Aldebaran ockultation

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Aldebaran ockultation

Post by timokarhula »

En påminnelse. Inatt (natten mot söndag) ockulteras Aldebaran av månskäran. Förmörkelsen sker lågt över horisonten och kräver en fri sikt österut. Sett från Stockholms horisont sker inträdet klockan 0:40 (svensk sommartid) och utträdet sker klockan 1:16 på 7º höjd. Eftersom månen är 30% upplyst blir det säkert en vacker syn då Aldebaran plötsligt "ploppar" fram bakom jordskenet sett genom ett teleskop.

Jag följde den senaste Aldebaran-ockultationen på dagtid den 21 april men en del cirrusmoln störde observationerna.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Aldebaran ockultation

Post by Torbjörn »

Om jag har flyt med vädret kanske jag får tillfälle att kika efter det, tack för tipset. Har planer på att rigga upp C8:an ikväll och obsa lite av varje.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aldebaran ockultation

Post by timokarhula »

Torbjörn, från västkusten (Orust) sker Aldebarans utträde på endast 3º höjd så du behöver en bra ENE horisont. Från min horisont dyker Aldebaran upp på 6º höjd vilket nog förhindrar mig att se den från gården med teleskop. Får nog gå till sjön med kikaren.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Aldebaran ockultation

Post by Torbjörn »

Jag är på Rossö söder om Strömstad just nu. Det låter som om det blir svårt det där men man kan ju alltid testa.

Tänker även försöka obsa H400-objekt och Messierobjekt mm i Sagittarius och Cygnus samt leta efter Helixnebulosan...lyckades inte för ett par dagar sedan men då var halvmånen på väg upp.

Såg Little Gem-nebulosan i Sagittarius men Barnards galax syntes inte alls.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aldebaran ockultation

Post by timokarhula »

Jag såg ett nytt Herschel 400 II-objekt igår, galaxen NGC7156 i Pegasus. Den syntes mycket ljussvagt, månen hade gått upp och jag har fortfarande skymningsljus natten igenom. Galaxens läge på teckningen stämde precis mellan två 13-14 mag stjärnor.

En gång när jag stirrade rakt mot Little Gem nebulosan (NGC6818) med 20x100-kikaren så hamnade Barnards galax på näthinnans ljuskänsligaste del så galaxen syntes hela tiden med indirekt seende bara jag inte flyttade på blicken!

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aldebaran ockultation

Post by timokarhula »

Av inträdet såg jag intet för månen låg ännu bakom en avlägsen skogssilhuett. Vid 1-tiden skymtade månen fram till vänster om Hyaderna. Månen låg mellan dubbelstjärnorna Sigma Tauri och Theta Tauri. Med Canon 18x50 IS kikare syntes jordskenet mycket väl. Pga "månillusionen" såg månen extra stor ut när den låg så nära horisonten (6º). Jag väntade tills Aldebaran dök upp klockan 1:17:14, precis på sekunden när som David Heralds Occult 4.1.2 hade beräknat för min horisont. Det såg fantastiskt vackert ut när Aldebaran, likt en rödaktig liten lampa tändes vid månglobens högra sida. Aldebaran syntes även omedelbart med blotta ögat. Trots att detta var den sjätte Aldebaran-ockultationen som jag bevittnat hade jag inte sett den förrän nu dyka fram bakom ett väl synligt jordsken. Den första ockultationen råkade jag se redan den 9 januari 1979 (två Saros-perioder sedan) utan att jag kände till den händelsen i förväg. Såg (eller fotograferade?) någon annan Aldebarans utträde bakom månkanten?

/Timo K
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Aldebaran ockultation

Post by staffastro »

I Värnamo var det moln vid horisonten, och månen kom inte fram förrän efter Aldebarans utträde. Jag kunde ta några bilder efter 01.30 (se staffastro.wordpress.com), men såg aldrig Aldebaran ens genom fältkikare.
Staffan S-m