Nibiru?

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
alexkon
Posts: 4
Joined: 2015-06-24 12:55:15
spamtest: JA

Nibiru?

Post by alexkon »

Hej

Har den senaste tiden läst, hört och sett uttalanden från astronomer, astronauter och vetenskapsmän ang. en planet som kallas Nibiru. Det myllrar förstås med hundratals teorier gällande den här planeten, men jag vill helst bortse från alla konspirationer om det är möjligt.

Min fråga är, har ni läst, sett, fotat, hört något gällande detta som kan anses trovärdigt?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nibiru?

Post by stoffe »

Som entusiastisk planetfotograf har jag aldrig hört talas om den. Jag har dessutom sett för få Star Trek avsnitt, för där finns Nibiru omnämnt enligt wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nibiru

Det som gör det ännu mer osannolikt är att dess bana skulle ligga mellan Uranus och Neptunus. Sen kan man undra varför inte planeten finns omnämnd i någon stjärnkatalog (osökbar i alla tillgängliga planetarieprogram) och det finns inga trovärdiga bilder som jag sett. Dessutom skulle det vara helt omöjligt att hålla något så tydligt på himlen hemligt under så lång tid, hade Nibiru funnits så hade det säkert varit ett populärt objekt att fotografera. Men så fort den upptäcks på riktigt och blir tilldelad koordinater så vill jag väldigt gärna ta en bild och lägga upp här på Astronet :good: 8) Tyvärr tror jag inte det kommer bli möjligt om jag inte byter solsystem..

Det är möjligt att det finns någon exoplanet som heter Nibiru, det har jag däremot ingen kännedom om. Inget tydde på det vid en sökning.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Nibiru?

Post by Frost »

Niburu kallas också planet x vilket helt och hållet är en konspirationsteori troligtvis så är anledningen till att niburu kom till är att forskare hade en teori om att det finns ett objekt i det yttre solsystemet runt oorts moln som rör till kometer/astroider och får dom att falla in till det inre solsystemet men jag tror mer på att det skulle kunna vara en brun dvärg det är trots allt inte omöjligt att solen också är ett binärt system men genom detta och en massa hjälp från internet så kom planet x till som så klart hålls hemlig utav NASA och som stoffe säger så vet jag inte hur man håller ett objekt så stort som jupiter hemligt jag antar att NASA har uppfunnit osynlighetsmanicker och tänker inte säga något tills den är nära och jordens undergång händer, sist jag kollade så skulle just niburu passera/kollidera med jorden 2012 så den är lite sen ;)
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
alexkon
Posts: 4
Joined: 2015-06-24 12:55:15
spamtest: JA

Re: Nibiru?

Post by alexkon »

Jodå jag är medveten om att det är fullt med konspirationsteorier om detta. Jag försöker mest att fokusera på de källor som ändå kan anses ha någon slags trovärdighet, t.ex. Gerald Neugebauer, Rodney Gomes, Fred Whipple, John Huchra, Eugene Shoemaker, Robert Harrington, David Burstein, Michael Drake, James Elliot, Edwin Salpeter m.fl.
alexkon
Posts: 4
Joined: 2015-06-24 12:55:15
spamtest: JA

Re: Nibiru?

Post by alexkon »

Ang. fotograferandet så verkar det ju som att man måste använda infraröd teknik för att fånga objektet, enligt IRS (som upptäckte objektet 2 gånger under 6 månader 1983) eftersom att objektet är så kallt att det inte reflekterar något ljus.

Hur sant detta är kan jag så klart inte säga eftersom att jag själv inte försökt mig på att plåta "planeten", men jag tycker det är intressant när IRS rymdstation eller aktade astronomer gör uttalanden om detta. Sen finns det så klart debatter i debatten, men ändå intressant att läsa om.

Då IRS gjorde upptäckten -83 sa man att objektet låg nära orionkonstellationen.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Nibiru?

Post by Robert »

IRAS upptöäckte aödrig planet X/Niburu den upptöäckte en del annat okännt på den tiden.

Läs mer här tex: http://www.badastronomy.com/bad/misc/pl ... .html#iras
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Nibiru?

Post by ThomasK »

Det är riktigt att man från IRAS-projektet 1983 publicerade en lista med okända infraröda objekt. Med okända menades att det inte fanns något känt objekt i visuellt ljus på platsen. Eftersom man inte visste vad det var för objekt talades det i artikeln väldigt brett om att det kan vara objekt i solsystemet, inom Vintergatan eller utanför Vintergatan. Några oseriösa journalister tolkade mysteriet på sitt eget sätt och rapporterade snabbt att planet X var funnen. I ett par uppföljande vetenskapliga artiklar 1985 och 1987, som inte alls fick lika stort genomslag, där man undersökt objekten mer noggrannt konstaterades det att det var fråga om avlägna unga galaxer och i ett fall ett hett gas- eller stoftmoln i Vintergatan. Se vidare http://www.universetoday.com/14486/2012-no-planet-x/
Thomas Karlsson
alexkon
Posts: 4
Joined: 2015-06-24 12:55:15
spamtest: JA

Re: Nibiru?

Post by alexkon »

Intressant! Tack för länkarna.