Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by bengtr »

Asteroid ockultation Alphonsina mag 9.2 stjärna dubbel ? HIP 17113 (HD 278942)


http://www.asteroidoccultation.com/2017 ... _52712.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

verkar kunna bli klart i kväll

/bengtr
map.jpg
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by timokarhula »

Jag har planerat obsa ockultationen från Virsbo. Visuellt och med tidtagarur. Jag hade i veckan varskott VARF-medlemmarna i Västerås om händelsen.

http://www.varf.se/Forum_phpBB3/viewtop ... 011#p10011" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by timokarhula »

Jag hade lokaliserat stjärnan i Perseus, norr om Plejaderna i 12-tummaren. Sedan hade jag 25x100-kikaren i reserv som också pekade mot stjärnan som skulle ockulteras. Startade tidtagningen utifrån Fröken Ur klockan 21:10:00. När jag kommer ut 5 minuter innan ockultationen är hela västhimlen igenmurad!! :evil: Sedan missade jag också Venus som aftonstjärna ikväll pga låga moln.

/Timo K
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by LasseH »

Vi hade mer tur och fick träff från Sandvretens observatorium. Lägger upp observationen imorgon.
Mvh,
LasseH.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by bengtr »

Hej !

Vad synd att du missade det. :-(

Men jag fick med det ! avi-filmat :-)

Prel. data : 1,8 sek varaktighet. mitt tidpunkt 21:15:07.7
Analyserat i Tangra.
Lite hack i kurvan men jag tycker inte man kan se några spår av dubbelstjärnan ? eller ?

/bengtr
Alphonsina_pos_curve.jpg
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by LasseH »

Här kommer observationen från Sandvreten. Vi fick en förmörkelslängd på 1,60 s. Mittiden var 20:15:06,16 UT, dvs 1,5 s före Bengt. Väldigt grovt och amatörmässigt kan man då säga att skuggan rört sig med ca 60 km/s över jorden om vi gissar att det är 90 km mellan observatörerna. Jag är medveten om att de finns enorma felkällor i denna uppskattning men ändå.
En annan intressant iaktagelse är det lilla hacket på uppflanken som båda observationerna visar. Vår pixelskala är 1"/pix. En stjärna driftar 15"/s, vilket borde betyda att tidsupplösningen i observationen är 0.07 s/pix. Ett rätt upplinjerat dubbelstjärneavstånd på 0.1" driftar på 0.1/15 s = 0.007 s. Dvs vi skulle behövt minst 10 gånger högre tidsupplösning för att se detta. Dessutom borde väl en dubbelstjärna ge ett hack i båda flankerna.
Så vad kan då hacket vara? Spekulationer? Hade det bara funnits i en observation had man snabbt sagt atmosfärsscintillation men nu? Är det känt om Alphonsina har en satellit?

Mvh,
LasseH.
Attachments
925Alphonsina_drop_zoomin.jpg
925Alphonsina_drop_zoomin.jpg (121.48 KiB) Viewed 7304 times
925Alphonsina_obs1.jpg
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by bengtr »

Hej !

Spännande att ni på Sandvreten ochså fick en "böj/hack" i slutet av kurvan !

Finns lite mer info här : http://www.asteroidoccultation.com/2017 ... ummary.txt" onclick="window.open(this.href);return false;
bla. : approx. diameter [km]: 58 approx. diameter ["]: 0.026

jfr med dubbel 0.149 " HIP17113 A mag 9.6 B mag 10.4 (enl Stellarium) om det stämmer ?

så borde ju avståndet kunna vara större än 1.7 sek . Att hacket är på ung halva kan motsvara 2 ung lika ljusa stärnor ??

Eller tänker jag fel ? Får nog fundera mer på detta .

/bengtr
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by LasseH »

Du kan ha rätt. Inser nu att jag hade helt fel i mitt resonemang ovan om tidsupplösning. Det intressanta är ju Alphonsinas vinkelhastighet och hur lång tid det tar för den att röra sig samma vinkel som dubbelstjärnan uppvisar. Kollar på detta ikväll.
Frågan kvarstår förstås varför vi i så fall inte får ett hack i bägge flankerna.
Mvh,
Lars.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by Hans Bengtsson »

Enligt en katalog över dubbelstjärnor i Hipparcos ...

http://vizier.cfa.harvard.edu/viz-bin/V ... recno=5616" onclick="window.open(this.href);return false;

... så låg den svagare komponenten år 1991 i positionsvinkel 347 grader, på 0.2 bågsekunders avstånd från den starkare. Men det var alltså 1991, mycket kan ha ändrats sedan dess.

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by jwarell »

LasseH wrote:Du kan ha rätt. Inser nu att jag hade helt fel i mitt resonemang ovan om tidsupplösning. Det intressanta är ju Alphonsinas vinkelhastighet och hur lång tid det tar för den att röra sig samma vinkel som dubbelstjärnan uppvisar. Kollar på detta ikväll.
Frågan kvarstår förstås varför vi i så fall inte får ett hack i bägge flankerna.
Mvh,
Lars.
Grattis till er båda för denna spännande obs! Extremt sällan man ser oregelbundenheter i kurvan som inte går att härledas till brus, flat, dark eller lokala omständigheter. Ska bli intressant att se din lilla analys av dubbelstjärnan Lasse.

