NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Kristian »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer
Exponering: L: 17x5 min, RGB: 4x5 min
Fotograf: Kristian Lindgren
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: NGC2419 eller "Den intergalaktiska vandraren" är en udda stjärnhop. Med sitt avstånd på 300 000 ljusår från vintergatans centrum ligger den nästan dubbelt så långt bort som de Magellanska molnen, till skillnad från de flesta klotformiga stjärnhopar som finns i Vintergatans halo på avstånd i storleksordningen 10 000 ljusår.

Det har varit tunt med stjärnklara nätter de senaste månaderna, och detta är ett av de få objekt jag hunnit med. Hoppas att det ska klarna snart….

Kristian

Utrustning m m: Teleskop MN190 på AZ-EQ6, guidat med Lodestar (PHD), Atik383+ med filterhjul. Stackat i Nebulosity och behandlat i Pixinsight.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC 2419 The Intergallactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Jonas »

Härligt med lite "udda" bilder! Fin skärpa! Jag blir nästen sugen på att köpa mig ett MN-teleskop!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by hansg »

Tjusig bild på ett intressant objekt!!

Roligt att se den igen, fångade den år 2006:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ngc2419.htm
h-g
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Cassini »

Underbar skärpa och så brusfri att det känns som man tittar genom en mycket stark kikare.
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by mattssporre »

Hej Kristian,

Jag gillar definitivt bilden, bra komposition av ett lite udda (för mig i alla fall) men roligt objekt :good: .

När jag tittade på den stora versionen upptäckte jag en liten sak med de större stjärnorna som kanske kan ha påverkan på skärpan/upplösningen av stjärnhopen.

Kolla in länken http://www.istarion.net/Picturepages/Pr ... gren.shtml

Jag kan vara helt fel ute men det kanske är värt en liten check?

Mvh
Matts
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Kristian »

Tack för kommentarer! Roligt att du hade fångat denna hop också, H-G. Jag har inte sett den tidigare på Astroforum (när jag sökt, i alla fall).

Ja, du har rätt, Matts. Tack! Jag såg det också och körde om hela bildbehandlingen en gång. Bra tips med länken om att "back-tracka" och se var färgproblemen dyker upp. Det var rätt blåsigt på Västkusten den natten, och jag hade en del problem med följet, även om vinden lugnat sig något till kl 3 då jag tog mig an objektet. Jag kan se att på en del subbar så syns utdragna stjärnor eller svagare kopior vid sidan av respektive stjärnor. En del av detta korrigeras, tänker jag, i stackningsprocessen.

Men jag har också haft andra problem som lett till utdragna stjärnor från gång till annan. Fokuseraren på MN190 är inte av så bra kvalitet vilket blir klart då man lastar på hela fotopaketet. Dels så fäster inte utskjutstuben i fokuseraren så väl (blir ibland ett litet glapp). Nu drar jag försiktigt åt den fästskruven med en polygrip(!) och sedan dess sitter den stadigt. Men det finns fortfarande lite svikt kvar vilket gör att bildplanet knappast kan vara perfekt i förhållande till sensorn. Jag kommer dock jobba vidare med denna uppsättning ett tag innan jag byter fokuserare…

Mvh,
Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Timo »

Härligt med udda objekt på Astronet.
Stjärnhopen är väldigt tydlig och med bra separation på enstaka stjärnor.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 2419 The Intergalactic Wanderer - Kristian Lindgren

Post by Lazze »

Jättekul med lite annorlunda objekt. Med det avståndet ligger hopen alltså betydligt längre bort än Magellanska molnen. Häftigt!

/Lasse

Return to “Bilder”