det ska bli för väder. Kan tyckas bekvämt men är som sagt helt fel metod om man verkligen vill få en bra och komplett bild av väderläget. Då är det de skrivna texterna i kombination med satellitbilder och radarbilder som gäller.

Långa prognoser (5 eller 10 dygn) har blivit mycket mera träffsäkra under det senaste decenniet, tack vare bättre modeller av atmosfären och kraftfullare superdatorer, men ligger förstås långt efter kortare prognoser (1-3 dygn). Alla sådana saker följs givetvis upp löpande genom verifikation mot utfallet, man använder ca 180 svenska mätstationer för att få fram träffsäkerhetssiffrorna.

Ur amatörastronomisk synvinkel tror jag det är viktigt att lära sig förstå hur informationen som ges på SMHIs hemsida ska tolkas, det handlar om att ägna saken några minuter (och inte bara några sekunder som lär vara den genomsnittliga besökstiden i appen - med andra ord läser de flesta inte ens översikten!). Sådana här saker kräver en del kunskap och träning från användarens sida, det är en sak vi nog aldrig kan komma ifrån tyvärr.

Mvh
Hans Bengtsson
Inom byggbranschen har vi flera gånger köpt speciella prognoser från SMHI. Vi har var fjärde timme fått ett mail med prognos. Dessa har varit oerhört träffsäkra så jag kan intyga att proffs behövs. Har det stått i mailet att det börjar regna om 3 timmar har det stämt även om inga appar spått oväder. Väldigt bra men dyr tjänst.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna 2017

Post by AstroFriend »

Märkligt, jag trodde smhi var något statligt som vi betalar via skatten. Hur kan vi då hemlighållas det vi betalt för?

Inatt satt vi på altanen och spanade efter meteorer. Drog aldrig igång kamerorna då väderutsikterna var för dåliga. Efter kl 23 såg vi fem kraftigare meteor under loppet av en timme. Alla i stjärnbilden Svanen. Visst är det märkligt, när kamerorna inte är igång så kommer meteorerna, kameraskygga individer!

Efter kl 00 hade molnen tilltagit så fortsatta spaningar kändes meningslösa.

Vi hade under kvällen besök av Nippe, blev mycket trevligt astronomiprat mellan meteorerna.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Perseiderna 2017

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Märkligt, jag trodde smhi var något statligt som vi betalar via skatten. Hur kan vi då hemlighållas det vi betalt för?

Inatt satt vi på altanen och spanade efter meteorer. Drog aldrig igång kamerorna då väderutsikterna var för dåliga. Efter kl 23 såg vi fem kraftigare meteor under loppet av en timme. Alla i stjärnbilden Svanen. Visst är det märkligt, när kamerorna inte är igång så kommer meteorerna, kameraskygga individer!

Efter kl 00 hade molnen tilltagit så fortsatta spaningar kändes meningslösa.

Vi hade under kvällen besök av Nippe, blev mycket trevligt astronomiprat mellan meteorerna.

Lars o Gunilla
Det handlar såklart inte om att hemlighålla saker som redan finns utan att man betalar för att anlita dem för att ta fram en skräddarsydd specialprognos för ett visst område.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Perseiderna 2017

Post by Håkan N »

Vill inte vara negativ, men inget väder i Falun i alla fall, moln..
De sa natten idag skulle vara bäst på radion.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

SMHIs prognos för Falun säger "mycket moln och tidvis regn eller skurar". Även modellens tolkning för Falun ger helmulet hela natten.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Perseiderna 2017

Post by Håkan N »

Hans !

Tja nu regnar det så det är kört.

Jag offrar Perseiderna för tron på kristallkart OSP och eclipsen hoppas jag för enormt med folk på OSP och ex runt om i Oregon när den kommer in att vädret blir jättebra, men i mitt fall tar jag hellre nån klar natt istället, om man måste byta.