Perseiderna 2016

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Traditionsenligt öppnar vi nu tråden för en av årets bästa meteorhändelser: Perseiderna. Svärmen har redan så smått börjat bli aktiv, och maximet beräknas inträffa någon gång på eftermiddagen den 12 augusti. Både nätterna 11-12 och 12-13 augusti bör bjuda på fina skådespel, vilken av nätterna som blir allra bäst är hugget som stucket.

Månen är relativt snäll i år även om den inte är helt borta. Här finns info:

http://www.imo.net/files/data/calendar/cal2016.pdf

Som alltid gäller att man i första hand riktar blicken mot den del av himlen som är bäst och mörkast, ofta blir det ungefär rakt upp. Sämst brukar vara att koncentrera sig på radianten i Perseus. Visserligen ser man lika många perseider åt det hållet som i andra riktningar, men meteorspåren är där korta och inte lika praktfulla.

Givetvis vore det roligt med ZHR-studier (då ska man helst ha landsbygdshimmel) och även organiserad fotografering för att bestämma enskilda perseiders banor genom atmosfären.

M v h
Hans Bengtsson
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Perseiderna 2016

Post by Corpze »

Det börjar trilla in lite meteorer på kameran hemma, en igår och en idag. Hoppas på en fin föreställning i år :good:

/Daniel

image.jpeg
image.jpeg (83.02 KiB) Viewed 6379 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseiderna 2016

Post by AstroFriend »

Vi får hoppas på klart väder till showern.

Håller på att packa ihop lite grejor att ha med till landet.

Skall denna gång köra med följning vilket jag aldrig gjort vid sådana här tillfällen tidigare. Tar dock inte med EQ6 monteringen utan den lilla SW Star Adventurer montering. Har inte haft tillfälle att testa den ordentligt tidigare. Hoppas kunna montera den på betong pelaren så den sitter stadigt, kommer byta kamera några gånger och bra om polinställningen inte rubbas.

Appropå det måste jag läsa på hur man polinställer den bäst, brukar ju normalt göra drift align via guidekameran vilket jag inte har möjlighet till nu. Någon som vet någon bra app för Android som visar var på ringen i sökaren polstjärnan skall ligga för ett visst klockslag?

Update:
Jag hittade apparna (Android):

PolarisView
https://apkpure.com/polarisview/com.wat ... olarisview

och

Simple Astronomy Tools
https://apkpure.com/simple-astronomy-to ... astrotools

Båda fungerar mycket bra men den senare hade också flera andra intressanta verktyg, båda gratis.


Objektiven jag skall pröva är dels fisheyen som jag brukar använda på 16mm, dels en Vivitar på 35mm f2.8 vilken brukar vara bra till annat. Sedan skall jag också försöka hinna med o testa med en 150mm f2.8 Sigma om jag hinner. Den senare inte för meteorerna utan något Deepsky objekt. Den kommer ställa större krav på polinställningen. Kameran till det blir en fullframe Canon 6D.

Utöver det har nedpackats, gummiblåsa, intervallometer, motljusskydd, modifierat värmeband, startbatteri, rödlampa. Småbatterier och laddare.

Vad har ni andra för planer?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Det vore extra roligt, tycker jag, om det kunde ske en samordning av fotograferandet, på så sätt att vi bestämmer en punkt i atmosfären dit perseidfotograferna riktar sina kameror. Helt självsvåldigt föreslår jag platsen 100 km rakt ovanför Växjö.

Centrering av kamerans synfält bör då göras enligt nedanstående.

Väderstreck: titta på en karta över södra Sverige och se i vilket väderstreck (azimut) som Växjö ligger!

Höjd över horisonten (altitud) beror på hur långt från Växjö man befinner sig:

Växjö: rakt uppåt.
20 km från Växjö: höjd 79 grader.
40 km: 68 grader.
60 km: 59 grader.
80 km: 51 grader.
100 km: 45 grader.
120 km: 40 grader.
140 km: 36 grader.
160 km: 32 grader.
180 km: 29 grader.
200 km: 27 grader.

Så himla kinkigt är det ju inte eftersom kamerorna har avsevärt stort synfält.

Givetvis kan vi bestämma även ett par andra geografiska punkter, 100 km upp i atmosfären, men någonstans ska man börja. Detta var en sak som samordnades utan problem redan på 70-talet och 80-talet, och jag tycker att det med dagens fantastiska kommunikationsmöjligheter (astronet) och tekniska utrustning (digitalkameror) borde gå ännu mycket lättare. Vad säger ni?

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Hittills (eftermiddagen den 4 augusti) har 1234 perseider rapporterats in till den internationella meteororganisationen (IMO):

http://www.imo.net/live/perseids2016/

Inte så illa med ZHR mellan 15 och 20 redan nu.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

ZHR har nu ökat till 25-30. Det är bara ett litet fåtal svärmar under året som når den aktivitetsnivån vid maximum. Och vi befinner oss ca 6 dygn före perseidtoppen! Verkar lovande.

