Mars - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 110s*R,G,B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Mitt bästa försök på Mars någonsin, då Mars tenderade att bli lite liten så använde jag drizzle 1,5x teknik i stackningen. (Autostakkert2), kombinerade färgerna i PS CS6, skärpte kanalerna var för sig. Blå kanal var absolut svårast att få någon ordning på.
Fortsatte, la på en lätt kurva, fixade lite med färgerna osv. En slutlig brusreducering och skärpning i Lightroom 5. Tack för alla bildbehandlingstips från Peter R och Roger U!

Nedan kommer lite kamerainställningar osv.

R:141 fps
G:75 fps
B:41 fps

Histogrammet låg på 90% max peak på samtliga filmer, därav olika fps. Samma gain på 60% har används för alla tre filmer.

En 2,5x Powermate har används för att få en total brännvidd på 4000 mm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by wilt »

Wow!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

Fantastiskt Stoffe, bästa Marsbilden jag sett från svensk mark denna säsong! Vad har du för tidsintervall totalt och mellan sekvenserna? Hur många bilder stackade du i de olika kanalerna? Är det nominell bildskala efter drisslingen?

Om jag vore du hade jag försökt att förstora upp den lite för att se om kvaliten håller, små detaljer brukar framträda lite bättre då, speciellt vid så skarpa resultat.

Optik och kamera verkar vara i utmärkt skick!

Thumbs up! :good:

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Oortcloud »

Fin bild där! Jag ser att du hittat den fina seeingen du med. Jag har fotat 20:e och 23:e (idag) och seeingen har varit på topp bägge gångerna. Har lite jobb framför mig med bildbehandlingen nu. Får se vad som kommer fram vad det lider. Preliminärt ser det bra ut från den 20:e. Kanske inte riktigt så bra som du lyckats..... Grattis till en fin bild!

Martin
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Post by Xavier »

Grattis! Imponerande resultat!

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Sjukt bra stoffe!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Ny kamera, nya filter och väldigt fint resultat.
Extra trevligt också att du fixar det med ett teleskop som snart fyller 50 :good:

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack så mycket alla för uppmuntrande kommentarer, det inspirerar att forsätta! :good: Jag är själv nöjd med bilden och alla tidigare försök med min förra kamera ser helt olik ut denna bild, äntligen känner jag att jag har lyckats!

Nedan ska jag försöka svara på samtliga frågor.

Johan - Jag vet inte om det blev så tydligt men 110s på varje kanal som jag skrev i inforutan på bilden. Dvs 110 sekunder i varje färg och jag har använt R, G och B filter. Filterbytet tar några sekunder + 2 sekunders fördröjning efter att bytet är klart (vilket sker helt automatiskt). Nedan har jag tagit min fps gånger 110 sekunder så får man fram antal frames per kanal.
R:141 fps
G:75 fps
B:41 fps
R: 15510 frames
G: 8250 frames
B: 4510 frames

Först en sväng in i castrator, sen autostakkert med 50% kvalitégräns (dvs hälften av bilderna i varje sekvens) med 1,5x drizzle i kryssat + HQ sharpen. Manuellt satta alignpunkter. Jag körde samma inställningar på samtliga sekvenser.

Jag ska prova att förstora upp bilden lite till, jag kanske gör det i stackningsprogrammet. Nästa steg är 3x i Autostakkert och det kanske går att skala ner bilden lite i efterhand och ändå få den större. Hur som helst så tycker jag redan nu att jag har artifakter pga av drizzle teknik, liknande de som blir när man roterar en bild ett udda antal grader.

Nominell bildskala? 0,193 pixlar per bågsekund. Svarade jag rätt på din fråga?

Jag såg att min kollimering faktiskt inte är 100% bra, min fokuserare hänger och behöver bytas till en stadigare, nya kameran är mycket tyngre än min förra. Tur är att f/8 Newtons inte är superkänsliga på kollimering, det blir liksom en hyfsad bild ändå.

Oortcloud - Jag kan tyvärr inte hålla med om bra seeing den 23:de men det kanske var min lokala seeing var dålig den natten helt enkelt. Det skiljer sig en hel del på olika platser i Sverige oxå.

Peter R - Ja nästa år fyller teleskopet 50 år, då blir det tårta och kalas! haha 8) Jag kan även tillägga att omaluminisering gjorde stor skillnad på en så här gammal spegel. Mycket oxid bildas med tiden, nu är den som ny igen!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Johan »

Riktigt bra bild! Bra jobbat, Mars är ett svårt objekt tycker jag.

//Johan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Lazze »

Fantastiskt vilka bilder på Mars som läggs upp på Astronet nu och den här ligger verkligen i toppklass. En F8 Newton brukar man ofta läsa om som en "planet killer" och den här bilden säger inte emot.

/Lasse
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by utas »

Grattis till ett resultat i världsklass!

Automatiseringen och intrimningen av ditt teleskop/kamera betalar sig, kan man konstatera, bra jobbat! :good:
Tycker om bilderna din reflektor med nya kameran ger, rena utan defekter som "lökringar" och annat elände.
Jag gillar även att planeten ser ut som en planet, och inte en platt skiva som det lätt blir med sct:n.

Jag är fullt övertygad om att du har den envishet och kunnande att ta planetfotandet till nya höjder framöver!

Bra jobbat!

//Roger
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Magnus Nyborg »

Japp, ytterligare ännu lite mera ros till. Toppen resultat!

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer, vad kul att du med skicklighet kan få din 60-talare prestera så fantastiskt fint resultat. Har för mig du sa spegeln var slipad med en precision som även med dagens mått är hög. Eller kanske just tack vare att den slipades på den tiden när man kunde lägga ned massor av tid att få slipningen bra. Är det standard rgb filter du har eller något special för just planetbilder?

Drizzle är en intressant teknik, har labbat ganska mycket med den. Bruset kan vara lite svårt att hantera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Fantastiskt roligt att se ett sådant resultat här på astronet. :good: Verkligen en enastående bild!
Tycker Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Oj vilka fina kommentarer denna bild fick, jag som inte ens blev 100% nöjd med seeingen den kvällen, inte ens kollimeringen blev ju riktigt bra. Tack allihopa! Här kommer några svar.
utas wrote:Automatiseringen och intrimningen av ditt teleskop/kamera betalar sig, kan man konstatera, bra jobbat! :good:
Tycker om bilderna din reflektor med nya kameran ger, rena utan defekter som "lökringar" och annat elände.
Jag gillar även att planeten ser ut som en planet, och inte en platt skiva som det lätt blir med sct:n.//Roger
Automatisering är skoj! Just nu planetfotar jag dessutom remote (60 meter bort), kör fokuseraren lite åt olika håll för att försöka hitta det perfekta fokus. Jag skulle vilja ha kontrastförskjutande autofokus för planetfoto. Jag vet inte ens om det skulle gå men jag har en liten idé på hur det kanske skulle gå att lösa.
AstroFriend wrote:Hej Christoffer, vad kul att du med skicklighet kan få din 60-talare prestera så fantastiskt fint resultat. Har för mig du sa spegeln var slipad med en precision som även med dagens mått är hög. Eller kanske just tack vare att den slipades på den tiden när man kunde lägga ned massor av tid att få slipningen bra. Är det standard rgb filter du har eller något special för just planetbilder?

Drizzle är en intressant teknik, har labbat ganska mycket med den. Bruset kan vara lite svårt att hantera.
/Lars
Spegelns kvalité kommer att mätas upp vid tillfälle, en vän till mig som är expert på speglar och spegelslipning har uttalat sig om att en Cave spegel som är signerad av Cave själv ska vara i riktigt toppklass. Det står till och med vilken dag år 1965 som den blev färdig för leverans. Just nu är den märkningen mycket svåråtkomlig om man inte tar ur primärspegeln.

Drizzle är svårt, jag vet inte ens om jag själv är så nöjd med drizzlingen som blev i denna bild. Det ser nästan ut som små trianglar eller rutnät i bilden. Går ju att göra på olika sätt, t ex resampling i Registax 6.1. Har ej provat det på just denna bild, jag har aldrig blivit riktigt nöjd med drizzletekniken själv, det blir aldrig samma upplösning som det kunde ha varit om man optiskt hade förstorat upp bilden.
Mina filter är märkta:
Baader
2458470R
2458470G
2458470B
Jag köpte de begagnade i utomordentligt bra skick, jag är kanonnöjd med dom!

Ut och fota med er, det är hyfsat bra seeing just nu! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.