En sak är säker, nämligen att om Alphonsina hade en tillräckligt stor kompanjon, skulle även denna orsaka ett dip som är lika djupt som Alphonsina själv. Om dippen är så kort att den sker inom den tidsperiod under vilken den passerar en pixel, blir dippen mindre djup än så. Kanske detta har inträffat. Alltså att tiden mellan ingång i och utträde ur ockultation är kortare än 0,07 sek, dvs att objektet är mindre än ca 3 km (Alphonsinas rörelsehastighet ca 35 km/s projicerat på jorden).

Eftersom dippens djup bara är en bråkdel av Aphinsinas drop (såg 1/10) borde det betyda att kompanjonens storlek är ännu mycket mindre (storleksordningen 0,1 km). Detta motsvarar en vinkelutsträckning av 0,026/85*0,1 bågsek = 30 mikrobågsek. Eftersom stjärnans vinkeldiameter torde vara betydligt mindre än så (ca 2 soldiam, 630 ly avstånd) borde ockultationen ändå vara detekterbar.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by Hans Bengtsson »

En sak som jag just började fundera på (har inte kommit längre än så!) är det faktum att ockultationsljuskurvan har en nedåtgående och en uppåtgående del. Förmodar att det i det här fallet beror på att stjärnan är en tät dubbel? Kan puckeln på uppstigande delen antyda en tredje och svagare komponent?

Spontant kan jag tycka att en ockultation av en enkel stjärna borde ske helt on/off. Småplaneten saknar ju atmosfär, och stjärnans diameter ... spelar den någon roll eller är försumbar? Kommer diffraktionsfenomen in i bilden? Finns det någon tröghet i mätningen som hindrar att kurvan bryts helt momentant? Kanske är kurvor för ockultationer av enkla stjärnor helt on/off?

Här finns mycket intressant att sätta sig in i.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by ThomasK »

Om stjärnan täcker mer än en pixel, och det lär den väl göra i det här fallet, blir det väl under en viss liten tid en avtagande kurva. Då det precis efter ockultationens start i mätningen ingår pixlar som belystes innan ockultationen började.

Mycket intressanta observationer ni gjorde.
Thomas Karlsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by LasseH »

Ja, det här var ju spännande.

Alphonsinas egenrörelse vid tillfället var 57,87"/h = 0,016"/s (Guide 9)
Diametern 0.026" (Bengt R)
Med reservation för feltänk tror jag följande:
Det är med observationen inte möjligt att förklara en dubbelstjärna med storleksordningen 0,1". Om dubbelstjärnan ligger vinkelrätt mot Alphonsinas rörelseriktning förmörkas bara en stjärna eller så smiter asteroiden mellan stjärnorna. Om stjärnans positionsvinkel stämmer någorlunda med rörelseriktningen skulle det bli två dippar med storleksordningen sekunder emellan. Hacket i observationen är 0,2 s långt ungefär.

Däremot kan man inte utesluta att den ockulterade komponenten i dubbelstjärnan i sig är en ännu tätare dubbel som Hans spekulerar i. Om separationen är en bråkdel av Alponsinas diameter, dvs ett antal millibågsekunder kan man finna flera geometrier som förklarar samtidigt försvinnande och olika uppdykande. Jag bifogar en skiss över tänket.

Johans resonemang om en liten följeslagare känns också som en rimlig förklaringsmodell.

Mvh,
LasseH.
Attachments
Tight double star.jpg
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by staffastro »

Mycket spännande att ni observerat detta, men det jag inte förstår är att ljustappet är så stort. Alphonsina ockulterade ju bara den ena av två komponenter med måttligt dm, dvs max magnituddropp borde varit bara typ 0,8 magnituder, men det verkar ju mycket större? Så jag börjar tro att dubbel-elementen från våra Hipparcosreduktioner är felaktiga...
Staffan S-m
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroid ockultation Alphonsina mag 9 stjärna i kväll

Post by Hans Bengtsson »

Bra att du kommer in i bilden Staffan! Tänkte just föreslå det.

En sak jag noterar är att Washington-katalogen säger separation 0.1 bågsekunder medan den katalog jag länkat till i mitt tidigare inlägg säger 0.2, byggt på mätdata från samma år. Varför? Och jag ser i ett annat inlägg en mera exakt angivelse, 0.149, varifrån kommer den uppgiften? Möjligen är 0.1 en avrundning av det värdet. Och det är kanske även 0.2, om man gått omvägen att först avrunda till 0.15. Kan man utesluta att komponenterna nu ligger extremt nära varandra, och att båda ockulterades?

Om vi vet djupet på ockultationen uttryckt i V-magnituder borde vi kunna fastslå vilken av komponenterna som ockulterades (de har ju olika magnitud), eller om kanske båda komponenterna ockulterades.

Mvh
Hans Bengtsson