M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Dumbbell Nebula
Exponering: HA:3*10 S2 1*10 OIII 2*10
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: Sky watcher 80ED PRO
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: Två variationer på smalbands kombination. Vänstra är HOO, den andra SHO. gillar nog den vänstra bäst då den är mer naturtrogen.. men kul att se skillnaden!

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Vad fantastiskt bra det blir och det på sommaren! Synd att kameror lämpliga för smalbandiga är så dyra. Men står verkligen högt på önske listan. Vilka fler objekt har du planerat in den närmaste tiden? Gäller ju att ha schemat fullbokat alla klara nätter. Har du någon sorts automatik på kamera och teleskop så det sköter sig själv?


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tack!

ja vilket lyft med en monokrom kamera.. natt och dag!

jag vet faktiskt inte riktigt var som är näst, jag fick nya m48 ringen idag så den ska jag testa lite med, men annars vet jag inte. jag har balkong mot väster, så jag kan inte riktigt fota allt jag vill än, men snart kommer ju alla fina smalbands objekt runt knuten. North American Nebula, Elephant trunk mm. så det blir spännande!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Det är farligt att titta på dina smalbandiga monokroma bilder. Såg över vad man kan få för kamera i monokromt och fullformat. De nya Moravian verkar ligga till bäst i pris. Men ändå i samma prisklass som de beg. bilar en annan brukar hålla sig med.

http://www.365astronomy.com/moravian-in ... -4040.html

Fast under 40000kr med filterhjul är ju trots allt ganska lågt pris. Tyvärr en interline sensor, men skall man upp till nästa steg med progresiv passerar man 60000kr. Sony har ju betydligt modernare konstruktioner på sina sensorer men ofta väldigt små relativt fullframe.

Om man kan tänka sig gå ned i storlek på sensorn får man ju väldigt mycket för pengarna på QHY9S:
http://www.modernastronomy.com/camerasQHY.htm#qhy9

1900 pund med både filterhjul och rgb filter.

Nej man får nog fortsätta med DSLR kameran några år till.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by stoffe »

Personligen tror jag det är en tidsfråga när man hellre vill ha en CMOS sensor istället. På planetkamera sidan så är CCD sensorerna omkörda av CMOS teknik, dock inte mycket men ändå marginellt. (Exemplet ovan är ASI120MM som har CMOS sensor och som idag är den mest privärda och högpresterande planetkameran som jag känner till) Så jag tror det kommer att komma lite större monokroma CMOS sensorer för astronomiskt bruk med ganska snart. Det är min prognos. Det finns ju redan massor av bra DSLR sensorer i färg som presterar mycket bra (t ex Toshiba och Sony), en monokrom version borde därför inte vara speciellt dyr att ta fram tycker jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Med risk att hamna utanför den ursprungliga tråden. Planetfoto handlar om korta exponeringar och då kommer cmos till sin fördel. För längre exp håller ccd tekniken än så länge. Monokroma sensorer är billigare att tillverka om bara volymerna är de samma som för color. Nu är ju tyvärr för oss astronomi intresserade den monokroma efterfrågan obefintlig. Är väl bara Leica som har monokrom kamera vad jag vet, förutom professionella kameror. Därmed blir monokroma sensorer ruskigt dyra. I början var det tvärtom.

Men andra helt annorlunda tekniker står och väntar runt hörnet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ja tusan vad det kostar..

jag fick ordning på gängan till slut! nu är det så gott som fina stjärnor hela vägen ut, ( liiiite skillnad men försumbart, och det sätter jag till tuben... ) så nu tittar jag på en TS super flatfield APO med Riccardi flattener.. ser grym ut, och inte alltför dyr hos AS. och jag fick ju stor teleskopet sålt idag-.... hehe. blir nog en shopping runda igen. :)

idag blev det ett roligt objekt som jag inte sett många bilder av, M17, Omega Nebula. får MASSOR av data i H alpha än så länge. kul!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Grattis Robert till det sålda teleskopet, alltid kul när det kommer in pengar och blir lite plats över till nya saker. Grattis också till den som köpte det för det är inga dåliga saker.

Om det är det TS teleskopet jag tänker på har den en 3" fokuserare och en Riccardi 2.5" reducer/corrector. De skall vara bra efter vad jag läst, så det blir nog ett bra köp. Har ju en TS själv som jag bygger upp ett nytt system runt.

Hade lite sömnproblem i natt så gick upp och försökte fota Venus, Merkurius och Månen ihop, de står ganska nära varandra. Var ganska klart men inte så långt ned mot horisonten att Merkurius gick att se. Alla tre hade fått plats med en 100mm lins och fullframe. Nu blev det bara Månen och några dammkorn.

Väntar med spänning att se dina nya bilder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tack! ja ett nytt får det nog bli.. för nu är jag tillbaka på ruta ett igen, fick INTE stjärnorna att ligna upp på m17, samma problem som på M16 men värre. och då kommer den stora frågan, hur kommer det sig då att jag inte hade något som helst problem på M27 och testbilden på arcturus med omnejd.. ? Så jag börjar googla lite och hittar "atmospheric chromatic aberration" och att det är värre ju närmare horisonten man kommer. jag läste om fler som hade "weird stars" när dom fotade object lågt på himlen.
men som du sa innan Lars, det här MÅSTE ju mitt stacking program klara av att lösa? men det gör det icke. jag får inte stjärnorna att ligna upp på M17, och när man ska slå ihop till en Rgb bild i Photoshop så ser stjärnorna ut som stoppljus i kanterna haha.
blir lagom frustrerad dock. Så jag tänkte kolla om jag postar en länk till Fits filerna om nån som använder DSS eller liknande ville testa att stacka och se om det går? för Neb klarar det inte. Filerna är bara tre 10 min var så inga mängder data att göra nått med än, men ändå. bara för att reda ut problemen. och OIII stacken har något äggformade stjärnor tack vara att stativet och trackingen börjar krångla efter en stund. och det är ett till problem... :( får så har det varit hela tiden. går kanon i början, 10 min subbar med perfekta stjärnor, sen börjar det dra ivär och jag märker att PHD får jobba som fan för att få stativet korrekt. men jag antar att det är vad man betalar för med AVX stativ.. är ju ändå rätt billigt. och serietillverkat i kina, så kanske fick ett måndagsexemplar..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1314756/Archive.zip

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Jag har analyserat dina bilder för att se om jag kan förstå vad som går fel.

