M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ah hittade nu!

ja detta är ju en life saver.. väljer man 6 stjärnor så blir det hyfsat! måste bara få lite mer kolla på hur noga varje selection behöver va runt varje stjärna. men det är ju kanon!! tack för tips. och tom min 7 år gamla pc klarar av det :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Rutan kan ligga ett stycke utanför stjärnan, bockar du i rutan så räknar programmet själv ut var centrum på stjärnan är. Fick dock koppla ur den funktionen när jag skulle registrera dina bilder, antagligen för att de var brusiga. Du ska nog inte filtrera bilderna innan stackningen, men jag förstår varför du vill göra det.

I normala fall brukar jag ha 3 till 4 referencepunkter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

dom är väldigt brusiga i detta programmet, men inte i nebulosity eller photoshop.. verkar som fitsworks displayar med full stretch på typ.

jag har försökt en stund att få till det, men har inte riktigt lyckats så bra som du, och den studsar när jag försöker korrigera ( alltså när rutan hamnar utanför stjärnan när den gissar ) , var bockade du av automatiken nånstans?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Jag råkade också ut för att den studsade som du skriver, har aldrig hänt förut. Jag stängde av automatiken i batch inställningarna där man väljer hur många ref. punkter man vill ha. Första gången jag provar på tif filer också, kanske något med det.

Den stretchar nog för att det skall vara lättare att se. Ta upp histogramfönstret, där kan du ställa in med reglage hur det skall visas på skärmen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

YES!!!!! tack!! nu funkar det :D

7 stjärnor, och bockade av crosscorrelation. HELT perfekt align. :good:

nu vet jag var jag ska göra final alignment av narrowband stackarna allafall. fan va grymt. trist att inte nebulosity klarade det. och DSS ska vi inte tala om.. lol. dom vill inte ens börja stacka för att bilder inte hade samma antal pixlar typ. vilket oxo e märkligt.. men men.
tack igen!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Du kan få olika storlek på dina stackade bilder beroende på inställningarna. I DSS väljer du att 1:a bilden skall gälla för hela stackningen klipper den av bilder som har drivit iväg. I Fitswork kan du lägga till border, till ex. 200 pix runt om, borde klara även dåligt polinställda teleskop. Fitswork är när man väl satt sig in i det väldigt bra, och du har dessutom ganska bra kontroll på vad du gör. Trist att han som utvecklat det inte har tid med astronomin längre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Jag bet i det sura äpplet och köpte ( och lärde ) mig PixInsight till slut.. oj vilken skillnad. behöver inte göra ett skvatt. bara stoppa in bilderna i maskinen och ut kommer perfekta kalibrerade och registrerade bilder. jag behövde inte ens aligna s2, ha och o3 master stackarna med varann. det hade programmet redan gjort.. hur fan det nu kunde det?? lol. möjligtvis så hittade den väl nån star-configuration när den stackade de individuella kanalerna och då blev alla mastrar lika, eller så hade jag bara tur :)
hur som jag registrerade mastrarna till varann ändå och smällde sen ihop i CS6. och stjärnorna är HELT alignade. inte en tillstymmelse till differens nånstans i bilden. imponerad!! nu blir det att lära sig allt annat roligt smått och gott i Pixinsight, finns ju bra grejer där!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop