Föredrag Meteorer (från Nippe)

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Föredrag Meteorer (från Nippe)

Post by AstroFriend »

Hej, här kommer information från Nils-Erik, ni kanske bättre känner igen honom som Nippe från STAR som jag förmedlar här:

Saltsjö-Boo 2016-11-04

God eftermiddag Astro-vänner!

I morgon är det Alla Helgons dag och då tycker jag det passar bra med lite kosmisk information. På något sätt finns det ju ett samband. Eller hur?

Nu på torsdag den 10 november klockan 1900 i Albanova. Eric Stempel från Uppsala Universitet kommer då att hålla ett mycket intressant föredrag om meteorer. Arrangör är Svenska Astronomiska Sällskapet (SAS) som ger ut tidningen Populär Astronomi. Tidningen ingår i medlemskapet och Star-medlemmar får rabatt på den avgiften om man betalar via Stars Plusgiro. Bra va?

Åter till föredraget. Så här skriver Sällskapet om kvällen

”Eric Stempels: Det svenska meteornätverket

Ljusstarka meteorer väcker ofta uppmärksamhet. Men det är inte lätt att i efterhand räkna ut vad som hänt. Projektet syftar till ett nätverk av relativt billiga kameror med vars hjälp ljusstarka meteorer kan trianguleras. Härigenom kan meteorens bana beräknas, vilket bland annat möjliggör letande efter eventuella meteoriter. Åtta kameror finns redan i drift, och flera av dessa drivs av privatpersoner och amatörastronomiföreningar.

Eric Stempels är forskare vid Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet.

Tid: torsdag 10 november, kl 19:00
Plats: AlbaNova, Roslagstullsbacken 21, Stockholm
Hitta dit: Buss: 61, T-bana: Tekniska högskolan, bil: Roslagsvägen 30D ”

Hälsningar
Nippe Olsson
Informatör i STAR
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Föredrag Meteorer (från Nippe)

Post by AstroFriend »

En uppdatering från Nippe:


Häromdagen fick ni brev av mig med information om ett bra föredrag i Albanova nu på torsdag den 10 november. Jag glömde då att skriva vilken sal föredraget är i.

Ni ska till Svedberg-salen som även kallas FD5. Där är föredraget klockan 1900.

För formens skull skickar jag även denna gång texten från Svenska Astronomiska Sällskapets hemsida. Så här skriver de:

”Eric Stempels: Det svenska meteornätverket

Ljusstarka meteorer väcker ofta uppmärksamhet. Men det är inte lätt att i efterhand räkna ut vad som hänt. Projektet syftar till ett nätverk av relativt billiga kameror med vars hjälp ljusstarka meteorer kan trianguleras. Härigenom kan meteorens bana beräknas, vilket bland annat möjliggör letande efter eventuella meteoriter. Åtta kameror finns redan i drift, och flera av dessa drivs av privatpersoner och amatörastronomiföreningar.

Eric Stempels är forskare vid Institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet.

Tid: torsdag 10 november, kl. 19:00
Plats: AlbaNova, Svedbergs-salen FD5, Roslagstullsbacken 21, Stockholm”.

Nu har ni fått all information jag har att förmedla.

Hälsningar

Nippe Olsson
Informatör i STAR
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Föredrag Meteorer (från Nippe)

Post by AstroFriend »

Gunilla och jag besökte meteor föredraget, vi var inte många som kämpat oss dit i snöovädret. Det var riktigt intressant att höra vad de kunde få fram med kamerabevakningen. Han visade hur de kunde få fram meteorbanan och sedan en matematisk modell hur stenen droppade ned på marken med ganska bra precision. Föredragshållaren uppmanade oss att sätta upp kameror så vi täcker hela Sverige. Han har tydligen inte följt debatten om kameraövervakning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;