Low-tech Orion

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Low-tech Orion

Post by ragge »

Hej,

Mitt första inlägg och min första astrobild.

Efter många timmar i hobbyrummet har jag nu en Barn Door Tracker som funkar hyfsat med en DSLR (Nikon D7000) och ett 28-300 5,6 tele. Det är rätt tungt, så jag fick skrota det första bygget och bygga kraftigare. Om intresse finns kan jag beskriva bygget på annan plats i forumet.
10x120sek, 10x60sek, 10x30sek, 10x15sek och 10x8sek, iso 6400. Sedan stackade jag de 5 olika serierna individuellt i Photoshop. Jag har inte lärt mig hantera DeepSkyStacker med darks och flats mm ännu, men det kommer väl så småningom. Jag hade tänkt fota Andromedagalaxen också, men om jag fattat det rätt så håller den på och går och gömmer sig nu, och tittar fram igen till hösten. Eller rättare sagt, den står så lågt att det blir dålig bildkvalité om det inte är perfekta förhållanden.
Vore kul att höra andras erfarenheter av "Low-tech" astrofoto och hemmabyggen. Speciellt om någon finns i trakten kring Uddevalla där jag bor.

Hälsningar
Ragnar
Attachments
orion.jpg
orion.jpg (158.96 KiB) Viewed 1869 times
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Low-tech Orion

Post by Martin F »

Jättekul med hemmabyggen tycker jag! Men det kan väl inte stämma med 10x120 sek på ISO 6400? Det borde ge mycket mer exponering! Annars är det fel på stackingen. Testa DSS, man måste inte ha flats etc för att det ska funka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Low-tech Orion

Post by ragge »

Jodå, det stämmer. Jag stackar de 5 serierna individuellt i Photoshop för att få bort bruset. De 5 resultatbilderna stackar jag sedan manuellt (också i PS) för att optimera det dynamiska omfånget i slutbilden.
Jag försökte lägga upp bilden i galleriet, men där finns en länk "logga in" fast jag är redan inloggad. Hur gör man ?
/Ragnar

Return to “Bilder”