Solen Dagens sol - Isabelle A

Bilder från galleriet
Post Reply
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by Isa »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Dagens sol
Exponering: 1/2000
Fotograf: Isabelle A
Teleskop: Magni-Star EQ70 f/11,5
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Lyckades ta en "dagens solbild" genom det tjocka molntäcket. Det var några få sekunders luckor här och där. Fotat genom solfilter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by stoffe »

Äntlingen en solbild! Snyggt fångat! Jag försökte göra solprojektion med en gammal kikare idag men jag kunde inte se någon solfläck som du fångat så bra. Välkommen till forumet förresten :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by magnahrl »

Hej Isabelle!

Håller med tidigare inlägg och välkommen hit. Hoppas du ska trivas. Vad använde du för solfilter? Själv har jag ett Kendrick med Baader solarfilm till min C80ED refraktor.

Hälsningar,
Magnus
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by Isa »

magnahrl wrote:Hej Isabelle!

Håller med tidigare inlägg och välkommen hit. Hoppas du ska trivas. Vad använde du för solfilter? Själv har jag ett Kendrick med Baader solarfilm till min C80ED refraktor.

Hälsningar,
Magnus

Tack så mycket :)
Jag använde Thousand Oaks solfilterark som jag sedan har klippt för att det ska passa teleskopet.
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by Isa »

stoffe wrote:Äntlingen en solbild! Snyggt fångat! Jag försökte göra solprojektion med en gammal kikare idag men jag kunde inte se någon solfläck som du fångat så bra. Välkommen till forumet förresten :good:

Tack så mycket! :)
Håller med, äntligen en solbild mitt bland all regn och mörka moln. Jag har aldrig provat att göra en solprojektion dock. För att se solfläckarna är väl en solprojektion inte den bästa metoden?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by stoffe »

Jo om det är stora solfläckar så kan de synas tydligt med solprojektion. Men du har rätt att det inte är en speciellt bra metod om solfläckarna är små, solfilm framför ett teleskop ger klart bättre kontrast och skärpa.

Själv är jag lite sugen på solfilm i kombination med continuumfilter, jag har ännu inte haft möjlighet att få observera visuellt med den kombinationen. Men det ska ge väldigt fin kontrast och tydliga solfläcksdetaljer av vad jag hört.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by Isa »

stoffe wrote:Jo om det är stora solfläckar så kan de synas tydligt med solprojektion. Men du har rätt att det inte är en speciellt bra metod, solfilm framför ett teleskop ger klart bättre kontrast och skärpa.

Själv är jag lite sugen på solfilm i kombination med continuumfilter, jag har ännu inte haft möjlighet att få observera visuellt med den kombinationen. Men det ska ge väldigt fin kontrast och tydliga solfläcksdetaljer av vad jag hört.
Själv har jag varit (och är fortfarande) otroligt sugen på en Lunt-solteleskop med h-alpha filter, men som student är det ett tag kvar innan jag kan köpa ett sådant.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen Dagens sol - Isabelle A

Post by ThomasK »

Grattis till en fin solbild. Historiskt har nog solprojektion varit den vanligaste metoden att observera solfläckar och den funkar fortfarande fint. Jag har inget solfilter så jag kör med projektion när jag räknar solfläckar och rapporterar till SAAF. Tyvärr verkar vi vara väldigt få som observerar solen och räknar fläckar i Sverige. SAAF:s websida för solfläcksrapporter finns på http://var.astronet.se och är öppen för alla som vill rapportera.
Thomas Karlsson

Return to “Bilder”