Det första jag gjort är att bara slå ihop de 3 bilderna till en rgb bild. Man ser då direkt på hur stjärnorna är förskjutna att det inte går att kalibrera med en enkel 2 punkts justering. Se bilden nedan:
RGB_no point.jpg
RGB_no point.jpg (3.66 MiB) Viewed 5239 times
Sedan har jag gjort en 2 punkts kalibrering, stjärnorna är valda från nedre vänstra hörnet och övre högra hörnet. Du ser att på den ena diagonalen blir det ganska bra. Medans den andra diagonalen inte går ihop alls. Varför det blir så är lite underligt, ungefär som ett astigmatiskt fel, där förstoringn är olika i olika riktningar.
RGB_2 point.jpg
RGB_2 point.jpg (3.64 MiB) Viewed 5239 times
Sedan har jag slutligen gjort en 6 punktskalibrering. En stjärna i varje hörn samt två i mitten. Och se nu blev det skillnad och ganska bra över hela bilden
RGB_6 point.jpg
RGB_6 point.jpg (1.53 MiB) Viewed 5239 times
Man brukar ju säga att man inte skall fota under 45 graders vinkel pga atmosfäriska problem (egentligen pga bakgrundsljuset), och atmosfären bryter som du säger olika våglängder olika mycket. Men den effekten blir bara kraftig mycket nära horisonten, vilken höjdvinkel ligger du på och hur stort är synfältet? Man kan ju kanske se det som ett astigmatiskt brytningsfel eftersom det är i höjdled fenomenet uppstår men inte i sidled. Fast har inte tänkt så mycket runt det så kanske finns andra förklaringar. Men sak är säker, du behöver ett program som använder sig av fler referenspunkter än 2! Jag använde mig till det här av Fitswork, visade sig dock inte vara så bra på att hantera monokroma bilder som här, har själv bara jobbat med DSLR bilder med detta program tidigare. Saken var att när man skulle slå ihop rgb kanalerna gick det även här bara att göra 2 punktskalibrering. Däremot i batchmode kunde man välja godtyckligt antal och komma runt den begränsningen.

Har inte provat DSS, tror det kan blir problem om bilderna är så här brusiga, DSS jobbar ju automatiskt och kan nog ha svårt att skilja stjärnor från brus i vissa fall. Men det är ju värt att pröva.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tack som tusan Lars!! ja du ser.. men grymt att de gick ändå. jag håller på att installer windows partition på min mac nu. för att stacka med nebulosity funkar ju uppenbarligen inte. allafall inte när stjärnorna är så pass brett isär. och då är det ändå fotat i SAMMA session, inte rört teleskopet förutom lite fokus mellan det olika filterna...

att det ska vara så bökigt.. jag måste testa det programmet du stackar i. eventuellt CCDstack som följde med kameran. men som sagt, först måste det in ett windows i macen.. återkommer! återigen, tack för all hjälp. du är ju en klippa!!

man kan ju gå in och strectha lite och brusreducera oxo innan stack, så kanske det blir lättare för programmet.

m17 ligger ju VÄLDIGT när horisonten. så jag tror det är som du säger något brytningsfel, annars hade det varit fel på M27 som jag fotade oxo, och den ligger ju nästan vid zenit nu.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Ja du ser vilka problem stackars astronomer har, men ack så kul :-)

Här är länken till programmet jag använder: http://www.fitswork.de/software/softw_en.php men lite krångligt och det finns säkert bättre. Märkte ju också att bygga upp färg från monokroma var det inte så bra på. Han som utvecklar det har lagt ned och svara ytterst ovilligt på frågor.

Testa DSS först, brukar fungera bra till de första stegen, bra du får Windows, finns mycket mer att välja på då.

När komer nya bilderna :-) ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ja nya bilderna kommer så fort jag lyckas få ordning på stacken.. och fotat lite mer förstås. behöver rätt mycket mer data från m17 om det ska bli nått. men att installera Windows på macen tar lite tid.. USB stickor som krånglar och massa workarounds.. haha känns som hela veckan gått åt att bara lösa problem.. blir väl bra nångång :S

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Lars, jag drog igång en gammal PC och laddade ner Fits works. men jag vet inte riktigt hur man stackar i det? image compining antar jag ? och kan man enbart aligna bilderna där? alltså stacka dom med spara varje bild separat sen? hittar dåligt med tuturials annat än på tyska.. och min tyska är....

du kanske kan beskriva lite snabbt hur du gjorde med mina bilder? vilken flik man börjar under osv. vore väldigt tacksam om det gick! för jag får ingen ordning DSS häller. den vill inte stacka mina bilder, säger att dom är för olika ?? börjar ju gå troll i detta för mig... haha

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbbell Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Laddade du ned filen så du får menyerna på engelska?

Du har till vänster i menyerna file ett par batch, en för att tillverka master filer för flats och dark. En annan annan där du kan göra allt möjligt, till ex justera och stacka. men det tar tid att sätta sig in i programmet, så prova först DSS, kanske går det bra redan där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;