NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Bilder från galleriet
Post Reply
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Wolwerine »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2024 Flame nebula
Exponering: 1*592 sek
Fotograf: Nicklas Ö
Teleskop: TS Optics Star71 APO
Kamera: Nikon D90 (astromodifierad)
Kommentar: Första läget med klart väder och nya refraktorn på AstroTrac.
Dis och turbulens i luften så det var svårt att få till något bättre skärpemässigt.
Någon som kan tipsa varför det blir likt diffraktionsspikar på alnitak är det något känt fenomen för refraktorer eller eller något annat som felar i just min?
Läst någonstans att glasen kan vara för hårt ansatta och när temperaturen sjunker påverkas glaset då metallen drar ihop sig.
-26°C vid fototillfället

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Lazze »

Jag har aldrig provat en Astrotrac, men det ser verkligen helt ok ut för 10 minuters exponering med 300mm. Antydan till utdragna stjärnor men inte så det stör.
Och jo, det är skruvarna som håller någon av linserna som sitter för hårt åt. Om ditt teleskop går att kollimera så är det säkert kollimeringsskruvarna. Man ser effekten på den mindre stjärnan till höger om mitten också.
I normalfallet brukar det bara vara högst en eller max 2 spikar man ser men här sitter alla 4 skruvarna för hårt.

/Lasse
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Wolwerine »

Verkar inte finnas några kollimeringsskruvar vad jag kan se.
Såg en guide där man lossade ringarna så glasen glappar men det kändes som att vara ute på svag is eller är det så man gör?
Ska kolla med försäljaren vad man kan göra om den kanske måste in på justering eller om det finns något man själv kan göra.
Tycker att en väl polinställd AstroTrac guidar förbluffande bra och den är portabel och enkel.

/Nicklas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Bengt »

Ser onekligen lite ut som pinchproblem på din optik. Men är svårt avgöra säkert på en stackad slutbild.
Men de där trekantiga stjärnorna du får är ett tecken på man har detta fenomen. Men det är svårt säga säkert eftersom den är manglad genom bildbehandling. Din bild verkar inte haft bästa fokus vilket kan förvirra.
Konstaterar du säkert att din tub lider av pinchproblem är det bara att reklamera tuben och låta TS rätta till felet.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Lazze »

Wolwerine wrote:Verkar inte finnas några kollimeringsskruvar vad jag kan se.
Såg en guide där man lossade ringarna så glasen glappar men det kändes som att vara ute på svag is eller är det så man gör?
Jag såg nog samma guide och har använt lossa-glasen tricket på en billig akromat som hade treuddsstjärnor, och det funkade bra. Men på en APO är det betydligt känsligare att linserna sitter exakt rätt till varann och då är det bättre att göra som Bengt skriver och reklamera den.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Bengt »

Det sitter väl till och med 5 linser i dessa linspaketet. Tuben ser ju helt identisk ut med WOs modell. Är inte ett dugg förvånad om denna har exakt samma problem som många andra tuber i denna prisklass med 3 eller fler linser. Så länge dessa monteras i betydligt varmare länder med en aluminiumring runt linspaketet istället för ett material som tex järn som inte krymper lika snabbt och mycket i vårt klimat så får man sådana här bekymmer som brev på posten.
Det är helt obegripligt de fortsätter släppa ut tuber med dessa fenomen som inte är testade och anpassade efter olika temp zoner till köparna.


Bengt
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Wolwerine »

Tusen tack för respons!

Ska höra med leverantören vad jag ska göra men det låter som att en reklamation är melodin, att pilla själv är inget jag gör i första taget.
Fokusproblem är nog inte helt osannolikt men det bör ju ändå inte ge linsfels symptom bara oskarpa bilder kan jag tycka.
Bilden är en singelexponering på 592 sekunder så den är inte stackad av flera.
Det är 5 linser i den och ska vara snarlik eller likadan som WO Star 71.
Som sagt first light med tuben så det är nog bra om den visar felen i tidigt skede.

/Nicklas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Bengt »

Det är bara ta och testa ta kortare exponeringar så du kan utesluta det är guidningen som orsakar kantiga stjärnor.

Bengt
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Wolwerine »

Har varit i kontakt med leverantören och dom är också inne på att det kan vara för hårt ansatta glas.
Dom skulle kontakta sin leverantör för konsultation, känns inte som att det borde vara några problem.

Hade kortare exponeringar där ser stjärnorna betydligt bättre ut, dock är pinch/"difraktionsspikarna" där även på dessa.
Med det i bagaget så blir det nog antagligen att sända in tuben för justering.
Tydligen har det varit liknande fenomen på några tuber av föregångaren med 65 mm öppning.

Fortsättning följer, förhoppningsvis med bättre bilder från justerad tub. Tack för alla tips! :good:

/Nicklas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 2024 Flame nebula - Nicklas Ö

Post by Bengt »

Det var ju skönt höra de vill fixa det men samtidigt trist höra att de än en gång verkar ha släppt en felaktig konstruktion på dessa tuber med 5 linser som är befäst med problem.

Bengt

Return to “Bilder”