Ison - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ison C/2012 S1
Exponering: tv18x30 sek, av5.6 iso1000
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Pentax 500mm f4.5 6x7
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Ett försök att fånga kometen Ison (1/3 från mitten mot övre vänstra hörnet) på morgonen mellan husen. Bilden beskuren ca 50% och en kraftigt saturerad mars syns nedtill höger. Skulle egentligen tagit fler bilder men som vanligt kom det moln. Kometen stod drygt 20 grader över horisonten med fullmåne österut. Hade nog förväntat mig lite bättre resultat, men positiv sak är att jag lyckats ställa in monteringen nu så man finner objekten med rimlig precision. Har mycket begränsad sikt ut från balkongen så är en del pyssel innan det blir rätt. Men kul är det med varje framsteg.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Här är en kompletterande bild, la ihop 3 olika serier för att erhålla 38x30 sekunders exponering. Dock alldeles för brusigt fortfarande.
Ison tv30 1_3.jpg
Ison tv30 1_3.jpg (226.15 KiB) Viewed 6068 times
/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Fint Lars! du har ju fått fram färgen också, till skillnad från min. Mer exponeringstid är uppenbarligen vad som behövs. Du tog inte Encke oxå, när du var i farten? Står rakt ovanför och är vackert blå.
/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Det kände jag inte till att det var läge för Encke. Kan man hoppas att den sänder ut lite fler fotoner? Provar nästa klara natt, bör gå om den är ovanför ison. Klarar upp till 55 grader sedan kommer grannens balkong ivägen ovanför. I sidled har jag ca vinkeln 20 till 100 grader att hålla mig på. Sedan finns en liten glugg mellan 160 till 180 också.

Tack för tipset och kommentaren!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Jo, ett par magnituder ljusstarkare var Encke, i alla fall förra helgen, då min bild blev så här:
Encke 53-63x15s,cr,cc,mark3.jpg
Encke 53-63x15s,cr,cc,mark3.jpg (36.52 KiB) Viewed 5962 times
Ett tips om en bra sida för att hålla koll på aktuella kometer är Seiichi Yoshidas sida:http://www.aerith.net/

Lycka till Med Encke. Låt oss se resultatet.
/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Har du använt din 85mm lins också till denna?

På Ison där du använde den, jag hade en på 500mm men visuella skillnaden är inte så stor konstigt nog.

För nästan 20 år sedan tog jag den här bilden, då hade jag en Nikon 50mm och sensorn var ca 10x10mm.
http://astronet.se/view_image.php?id=26 ... 10&filter=

Hyakutake måste varit något alldeles särskilt i ljustyrka, den stog ganska högt upp vill jag minnas vilket underlättade.

Tack för länken till kometsidan, verkar vara bra, lättöverskådlig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

AstroFriend wrote:Hej Anders!
Har du använt din 85mm lins också till denna?
Jo, samma lins, med full öppning (1.4).
På Ison där du använde den, jag hade en på 500mm men visuella skillnaden är inte så stor konstigt nog.
Nja, det är väl rätt stor skillnad på din och min bild? Du har mycket mer av svansen synligt, samt även färgen. Men så är ju din exponeringstid mycket längre.
För nästan 20 år sedan tog jag den här bilden, då hade jag en Nikon 50mm och sensorn var ca 10x10mm.
http://astronet.se/view_image.php?id=26 ... 10&filter=

Hyakutake måste varit något alldeles särskilt i ljusstyrka, den stod ganska högt upp vill jag minnas vilket underlättade.
Onekligen. Tyvärr hade jag inte börjat fota stjärnhimlen än då. Det blev först med Hale-Bopp, men där fick jag några fina bilder.
Tack för länken till kometsidan, verkar vara bra, lättöverskådlig.

/Lars
Jo, den är bra, särskilt använder jag länken "Weekly Information about Bright Comets" där det finns en bra listning av aktuella kometer i ordning efter ljusstyrka.

Lycka till med Encke m.fl. Tyvärr inget väder för kometer här i Stockholm nu...

/A
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Samla fotoner.
På Ison där du använde den, jag hade en på 500mm men visuella skillnaden är inte så stor konstigt nog.
Nja, det är väl rätt stor skillnad på din och min bild? Du har mycket mer av svansen synligt, samt även färgen. Men så är ju din exponeringstid mycket längre.

Jo längre tid men jag tror du har mer exponering, inte i tid, men f1.4 (otrolig lins egentligen och inte speciellt dyr heller) samlar ju 16ggr mer ljus än en f5.6 och 16x4 sekunder är är ungefär dubbelt upp mot vad jag lyckades samla in per exponering. Du har dessutom fler bilder och din kamera har ungefär dubbla känsligheten å andra sidan är mina pixlar större så det kanske går jämt ut. Gissa om jag längtar till den dag jag kan köpa den kameran för bruset skiljer mycket.

