Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: I natt var det skiftande förhållanden i Stockholm.
Liksom tidigare kör jag med Göran Strands C8 EdgeHD tub men vid midnatt var menisken helt nerisad så jag tog in den för upptining.
Under tiden använde jag min stora Newtontub på Jupiter.
Efter kl. 01 dök Mars upp bakom slöjmolnen i närheten av Månen så jag körde några sekvenser.
Vid 01:30 var menisken helt klar så jag testade att köra med C8:an och 4x Powermate, f/40 eller 8.000 mm fokalavstånd. Det gäller ju att få upp storleken på Mars som fortfarande bara är 11 bågsekunder i diameter. Höjden var 19° och ganska mycket turbulens. Jag har stackat 6.000 bilder.

Det finns flera kraftiga molnformationer över de 4 vulkanerna med Olympus Mons i mitten och man ser att de sträcker sig högt upp över Mars yta vid terminatorn.
Det är intressant att jämföra med min förra Mars bild som jag tog för exakt en månad sedan: http://astronet.se/view_image.php?id=3008&mode=large .

Bilden till vänster är en simmulering från StarryNightPro. Alla tider är i lokal tid.

/*Peter R



Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by hansg »

Snyggt Peter ,du är en mästare, är det bara jag som tycker att det är ovanligt mycke moln på Mars nu, eller har fototekniken utvecklats ?, nå väl här är alla fall moln så det räcker.
h-g
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En riktigt fin Marsbild! Tummen upp :good: Inte illa att du fick upp bildskalan såpass. Jag har också sett moln på Mars nyligen. Jag tog en snabb titt på Mars och Saturnus med 90 mm akromaten innan jag drog till jobbet i fredags (tror jag) och då såg det ut som om man såg båda polarhättorna. Blev lite konfunderad men efter lite surfande kom jag fram till att det förmodligen var moln över Hellasregionen som jag sett. Det är tydligen fler än jag som har trott att de sett båda polerna!
/Torbjörn :)
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Johan »

Härlig bild av Mars. Obsade den för någon kväll sedan med min 4 tums APO. Var inte mycket att se just då faktiskt, men Mars är väl kanske en aning liten nu för 4" apertur.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Pelle »

Molnen svävar verkligen ovanför Mars! Härlig skärpa trots att Mars är så liten.
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack.
Ja det är lite märkligt att så fort molntäcket spricker upp här nere så passar vi på att fotografera molnen på andra planeter :D
Att det är mycket moln på Mars har kanske med säsongen att göra. Det var moln i samma områden i februari vid oppositionen för 2 år sedan men så här kraftiga och höga har jag aldrig fotograferat dem tidigare.
Jag trodde också att jag kunde ana en tunn nordkalott men det syns ingenting på bild.
Jag tog en snabb titt på Mars och Saturnus med 90 mm akromaten innan jag drog till jobbet i fredags
Intressant att du redan nu kan se detaljer på Mars med en 90 mm akromat. Men mindre teleskop är ofta idealiska för snabba observationer och är mindre känsliga för turbulens. Jag använder min ETX-105 för snabba observationer. Den funkar även från fönsterbrädan i sovrummet för en snabbtitt på Jupiter eller Venus. Den tar bara några minuter att ställa upp och följer i alt-az läge utan polinställning.
Härlig bild av Mars. Obsade den för någon kväll sedan med min 4 tums APO. Var inte mycket att se just då faktiskt, men Mars är väl kanske en aning liten nu för 4" apertur.
I sig är inte en 4" Apo för liten som du ser på Torbjörns inlägg. Men Mars låga altitud gör den väldigt känslig för turbulens så det kan vara svårt att gå upp tillräckligt i förstoring.

Vill man observera Mars så är det läge nu eftersom man kan börja vid midnatt och planeten kommer inte att växa så mycket mera i storlek vid den här oppositionen. Om 2 år växer Mars till 19" men kommer att stå så eländigt lågt så jag tror att den här oppositionen ändå blir den bästa fram till september 2020.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Jag kunde inte se några detaljer speciellt tydligt med min 90 mm akromat för det var turbulent och Mars är liten men jag kunde se vad som såg ut som två polarhättor (den södra var nog moln över Hellas) och möjligen antydan till någon mörk fläck. Förmodligen Syrtis Major i så fall. De liksom dök upp och försvann hela tiden. Jag jämförde med Mars profiler på Sky & Telescopes hemsida. Jag använde 8, 7 och 6 mm HR planetokular ihop med originaldiagonalen till C8:an och tyckte att 7 mm funkade bäst. 130 X förstoring var en lämplig kompromiss den här gången men jag har pressat refraktorn till 225 X en fin kväll vid den förra oppositionen.
Jo min Skywatcher Evostar 90 är bra, det är mitt första teleskop och smidigt till snabba observationer. Det sitter på en EQ 3-2 montering med motorer, kyls snabbt och går snabbare än C8:an att bara bära ut, ställa upp ungefär mot Polaris och starta upp. Perfekt när man vill ta en snabb titt på morgonen innan jobbet eller när man vill kika på månen innan man går och lägger sig.
I samma veva tog jag även en titt på Saturnus , den såg faktiskt bättre ut. Tänker fota både Mars och Saturnus så snart jag får tillfälle.
/Torbjörn
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by AndreasW »

Hej!

Jättefin bild. Gillar dina bifogade simuleringar som du har på många bilder, det är intressant att jämföra dem med den riktiga bilden. Märks att Mars kommit lite närmare nu jämfört med de bilder som las upp för 1-2 månader sedan, man börjar se mer detaljer nu.

mvh

Andreas
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag kunde inte se några detaljer speciellt tydligt med min 90 mm akromat för det var turbulent och Mars är liten men jag kunde se vad som såg ut som två polarhättor (den södra var nog moln över Hellas) och möjligen antydan till någon mörk fläck.
Den översta bilden på http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/indexE.htm (Donald C Parker) visar kanske det molnet som du misstog för en iskalott. Förvillande likt framför allt om man har en fladdrande liten planet i okularet.
Jättefin bild. Gillar dina bifogade simuleringar som du har på många bilder, det är intressant att jämföra dem med den riktiga bilden. Märks att Mars kommit lite närmare nu jämfört med de bilder som las upp för 1-2 månader sedan, man börjar se mer detaljer nu.
Tack Andreas.
Framför allt på Mars tycker jag att simuleringarna hjälper till att jämföra bilder tagna vid olika tillfällen eftersom det annars kan vara svårt att veta vilken sida planeten visar upp.
Dessutom är det då också lätt att se att molnen ligger precis över vulkanerna och har vuxit till sig den senaste månaden.

/*Peter R
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mars - Peter Rosén

Post by jwarell »

Fädigt fin bild Peter, vi får hoppas på många fler av denna kvalitet när Mars närmar sig opposition!

De fina orografiska molnen över Tharsisvulkanerna ligger här vid kvällsranden och har haft tid att växa till sig under dagen vilket gör att det är det bästa tillfället att fånga dem. De kommer att växa till sig ytterligare under våren när fuktigheten i atmosfären ökar (norra kalotten krymper fortfarande) och bilda det klassiska W-molnet med vulkaner i åtminstone fyra av noderna, och som kanske även växer ihop ihop sig till en maffig vit kaka. Vi får hålla ögonen öppna!

Det ska bli intressant att jämföra vårens bilder med dem från den förra apparitionen 2011-2012, också då var säsongen rätt för de orografiska molnen som uppträdde nära opposition. Vi får säkert se många fler bra bilder denna gång med många planetfotografer igång!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/

Return to “Bilder”