NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC - Video Noctilucent Clouds
Exponering: Ca 600 bilder
Fotograf: Mikael de Rzewuski
Teleskop: Canon 70-200 f/4 L USM
Kamera: Canon 550D
Kommentar: Här kommer ännu en NLC bild samt en video (timelaps) från fredagsnattens otroliga skådespel av nattlysande moln!

Videon består totalt av ca 600 bilder tagna med mellan 5 till 10 sekunders intervall med ca 2-5 sekunder exponeringstid per bild. Använde både ett Canon 18-55 mm kitobjektiv samt ett 70-200 L f/4.

Saker att förbättra inför nästa timelaps:
- Flickering problem. Även om jag fotograferade med kameran på manuell exponering fick jag flickering problem i videon.
- Fler bilder med kortare tid mellan bilderna. Närbilderna blev nästan oanvändbara då de blev för korta.
- Säkert något mer. :P

UPDATERAD 2014-07-13:
Ny video med bättre kvalité:
https://vimeo.com/100654806



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by VigdisVZ »

Trevlig liten video!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by Peter R »

Hej Mikael,

Spännande film :good:
Det är inte lätt att göra timelapse på NLC för du måste bedömma intervallet dels på hur snabbt de rör sig och dels på fokalavståndet.
På 200-400 mm ligger jag ofta på 1 bild i sekunden vilket betyder stor bländare och höga Iso.
Flickering kan bero på att bländaren stänger sig aningen olika från bild till bild. Jag har inte det problemet på min 5DMkII men om jag minns rätt så fanns det ett tricks som sägs ha löst det åtminstone på tidigare modeller av Eos kamerorna. Jag tror att det gick ut på någonting i stil med att lossa objektivet och sätta tillbaka det men inte hela vägen till klicket och möjligtvis med nerbländningsknappen nertryckt vilket gjorde att kameran fungerade men att objektivet förblev nerbländat. Du kan säkert googla på det.

I övrigt tycker jag att du har fångat de där märkliga bubblorna som påminner om diskmedel på en oljefilm. Jag tror aldrig att jag har observerat dessa bubblor förr så nu blir det ut och jaga efter dem.

/*Peter R
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Tack Carl, Peter! :)

Peter, jag läste något liknande igår när jag googlade på lösning på flickering problematiken. Då var det någon som föreslog att man skulle tejpa över (eller dylikt) kontakterna på objektivet för att på så sätt låsa bländaren. Ska prova ditt förslag då det låter enklare, och hoppas det löser problemet. Jag har inte upplevt flickering tidigare i mina timelaps som de syns hör så det kan ha varit ljusförändringar i rummet som störde något. Ska experimentera mig fram. :)

Ah, intressant, diskbubblefenomenet är det det som syns ca 14 sek in i klippet? Var också väldigt faschinerad över hur turbulenta molnen blev.

/Mikael
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by gunnar »

Hej Mikael.

Trevlig timelapse!
Jag är rätt säker på att det är "the lens twist method" som Peter talar om :) Här förklarad av Dustin Farrell. http://vimeo.com/30974031

Kan även rekommendera att titta på några av Dustin Farrells timelapses när du är där, bla Lanscapes vol 2. Skruva upp volymen, fullskärmsläge på och luta dig tillbaka i fotöljen och njut!

Nightsky timelapse tutorial här! http://vimeo.com/88976219

Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by stoffe »

Mycket fin timelapse med fina närbilder!

Jag har oxå hört talas om "flicker" problemet, men dock inte råkat ut för det själv. Om du har en som på "Nikonspråk" heter D-glugg med manuell bländarring så kan du blända ner manuellt och köra på helt manuella inställningar på kameran eftersom den kommer att indikera EE i displayfönstret. Alternativ två är att använda "mirror prefire mode" och låta kameran öppna slutaren 0,4 sek innan exponeringen tas om din kamera har stöd för det? Det heter säkert bara något annat än "prefire" på Canon. Jag vet heller inte hur vanligt det är med manuell bländarring på Canon-objektiv? De i min bekantskapskrets om kör Canon har inte det vad jag kan minnas.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Tack Gunnar, Stoffe! :)

Gunnar, väldigt tydlig instruktion! Tack! Hittade även den här matnyttiga videon på youtube som beskriver olika lösningar på flickering-problemet vid timelapstagningar (t.ex. att alltid ta bilder med bländaren helt öppen): https://www.youtube.com/watch?v=-82mtqkoQK8

Stoffe, jag har tyvärr inga helt manuella objektiv utan får försöka förlita mig på tricket enligt Peter och Gunnars tips, där jag får blända ner manuellt och sen lossa lite på objektivet. Angående "mirror prefire mode" så tror jag att det är det jag kör, fast på Canon-språk heter det "mirror lockup". Kör i regel alltid med det på för att minska vibrationer som skapas av att spegeln åker upp. Bra tips oavsett!

/Mikael
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: NLC - Video Noctilucent Clouds - Mikael de Rzewuski

Post by Takashi »

Toppen film (men det vet du redan ;)

Flickering-problemet kan även (delvis) lösa med mjukvara (det var så jag fick lösa det med min film). Jag använde virtualdub (opensource) och sen ett plugin kallat "Deflicker". Det bygger på det populära pluginet "MSU Deflicker" till samma program, men med en bättre algoritm. Har provat bägge och kan säga att "Deflicker" är mycket bättre. Även pluginen är opensource så du kan ju själv gå in och ändra källkoden och kompilera om du känner att de parametrar man kan pilla på där inte är tillräckligt.

Return to “Bilder”