M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: M15 NGC 7078
Exponering: 120s ISO800 240s ISO1600 270s ISO3200 12s ISO6400
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Orion Short Tube 80/400
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Åkte ut en mil söder om Uppsala för vädret skulle visst hålla i sig under natten och någon måne var det inte tal om. Öppna cluster är så där spännande så denna gång var det dags för ett globular. M15 stod ganska högt på den södra delen av himlen så jag chansade. Blandade alla möjliga sorts exponeringslängder och ISO tal. Behöll hälften av bilderna och brottades en del med modifikationen i DSS. För att inte bränna ut centrum av klustret så har jag fått dra ner på "?" men då kom de hemska halona ut runt de större stjärnorna... Fokus är inte riktigt bra men å andra sidan funderar jag om inte det är den lilla öppning (80mm), lågkvalitetsglas samt handguidning som är orsaken. Många fina M13 och M14 har laddats upp från 100mm refraktorer men då med bättre glas. Avslutade passet med att strossa runt över vintergatan med en vanlig fältkikare.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Ja det är vårt att få alla våglängderna i fokus på en icke APO, men kanske bättre det än hål i plånboken. Men stjärnhopen ser ju helt ok ut. Vilka isotal tyckte du gav bäst resultat?

Fattar fortfarande inte hur du klarar av att hanguida, 400mm är ju ganska lång brännvidd.Vad har du för grejor för att lyckas med det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Ja Orion tuben kostade 136 USD så man får skärpa därefter, men jag hörde talas om några masker som man kunde sätta framför tuben för att på så sätt erhålla riktigt fokus. Hur fungerar det och vet du vad de heter? Om jag förstod det rätt så skulle man få två bilder som fokuserades samman till en. Hade en rysk 35mm kamera med sådant fokussystem för en massa år sedan och det fungerade ganska ok. I dagsläget så får jag fokusera genom liveview i kameran. Skärpan verkar ligga mellan två lägen, grönt sken och lila sken runt starka stjärnor.

Jag har en EQ5 montering på stålrörsstativ (ej aluminium) och jag får nästan hålla andan när jag vrider på knobben. Ibland fungerar det ibland blir bilderna så där och de får kastas i 50% av fallen. M15 låg söderöver och det gav en obekväm ställning för min del, objekt på östra delen av himlen ger en bättre kroppsställning.

Har stackat denna hop kanske 15 ggr men testade mest på olika bilder med olika "score" i DSS, skillnaden blev att bruset försvann. Var tyvärr inte systematisk när jag fotograferade så jag har en massa bilder med olika exponeringstider och ISO tal. Har inget Photoshop tillgängligt så bilderna får justeras i DSS direkt, vilket nog är en enorm svaghet i min kedja. Ska ta tag i det så att bilderna behandlas på rätt sätt.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Den ryska kameran var antagligen utrustad med en mattskiva med den funktionen. Jag hade Konica med samma fokusfunktion. Men skulle inte fungera mot stjärnorna. Finns ju masker man kan sätta framför objektivet där en del har utformningen att det ger en dubbel bild när det är ur fokus. Masken består i det fallet av två hål. Har dock inte provat det själv. I ditt fall tror jag det inte hjälper eftersom du inte kan få fokus samtidigt för alla färger. Det finns filter som tar bort en del av spektrumet, till ex det violetta som hamnar i den blå kanalen. Tror de kallas "minus violett" , bäst du lånar ett och testar först, de kostar ju en del. Bättre kanske du sparar pengarna tills du får råd till en begagnad APO med inbyggd flattener för foto.

Går det att sätta motor på din montering? Såg stjärnhuset hade motorer för dryga hundralappen i sin fyndlåda, kanske den passar?

Prova astroredigerings programmet fitswork, det är gratis.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by RuneS »

Sök på "hartmann mask" på nätet. Man kan tillverka en egen om man vill hålla ner budgeten.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Martin F »

Är Hartmann mask samma som Bahtinov mask som jag läst om?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Jonas »

Utan att ha läst på, tror jag Bahtinov är en mer utvecklad Hartmann.
Men du borde få alldeles utmärkt skärpa om du istället använder Liveview (med högsta förstoring) på en medelstark stjärna vid fokuseringen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Marsian »

Hej.
Precis som Jonas skriver är en Bathinov-mask lite mer avancerad än en Hartmann-mask.
Den har två rader med långa hål, i lite olika vinklar som gör att man kan få fokus väldigt noggrant.
Så länge man är ur fokus så har man ett X och ett streck. Allt eftersom man kommer närmare fokus så kommer strecket att närma sig mitten av X:et.
Så sök på Bathinov mask generator på Google.
Sedan kör du med live-view på kameran. Den stora fördelen med Bathinov kontra Hartmann är att Bathinov-masken släpper igenom mer ljus, så man kan välja svagare stjärnor. Jag har gjort en till mitt stora teleskop, och nu vill jag inte vara utan den.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M15 NGC 7078 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

Har kikat på RA motor för monteringen men enligt beskrivningen på Teleskopservice så skall brännvidden inte överstiga 135mm...
Min långsiktiga strategi blir att lägga undan lite pengar till en bra montering typ Heq5 så att jag kan använda 150mm tuben för fotografering.

Ska ta och kika om olika masker kan hjälpa mig att erhålla bättre fokus vid nästa tillfälle, men jag är rädd att Lars har rätt och glaset inte bjuder på så mycket mer.

Tack för alla tips.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”