NLC - Film - Jakob S

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

NLC - Film - Jakob S

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC - Film
Exponering: 656st
Fotograf: Jakob S
Teleskop: Canon EF-S 18-135mm
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Är äntligen klar med filmen, länken har du längst ner i denna text!
Vilken fantastisk natt det var! Var ute med några vänner, men när jag såg de nattlysande molnen så starkt så blev det ett snabbt hejsvejs till vännerna, därefter sprang jag till tunnelbanan och åkte raka vägen hem. Satte upp kameran på ett stativ och hann med nästan två timmar timelapse. Filmen består av totalt 656st bilder tagna med 10 sekunders intervall från klockan 00:40 till 02:31 lokal tid. Bilderna är tagna från ett öppet fönster i vardagsrummet med nya (ej färdigställda) karolinska institutet som förgrund.

Tycker det är så kul att det var flera tidningar som snappade upp denna händelse!

Filmen är tillgänglig här:

https://vimeo.com/100602508

(glöm ej att se den i fullskärm och aktivera "HD"-kvalitet)

VILKEN OTROLIG NATT! Jag kan inte minnas att jag sett de nattlysande molnen såhär tydligt och utbrett över en stor del av himlen!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: NLC - Film - Jakob S

Post by VigdisVZ »

Trevlig liten film. Missade spektaklet helt tyvärr.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NLC - Film - Jakob S

Post by Peter R »

Hej Jakob,

fin timelapse och härligt att ha en sådan klar sikt direkt ut från bostaden :good:
Jag har nog sett lika fina NLC från Stockholm men det var nog några år sedan. Det finns en viss likhet med norrsken för de kan dyka upp med kort varsel, öka eller minska markant och försvinna utan förvarning.
Laddade partiklar kan naturligtvis förflytta sig snabbt men hur kan iskristaller på 83 km höjd plötsligt bli osynliga när de fortfarande borde vara belysta av Solen? Det är nästan det största mysteriet för mig för.

/*Peter R
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Re: NLC - Film - Jakob S

Post by tortap »

Grymt läckra bilder. Aldrig sett NLC i den här omfattningen.

Peter kan det tänkas att moln bortanför horisonten skymmer solen och på så sätt hindrar strålarna att träffa de belysta molnen som man kan se från sin position?
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Film - Jakob S

Post by tellmike »

Riktigt trevlig timelaps, och kul att man ser samma "chem trail" (flygplansavgaser) i din timelaps som i min. :) Du lyckades dessutom fixa flickering-problemet. Hoppas på att vi få se fler NLC innan säsongen är över.

/Mikael
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: NLC - Film - Jakob S

Post by Takashi »

Tack för all feedback, känner att jag måste gå in på astronet oftare, bara pinsamt att svara såhär sent :)

Return to “Bilder”