M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 132x1min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 300/4L
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Fick ihop 64 minuter på Plejaderna redan 2013. Fortsatte i höst med att samla mer exponering. Det usla vädret gjorde dock att det bara blev en timme till men en dubbling av exponeringstiden lyfte ändå bilden en hel del jämfört med den tidigare:

http://astronet.se/view_image.php?id=3017

Får hoppas på bättre väder nästa höst så att det går att dubbla tiden en gång till!

mvh

Andreas

Image
Klicka for att se stor version av bilden
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by perfrej »

Bilden är fin och du har en bra kamera. Finns det någon anledning till att du stannat vid blott en minutes exponering? Om du laddade på med fem eller tio skulle du få med det läckra bruna!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

perfrej wrote:Bilden är fin och du har en bra kamera. Finns det någon anledning till att du stannat vid blott en minutes exponering? Om du laddade på med fem eller tio skulle du få med det läckra bruna!

/per
Hej!

Orsaken till endast en minuts exponering är att min montering endast är en oguidad EQ3-2. Funderar på att ta tag i guidandet nästa vinter (och sen borde egentligen en bättre montering inhandlas).

Med min himmel (bor ca 13 km från centrala Göteborg) så är nog även 3-4 minuter längsta möjliga exponeringstid vid f4. Så det läckra bruna får försöka lockas fram genom många bilder istället.

mvh

Andreas
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by perfrej »

Ah, jag förstår! Då tycker jag att du skall satsa på guidning, för en minut är en minut, även om du tar 400 st. Det är bara signal till brusförhållandet som förbättras vid flera exponeringar vilket inte kan dra fram saker som inte fastnat på plåten.

Jag bor 15 km från Stockholm city och har egentligen inte så stora problem. Göteborg kan väl i viss mån betraktas som natriumlampans Mekka, så kanske det att bota ljusföroreningen med ett filter. Stockholm har väldigt lite natriumljus och ger nog, i alla fall teoretiskt, ett svårare ströljus att filtrera bort.

Guidning, då ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

perfrej wrote:Ah, jag förstår! Då tycker jag att du skall satsa på guidning, för en minut är en minut, även om du tar 400 st. Det är bara signal till brusförhållandet som förbättras vid flera exponeringar vilket inte kan dra fram saker som inte fastnat på plåten.

Jag bor 15 km från Stockholm city och har egentligen inte så stora problem. Göteborg kan väl i viss mån betraktas som natriumlampans Mekka, så kanske det att bota ljusföroreningen med ett filter. Stockholm har väldigt lite natriumljus och ger nog, i alla fall teoretiskt, ett svårare ströljus att filtrera bort.

Guidning, då ;)

/per
Nej min himmel är inte heller så dålig. Bara man ser till att fota objekten vid den tiden på året då de står högt och bort från stan är den relativt mörk.

Har ett CLS filter (Astronomik) som jag använder när det är röda emissionsnebulosor. Kollade mina bilder mot Orionområdet och där sänkte filtret himmelsljuset en faktor 4 så det hjälper. På den typen av av objekt (där i princip hela signalen kommer i filtrets passband) tycker jag det gör nytta. Det lilla där jag har fotat områden med mörka nebulosor (typ brunt) tycker jag inte att man får samma effekt (mer så att filtret försämrar). I det fallet kanske en del av den önskade signalen hamnar i spärrbandet. Så då kör jag ofiltrerat istället.

mvh

Andreas
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by Init4theimaging »

Hej Andreas.

Det här e riktigt bra för 1-min subbar med dslr :good: Och långt bättre än mina tidiga försök med dslr på M45.

Håller helt med Per att nästa steg bör bli autoguiding, helst ihop med en bättre montering. Går det att autoguida 3-2:an förresten..?
I så fall hadde jag nog börjat där och tagit god tid på mig att "window shoppa" efter en ny montering.

Mvh,
Daniel
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Init4theimaging wrote:Hej Andreas.

Det här e riktigt bra för 1-min subbar med dslr :good: Och långt bättre än mina tidiga försök med dslr på M45.

Håller helt med Per att nästa steg bör bli autoguiding, helst ihop med en bättre montering. Går det att autoguida 3-2:an förresten..?
I så fall hadde jag nog börjat där och tagit god tid på mig att "window shoppa" efter en ny montering.

Mvh,
Daniel
Hej och tack,

Jo jag tycker det går rätt bra att få till bilder med DSLR och ganska korta exponeringar. Kamerorna blir ju bättre hela tiden så för varje ny kamerageneration som kommer så blir det enklare misstänker jag.

Handkontrollen har ingen guideingång men det finns billiga modkit för några dollar där man fixar det genom att löda in några trådar på kretskortet. Om detta inte funkar (läs man löder sönder kretskortet eller liknande) så har även Skywatcher nu börjat sälja en uppdaterad handkontroll till EQ 3-2 för 1000 kr som har guideingång.

När det gäller den mekaniska kvaliten på EQ 3-2 så undrar jag om det går att få bort all backlash, det kanske blir knepigt att få till guidning i DEC-axeln. Fast då jag aldrig fotar med längre brännvidder än 400 mm misstänker jag att man kommer ganska långt med bara guidning i RA (det är att RA-axeln inte håller takten tillräckligt bra som göra att jag stoppat på 1 minut) och bra polinställning. Har fixat ett mikro-obs till den här vintern så jag har monteringen permanent på plats, så att göra en noggrann polinställning en gång för alla är inget bekymmer.

mvh

Andreas

Return to “Bilder”