Komet 73P/Schwassmann-Wachmann 3

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Komet 73P/Schwassmann-Wachmann 3

Post by Lasse »

Under våren nästa år kommer komet 73P/Schwassmann-Wachmann 3. Till en början knappt synlig, men i mars så börjar den att klättra uppåt för att i slutet av mars passera mag 10. Den börjar nu också öka i hastighet, inte bara den absoluta utan också i förhållande till Jorden för att i mitten av maj nå en maximal skenbar hastighet av 30 bågsekunder/min! Det blir således en utmaning att fotografera den och samtidigt få skarpa stjärnor. Det gäller också att ha rätt banelement i teleskopets styrdator för att få den skarp om man vill fotografera svansen.

Kometen består av tre delar, B, C och E-komponenten. C är den starkaste och lär enligt beräkningar nå i alla fall minst mag 5. Vissa beräkningar gissar på mag 2, men det är nog lite optimistiskt, men man kan ju hoppas. E-komponenten är mycket ljussvag och lär inte nå mer än 9-10, om den nu överlever. Man räknar med att den kan komma att brytas sönder under själva passagen nära solen. B-komponenten lär nå mag 6-7.

Image
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Jag funderar lite på om man denna gång skulle försöka göra en lite seriösare serie observationer av kometen. (Nu tänker jag naturligtvis mest på mitt eget, lite ointresserade, förhållningssätt till dessa objekt).
I så fall behöver man naturligtvis veta var den kommer att befinna sig vid olika tidpunkter. På denna sida kan man hitta sådan information:
http://cfa-www.harvard.edu/iau/Ephemeri ... 0073P.html
Vidare kommer det troligtvis att publiseras kartor på denna sida:
http://www.shopplaza.nl/astro/

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja det skulle vara kul att följa den. Den 8 maj kl 4 på morgonen så kommer den enl. beräkningar att passera rakt över M57!! Tyvärr är det kanske lite ljust då. men någon eller några timmar innan så är den ändå så nära att det kan bli fantastiska bilder. Det skulle slå mötet mellan Machholz och M45 med några hästlängder.

Tyvärr rör den sig så snabbt då att några minuters exponering för att få fram M57 hinner kometen förflytta sig så mycket att det blir ett sudd av den. På 4 minuters exponering så har den flyttat på sig 2 bågminuter i förhållande till bakgrundsstjärnorna (och M57)

Image
Hälsningar

Lasse