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseiderna 2016

Post by ragge »

Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut "där ute" i kometspåret som Jorden kommer att passera, så jag läste på lite.
"Upphovsmannen" till skådespelet, kometen Swift-Tuttle, är 26 km i diameter och har en omloppstid på 130 år. Den senaste passagen var 1992. Vid någon framtida passage kan den komma farligt nära Jorden.
Så började jag fundera på hur brett är spåret med grus etc, som Jorden passerar ? Som har legat där i 130 år, plus en del rester från tidigare passager (?). Det hela är ju över på säg tre dygn, så det borde vara rätt smalt.
Gissa först utan att räkna, scrolla sedan ned och kolla (om jag nu har räknat rätt).


































7725625 km, eller 606 Jord-diametrar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Chris Allen, den eminente variabelobservatören på Öland, berättar om Perseiderna i radio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6491419

mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseiderna 2016

Post by ragge »

ragge wrote:Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut "där ute" i kometspåret som Jorden kommer att passera, så jag läste på lite.
"Upphovsmannen" till skådespelet, kometen Swift-Tuttle, är 26 km i diameter och har en omloppstid på 130 år. Den senaste passagen var 1992. Vid någon framtida passage kan den komma farligt nära Jorden.
Så började jag fundera på hur brett är spåret med grus etc, som Jorden passerar ? Som har legat där i 130 år, plus en del rester från tidigare passager (?). Det hela är ju över på säg tre dygn, så det borde vara rätt smalt.
Gissa först utan att räkna, scrolla sedan ned och kolla (om jag nu har räknat rätt).


































7725625 km, eller 606 Jord-diametrar.
EDIT: Vi kan anta att infallsvinkeln mellan Jordens omloppsbana och kometspåret inte är 90 grader, så bredden på spåret kanske är lite mindre. Säg 500 Jord-diametrar så kommer vi väl lite närmare sanningen.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseiderna 2016

Post by timokarhula »

Lutningen (inklinationen) mellan moderkometen 109P/Swift-Tuttles bana och ekliptikan är 113º så meteorsvärmens bredd enligt ditt exempel blir då 606 sin (113º) = 558 jorddiametrar. Det är bara tjockleken på strängens tätaste del för Perseider syns även ett par veckor före och efter maximum. Kan ni räkna ut det sanna medelavståndet i rymden mellan de synliga stjärnfallen (gruskornen) utifrån ZHR? Ni blir förvånade. :)

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Perseiderna 2016

Post by ThomasK »

Jag gissar på ca 85 km utifrån ett ZHR-värde på 150.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Perseidantalet per volymsenhet kan man se i IMO:s live-uppdateringar, se länk i tidigare inlägg.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseiderna 2016

Post by Tannerswe »

När peakar den egentligen?
Det står eftermiddagen den 12e här ovan och det har jag både hört och läst på olika platser innan.

Men jag såg denna sammanställning av olika modeller och utifrån den kombinerade modellen så peaker Pleaderna kl 0232 natten den 12e.
Eller är det MSFC single rev som är den säkrare av dem? = eftermiddag den 12e

Image
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2016

Post by Hans Bengtsson »

Ja det är en bra fråga. I det inledande inlägget i denna tråd skrev jag att det är hugget som stucket om natten 11-12 eller 12-13 augusti blir bäst för vår del. Sedan dess har jag sett ett antal sidor och läst i media där det entydigt slås fast att 12-13 blir bäst. Ärligt talat vet jag inte riktigt hur man kan vara så säker på det. Snarare tycker jag att ett max på em den 12 augusti pekar på efternatten 11-12 som bästa tiden för oss. Ofta är aktiviteten något högre strax före max än strax efter max.

Men vi får se hur det blir, det är bara att observera båda nätterna om vädret tillåter och om man har tid och möjlighet.

Edit:
Och i än högre grad borde den nu kommande natten (11-12 augusti), speciellt efter midnatt, bli bra om man tittar på lejonparten av de prognoser för maximet som ges i tabellen i ett inlägg strax här ovanför. Där ges ju tidpunkten för toppen som klart tidigare än eftermiddagen den 12 augusti.

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseiderna 2016

Post by ragge »

timokarhula wrote:Lutningen (inklinationen) mellan moderkometen 109P/Swift-Tuttles bana och ekliptikan är 113º så meteorsvärmens bredd enligt ditt exempel blir då 606 sin (113º) = 558 jorddiametrar. Det är bara tjockleken på strängens tätaste del för Perseider syns även ett par veckor före och efter maximum. Kan ni räkna ut det sanna medelavståndet i rymden mellan de synliga stjärnfallen (gruskornen) utifrån ZHR? Ni blir förvånade. :)

/Timo K
Jag får det till c:a 700 km mellan gruskornen utifrån zhr=150.
EDIT: Tänkte visst lite fel där så jag ändrar mig till 200 km.