Lyriderna Stockholm 2017

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Lyriderna Stockholm 2017

Post by AstroFriend »

Igår den 21:a april var det ju inte så lyckat med vädret, men i kväll kanske det blir bättre.

Vore ju kul att få Lyriderna på bild och kanske någon Bolid.

Har här gjort en karta hur det ser ut inatt 23:e april 2017 kl 23:00:00 lokal tid, rätta mig om den blivit fel!
Lyrid meteor shower 20170422 230000 cdcprint.jpg
(Print från CdC)

Denna meteor shower är ny för mig, men oftast när jag observerat andra har jag fått ut mest av bilderna när jag haft kameran riktad åt öst eller väst om centrum där de tycks stråla ut. Den stora röda ringen motsvarar 90 grader och hela bilden är 180 grader bred.

Jag kommer antagligen använda min 16 mm fisheye då den tidigare gett de mest lyckade bilderna. Den har på en fullframe kamera 180 grader tvärsöver på diagonalen. Riktar den ca 50 till 90 grader öst eller väst om radiant centrum beroende på hur det lokala mörkret ser ut. Man kan tänka sig rikta kameran upp mot Zenit också när man har så stor vinkel (fov), själv lägger jag kanske centrum på optiken vid 40 till 50 grader över horisonten. Det är inte nödvändigt att ha en motordriven montering, till och med en fördel utan i de flesta fall. Blir ju snygga time lapse filmer om kameran är fast. Med andra ord ingen komplicerad fotoutrustning, bara en intervalo meter, en del kameror har det inbyggt.

Om vädret blir bra i kväll blir det antagligen Tyresta reservatet i södra Stockholm jag beger mig till.
viewtopic.php?f=29&t=14605" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte bestämt om det blir Vissvass där jag aldrig varit på natten tidigare eller Spirudden, det är två helt olika vägar in så inte så lätt om man ändrar sig när man är på plats.

Update:
Nu är det nästan helt säkert vi åker ut. Chansar på Vissvass då det enligt light pollution kartan skall vara aningen mörkare där. Räknar med att vara framme vid kl 23.

Startar kameran kanske kameran kl 23 eller strax därefter, det är ju sommartid nu för ovanlighetens skull och sedan får den gå några timmer beroende på vädret. Mindre moln som glider förbi kan ju ge lite mer effekt åt det hela.

Kamera inställningar (Canon EOS 6D):
Det är bländare och iso som bestämmer hur ljusstarka meteorerna blir. Exponeringstiden och luckan mellan dom avgör hur mycket tid du missar, oftast då boliden kommer!

Exponeringstid: 20 sekunder.

ISO: 800 eller möjligen 1600 om platsen är väldigt mörk.

Objektiv: Zenitar 16mm f/2.8, nedbländad till f/4.

Kvalite: Full upplösning jpg och raw.

Intervalo meter: 20 sekunder med ca 5 till 10 sekunders paus emellan, för kort paus kan göra att du missar bilder helt, kameran måste hinna ladda ned bilden innan den kan starta nästa!

Ingen spegellåsning eller brusreducering.

Före eller efter, ca 20 st darks på 20 sekunder på samma ISO som bilderna.

Minst två full laddade batterier.

Värmeband till objektivet.

Antagligen tar jag bara med mig min tripod.

Varma kläder och ficklampa.

Ja det var väl allt, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Lyriderna Stockholm 2017

Post by mikaelanderlund »

Det låter som att det blir en fin natt! Här nere i söder är det lite osäkert men jag kommer att göra ett försök.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lyriderna Stockholm 2017

Post by AstroFriend »

Hej,
Vi är tre stycken här ute i Vissvass nu och fotar Lyriderna, jag, Gunilla och Rolf. Men som ni säkert känner igen, ganska klart när vi kom, när fotandet börjar kom molnen. Vi stannar kanske en timme till.

Vi har i varje fall sett några visuellt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lyriderna Stockholm 2017

Post by AstroFriend »

Vi fick till slut en timme klart väder, strax efter midnat till ca kl 01 lokal tid. Vi hade tre kameror som gick hela tiden och i riktade fron nordost till söder. Resultatet blev dock magert, en räjel meteor fast som visade sig inte tillhöra Lyriderna. Vi har dock än inte sett igenom Gunillas bilder. Vid förra tillfället i augusti fann vi där en rökare, så fin att den hamnade i tidningen. Såvi får se vad som dyker upp där.

Det kommer bilder på hemsidan senare.

Jag är väldigt förvånad att bara vi tre dök upp, är vi inte kanske en miljon Stockholmare på södra sidan? Det är inte många mörka platser att välja på och att endast 3 personer av en miljon skulle vara intresserade av astronomi och en sådan här händelse känns ologiskt.

Någon som har statistik på hur många i Sverige som har teleskop över leksaksnivån?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;