Så bara att vänta på klart väder och vara redo för Encke!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

AstroFriend wrote: Så bara att vänta på klart väder och vara redo för Encke!
Det kan nog bli lite knepigt med Encke, inser jag. Den rör sig snabbt nedåt och tappar höjd innan solen går upp och nu är månen besvärande nära. Innan den hinner avlägsna sig, ser det ut som om Encke kommer för nära solen. Kolla gärna om jag har fel, men det kan vara för sent den här gången. Jag hade visst tur den där morgonen på Vätö :D
/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja det börjar bli lite besvärande låga höjdvinklar.
Encke and Ison 20131025.jpg
Encke and Ison 20131025.jpg (194.8 KiB) Viewed 5809 times
Kl 4:30 på morgonen är både Encke och Ison på ca 20 graders höjd, en dryg timme senare är de upp på 30 grader. Men har då det antagligen blivit lite för ljust. Är det någon som har en länk till någon sida där man kan få fram hur mörkt det är vid olika platser och tider? Eller kanske ett program att ladda ned som beräknar det? Är det 18 grader man räknar med att solen måste stå under horisonten för att man skall kunna astrofotografera med bra resultat?

Tur har jag att de står i öster så jag kan se dom från min balkong. På söndagmorgon kan det ev. vara klart väder. Idag på fredagsmorgonen ser jag att det var ganska molnfritt. Tyvärr var jag inte uppe då och gjorde ett försök, kanske någon annan gjort det?

Lite lockande att fota med vidvinkel och få med både Encke och Ison i samma bild. Ca 20 grader mellan dom och i mitt fall borde en 100mm lins täcka in båda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Jo, idag gör den det, men månen stör för mycket nu. Du måste åtminstone vänta till den 1 november eller någon dag därefter och då har Encke sjunkit till 14 grader kl 04:30 (ISON på 22 grader) en timma senare har de stigit till 21 resp. 28 grader, ungefär. Den tidpunkten är nog ungefär då himlen börjar bli för ljus för att fota. Notera att sommartiden tar slut på söndag, så att 04:30 den 1 nov motsvara kl 05:30 idag. (Hoppas jag fick det där rätt...) 18 grader under horisonten känner jag igen och det stämmer rätt väl med när jag noterade att himlen började bli ljusare på mina bilder på Vätö.

Med ett kortare objektiv skulle man den 1 nov även kunna få med en smal månskära, c:a 2 dygn innan nymåne på bilden (samt Mars). Kunde ju vara en orsak att gå upp om det är klart, särskilt som du har en låg horisont åt öster.

Lycka till!
/Anders
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Hej igen!
Jag var uppe igår morse (131102, 05:10) då det tillfälligtvis var rätt klart. Fick en bättre bild av ISON än min förra, även om den fortfarande lämnar en del i övrigt att önska. Av någon anledning blir den t.ex. rätt blå. Vet inte riktigt varför. Skulle nog behöva få lite hjälp med att lära mig mer om bildbehandling. Hur som helst ser man nu i alla fall svansen tydligt. 82x2s, 1250 ISO, f1,4, Samyang 85 mm.
527-608x2s 1250ISO f1.4,flats,orig,cr,cc2.jpg
527-608x2s 1250ISO f1.4,flats,orig,cr,cc2.jpg (52.49 KiB) Viewed 5663 times
/Anders
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Jonas »

Ursäkta men jag ser inte kometen. Var är den?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Jonas. Om du menar den sista bilden så får du panorera åt höger. Ison strax till höger om den ljusstarkaste.

Hej Anders. För att få färgerna rätt kan du sätta svart nivån på ett område som är stjärn tomt. Vitnivån kan du sätta på en sollik stjärna, en g2 stjärna. Detta kan behöva upprepas några gånger. Obs stjärnan får ej vara saturerad.

Här har tyvärr inte varit klart väder på evigheter så inga nya bilder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Tack för tipsen, Lars. Ska prova, så får vi se om jag förstår hur du menar.

Jonas, av någon anledning så visas inte hela bilden om man dubbelklickar på den utan bara den högra delen och kometen kommer då inte med. Kanske är det därför du inte hittar den (eller var du ironisk...?) Använd rullningslisten för att panorera till höger i stället.

/Anders

PS. Det var klart när jag gick upp vid 6:30 i morse, men var inte uppe och kollade vid femtiden...
DS