Supermånen - Carl Frank

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Supermånen - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: Supermånen
Exponering: 1/250
Fotograf: Carl Frank
Teleskop: SkyWatcher Explorer 150PDS F/5
Kamera: Nikon D5100
Kommentar: Supermånen från min uteplats i Märsta.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by Präriefoten »

Fin bild, jag ska hem och ta ut utrustningen för att få mig en glimt jag med.
Märker man att månen är större? Kanske den bländar mer än vanligt?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by Robert Habolin »

snyggt!!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Tack. Visste jag inte att det var "supermåne" skulle jag aldrig tänka på det. Den kändes som vanligt :)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by Hans Bengtsson »

Man kan väl säga att supermånen förvandlades från doldis till kändis, eller från icke-händelse till händelse, i samma ögonblick den bytte namn från perigeummåne till supermåne. Namnet betydde allt, åtminstone massmedialt.

Härmed ber jag att få introducera namnet submåne för årets minsta fullmåne, apogeummånen. Fast sub låter kanske inte lika häftigt som super, så det blir väl inget internationellt genomslag för submånen kan jag tänka ...

När månen står nära horisonten ser den verkligen större ut än när den ligger högt på himlen, en synvilla som brukar kallas månillusionen. Den effekten kan vi alla uppfatta utan problem, och den är mycket större än den reella men upplevelsemässigt helt obetydliga skillnaden mellan en supermåne och en annan måne.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by ThomasK »

När bilden togs låg månen lite drygt 3 gader norr om ekliptikan. Man kan se det då finns lite skuggor runt kratrarna vid sydpolen.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Man kan väl säga att supermånen förvandlades från doldis till kändis, eller från icke-händelse till händelse, i samma ögonblick den bytte namn från perigeummåne till supermåne. Namnet betydde allt, åtminstone massmedialt.

Härmed ber jag att få introducera namnet submåne för årets minsta fullmåne, apogeummånen. Fast sub låter kanske inte lika häftigt som super, så det blir väl inget internationellt genomslag för submånen kan jag tänka ...
Jag förstår inte heller hajpen om dessa sk supermånar. Apogeummånen kallas i denna APOD för Mikromånen.

http://apod.nasa.gov/apod/ap121129.html

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Supermånen - Carl Frank

Post by Peter R »

Den mediala hypen har dock vissa fördelar. Inför supermånen den 19 mars 2011 hade nog alla tidningar dragit upp det som en stor nyhet vilket gjorde att ovanligt många var ute för att beskåda "fenomenet". Där jag stod på Västerbron i Stockholm fick jag kontakt med en massa förväntansfulla människor och det var lite sommarfestivalstämning i luften.
Själv trodde jag naturligtvis att jag var immun mot hypen och skulle bara få beskåda en ganska vanlig vacker månuppgång men jag blev helt tagen av hur ovanligt stor och ljus Månen upplevdes när den väl kom upp! Alla som ville fick titta genom mina kikare.
Det var en magisk upplevelse och alla verkade hänförda.
http://astronet.se/view_image.php?id=1167&mode=large och download/file.php?id=283 .

/*Peter R

Return to “Bilder”