Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Seeingen var fin igår kväll och jag gjorde mitt första lyckade försök att fotografera Mars med C8:an. Jag använde olika f-tal men den här bilden blev bäst när jag använde ca f/37 genom att förlänga med hylsor bakom en 2.5X Barlow och filmade 3 min med 15 FPS. Debayring med Firecapture, stackning med Avistack2 och efterbearbetning med GIMP.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Jättefin bild, den har du verkligen lyckats med :good:
Det var bra att du passade på när du hade bra seeing och väl värt att försaka lite nattsömn på :D
Polkalotten upptill i bild har nu krympt väldigt mycket och det som syns nertill i bild är ett jättemoln över Hellas regionen.
Den syns bra på Anthony Wesleys bild på http://spaceweather.com/archive.php?vie ... &year=2014 (en bit ner på sidan) men annars är det väldigt få som har fångat den, exempelvis på ALPO-Japan.
Och det beror säkert på att Mars står så illa till för oss på norra halvklotet och visar just nu en annan sida till, sedd från exempelvis Australien.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ja den bilden är jag glad över, det var värt hur det kändes nästa morgon. Eva och jag satt och redigerade den tillsammans igår kväll, jag hade lyckats få färgbalansen skaplig redan från början. Tidsangivelsen har förresten blivit fel, bilden är tagen 23.42 UT. Jag tog 10 videos och den här bilden är gjord från den bästa som jag tog med f/37. Även om seeingen var väldigt fin när jag fotade Jupiter under kvällen så dallrade det en del nere 20 graders höjd där Mars var när jag filmade den. Senare i april och maj kommer ju Mars att stå lite högre upp. Lustigt nog så hade jag ungefär samma vy den här gången som en morgon för någon vecka sedan när jag tog en snabb titt med min 90 mm akromat på morgonen, förstoring ca 130X. Jag trodde först att jag hade sett både nord- och sydpolen men det stämde ju inte. Dessutom så fladdrade det en hel del den gången.
/Torbjörn :)

Return to “Bilder”