Norrsken (av Nippe)

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Norrsken (av Nippe)

Post by AstroFriend »

Information från Nippe:


Saltsjö-Boo 2016-10-27

God afton Astro-vänner!

I dag och även fredag och lördag finns det en chans att det blir Norrsken i våra trakter. På spaceweather.com går stråket för Norrsken nästan ända ner till oss.

Det hela hänger samman med ett kraftigt utbrott på Solen som kommer till jorden i dag och de närmaste dygnen. Strax efter kl. fem i morse syntes Norrsken ända nere i Danmark. Och kan Danskar se så ska väl en och annan Stockholmare lyckas.

Alltså. Fram med kamera på stativ och varma kläder. Håll utkik mellan molnen i kväll. I morgon fredag och övermorgon lördag blir det stjärnklart enligt SMHI så det gäller att inte ta till det vanliga fredags och lördags myset. Gå istället ut och vänj ögonen under 20 – 30 minuter och börja kika efter det svaga skenet. Be grannar och gatukontor släcka all belysning så chansen ökar för att ni ska se något.

Tag en massa bilder, 15 – 20 sekunder 400 eller 800 ISO bör gå bra. Prova olika tider och olika känslighet. Kom ihåg att högt ISO-tal ger risk för gryniga bilder. På Astrofotokvällen den 21 november vill jag och många fler se era bra eller mindre bra Norrskensbilder. Det går givetvis även bra att lägga in bilder på vår hemsida http://www.starastro.org" onclick="window.open(this.href);return false; under, galleriet. Mejla webmatser Johan om ni behöver hjälp. Ni får gärna höra av er till mig och berätta vad ni såg eller inte såg.

Nu ska jag ut för att se om himlen öppnat sig så jag kan se om spaceweather.com har rätt.

Hälsningar

Nippe Olsson
Informatör i STAR
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;