M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 31 Andromeda Galaxen
Exponering: 41 timmar
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej!

Här kommer äntligen resultatet av denna säsongs vansinnes-projekt!
(För att slippa mitt babbel, skrolla till slutet av detta inlägg för direktlänkar till bilderna)

Efter en bra start i höst med M33 så fick jag idén av att köra M31 i samma upplösning, vilket krävde en mosaik på 2x2 bilder för att få med hela galaxen, ett enormt foto-projekt! Men ganska omgående slog vädret om till en av de bedrövligaste vintrarna någonsin, vilket gjorde att projektet drog ut på tiden rejält.

Slutresultatet: 2x2 mosaik av M31 med +27 megapixlar, över 3 månader av datainsamling under 18 separata nätter, 41 timmar använd data (och minst lika mkt som fick slängas pga passerande moln och dålig seeing).

Lum: 364 x 180s / 1092 minuter
Red: 39 x 300s / 195 minuter
Green: 36 x 300s / 180 minuter
Blue: 43 x 300s / 215 minuter
Ha: 52 x 900s / 780 minuter

Total tid: 2462 minuter / 41 timmar
534 separata exponeringar


När M31 började dyka för nära horisonten mot slutet av säsongen så hade jag tillräckligt med data för att färdigställa bilden, även om jag hade hoppats på mer data.
Jag tippar på att jag lagt +150 timmar på "framkallningen", då väldigt mkt tid gick åt för annoteringen som jag till största del gjorde manuellt.
Jag använde mig av ett M31 atlas som finns på nätet, en sida jag varmt kan rekommendera: http://ned.ipac.caltech.edu/level5/ANDR ... rames.html
Det är en kartläggning av M31 gjord med hjälp av Kitt Peaks 4m teleskop, där klotformade stjärnhopar, öppna stjärnhopar, "dustclouds" och öppna associationer markerats ut. Utifrån dessa "plåtar" så har jag manuellt markerat 1233 separata objekt inom M31 i min bild med photoshop, de flesta med namn. Här kommer en sammanställning av den annoterade infon:
232 Globular Clusters
235 Open Clusters
140 Stellar Assosciations
626 Dust Clouds (dessa valde jag att inte markera med namn, pga bilden blev för plottrig)


Bilden i galleriet är nerskalad till en bredd av "bara" 3500 pixlar för att funka ok på de flesta skärmar, men här följer några ursnitt i 100% upplösning, så ni förstår vilket otroligt spännande jobb det vart att utforska och bildbehandla denna galax.
Image
Image
(Notera hubbles berömda cepheid, markerad som "Var 1")
Här är också en av "plåtarna" jag använde då jag kartlade min bild för den annoterade versionen, med en beskuren del från min bild för jämförelse:
ImageImage


Jag kan rekommendera att följa länken till bilden på min hemsida, där jag lagt till full kontroll över annoteringen där man kan välja att individuellt visa/dölja följande lager:
Globular Clusters
Open Clusters
Dark Nebulae
Stellar Associations
Grid + DSO's

Bilden finns även i 3 storlekar som kan väljas via länkar på sidan. (Varning, full upplösning innehåller runt 40mb data med alla annoterings-lager)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31-2x2-mosaic.html (liten version, 1024px bredd)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31- ... large.html (medel version, 3500px bredd)
http://www.grinderphoto.se/images/m-31- ... -full.html (full version, +6000px bredd)



Det här blev nog det sista jag fotar med nuvarande rigg från Sverige då prylarna flyttar söderut till Provence-obset i sommar. Dock kommer jag fortsätta fota från mitt svenska obs med takahashin.
Men jag hoppas jag lyckades visa att det går att ta läckra bilder även från Sverige, trots min snittseeing på runt 3.5".

MVH Jonas

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Robert »

Riktigt imponerat och fantastikt jobb med annoteringarna. Måste varit mycket jobb men blev fantastiskt med all information på objekt i och runt M31

Blir ännu mer sugen nä man ser detta att komma igång med mitt observatoriebygge

Får studera bilden närmare senare :)
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Robert wrote:Riktigt imponerat och fantastikt jobb med annoteringarna. Måste varit mycket jobb men blev fantastiskt med all information på objekt i och runt M31

Får studera bilden närmare senare :)
Ett stort tack, Robert!

Med tanke på tiden som gick åt att samla all data så ville jag få fram nånting som sticker ut ur mängden... Har lärt mig otroligt mkt av att studera M31 atlasen, det ger verkligen perspektiv att hitta igen alla öppna och klotformade stjärnhopar istället för att bara spotta ut "ännu en bild på en galax".

Jag tror aldrig jag riktigt förstod vilket enormt arbete detta projekt skulle innebära :P
Men med resultatet framför mig så var det värt varenda sekund!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Martin F »

Dra åt... vad läckert!! Otroligt imponerande, både resultatet och det nedlagda arbetet!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Fantastiskt Jonas!

Vilket hästjobb!

Mvh
Daniel
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Helt otroligt! Helt magnifikt! Respekt! //Micke
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by VigdisVZ »

Helt makalöst. Ska bli kul att se vilka galna påhitt som frankrike-obset ger dig!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by gost »

Helt fantastiskt Jonas, ett riktigt mästerverk!

Jag vet hur mycket du slitet med den här bilden, hur känns det nu att lämna projektet? Lättnad, tomt?
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Cristofer »

Ja, blir inte det här årets bild i popast då.....

Jag har undrat lite varför det inte kommer några bilder från Grinde, han som brukar vara så produktiv, jag fick svar nu :good:
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Fullständigt suveränt! Här kan man inte titta sig trött!
Riktigt kul att se vad som går att göra när både utrustning och kunnande av högsta klass går hand i hand.
Som någon annan sa: Blir inte det här årets astrobild då...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Martin F »

Kan inte sluta stirra på den! Det är inte ofta men här hade jag gärna sett samma bild med något mer "rymd" runt för ännu bättre djup... dags för en 3x3 ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Jag var väldigt imponerad redan tidigare av allt som du har visat upp men nu har du höjt ribban igen och för världsamatörastronomin (om det ordet nu existerar).
Med annoteringen och analysen fyller du en otroligt vacker bild med en djupare mening och det här arbetet kommer det att pratas om på många fora runt om i världen. Fantastiskt :good:

/*Peter R
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Init4theimaging »

Makalöst snyggt Jonas :good:

Ska bli kul att se vad du ska hitta på nu, för den här blir svår att toppa ;P

Mvh,
Daniel
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by Cassini »

Helt makalöst.

Såg din tråd på Stargazers Lounge. Du borde även posta den på Cloudy Night. En sådan här bild måste spridas överallt!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M 31 Andromeda Galaxen - Jonas Grinde

Post by stoffe »

Jag gillar den bilden, den är suveränt fin! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.