Ison - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Om du använder Deep Sky Stacker, DSS, http://deepskystacker.free.fr/english/index.html kan du redan vid stackningen göra en grov färgjustering.
RGB calibration black.jpg
RGB calibration black.jpg (218.88 KiB) Viewed 2211 times
Istället som i exemplet ovan väljer du RGB calibration vilket sätter bakgrunden till svart. För att få naturliga färger sätter du gainen i raw setupen till Canon 6D rekommenderade värden, för min Canon 5D brukar jag använda channelgain till Red=1.9, Green=1, Bllue=1.5 vilket motsvarar ungefär dagsljus.

Med den metoden har du i varje fall en grov justering av färgerna. DSS är i hög grad ett automatiserat program som fungerar bra tycker jag. Därefter kan man finjustera i Photoshop eller vad man nu är van att arbeta i. Fast du kanske använder något mer utvecklat program?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Jonas »

Yquem wrote: Jonas, av någon anledning så visas inte hela bilden om man dubbelklickar på den utan bara den högra delen och kometen kommer då inte med. Kanske är det därför du inte hittar den (eller var du ironisk...?) Använd rullningslisten för att panorera till höger i stället.

/Anders

DS
Hej Anders,

Nej, jag var inte ironisk. Jag hittade den inte men nu ser jag den lilla svansen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Jonas wrote:
Hej Anders,

Nej, jag var inte ironisk. Jag hittade den inte men nu ser jag den lilla svansen.

/Jonas
Hoppas du inte tog illa upp. Att jag frågade var för att jag egentligen tyckte kometen fortfarande var väl svag på min bild. Det var därför jag postade den här i tråden i stället för att göra en ny tråd av den.
Jag hoppas få bättre bilder så småningom
/Anders
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Jonas »

Absolut inte!
Här nere i södern har vi inte haft bra väder den senaste tiden men kan kanske hoppas på lite fotograferande själv framöver.
Lycka till med fotograferandet.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Tack för alla tips, Lars! Jag ska köra stackningar av ett begränsat antal bilder i DSS, med olika inställningar och se om jag kan förstå effekterna av de olika valen. Nu har det varit mest slumpmässiga val och ingen systematik och då är det svårare att förstå vad som händer.
Sedan får jag något skamset erkänna att kameran är så pass ny att jag inte har börjat ta RAW-bilder än utan kör med jpg av gammal vana får den föregående kompaktkamerans tid. Jag måste väl ta det steget också. Antar att det kan bli en påtaglig skillnad, eller?

Fridens
/Anders
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Anders!
Om du använder Deep Sky Stacker, DSS, http://deepskystacker.free.fr/english/index.html kan du redan vid stackningen göra en grov färgjustering.
RGB calibration black.jpg
Istället som i exemplet ovan väljer du RGB calibration vilket sätter bakgrunden till svart. För att få naturliga färger sätter du gainen i raw setupen till Canon 6D rekommenderade värden, för min Canon 5D brukar jag använda channelgain till Red=1.9, Green=1, Bllue=1.5 vilket motsvarar ungefär dagsljus.

Med den metoden har du i varje fall en grov justering av färgerna. DSS är i hög grad ett automatiserat program som fungerar bra tycker jag. Därefter kan man finjustera i Photoshop eller vad man nu är van att arbeta i. Fast du kanske använder något mer utvecklat program?

/Lars
Hej Lars,

Använder också Deep Sky Stacker. Var hittade du info om vilka channelgain värden som är lämplig för din kamera? Har själv en 600D och har googlat lite på detta men inte hittat nån bra information om lämpligt channelgain för olika kameramodeller.

/Andreas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ison - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders och Andreas!

JPG bilder har så att säga förstörts och är inte så användbara när man skall göra mer avancerad bildbehandling, bland annat har de fått dynamiken reducerad till 8-bit per färg och blivit olinjära i den interna omvandingen. Men i vissa fall där man bara tar en bild är inte jpg fel.

Gainen fann jag på denna sida:
http://www.astrosurf.com/buil/

Christian Buil har skrivit massor av intressanta artiklar under åren. Här finns tester av optik och kameror, egenutvecklat bildprocessprogram och även för spektrografiska data. Tyvärr är programmen framtagna med gammal teknik jämfört med dagens teknik, men ändå finns det en del avancerade funktioner som det kan vara intressant att göra en del av processande med. Data för olika Canon kameror finns, men Christian var nog mer aktiv förr så de senare modellerna är i regel inte med, men försök hitta gain från någon tidigare modell och använd de, brukar inte skilja så jättemycket. Hittar du inte värdena i kameratesterna så kan de stå i instruktioner för bildbehandlingsprogrammet IRIS. Christian är fransman och skriver på franska, men en hel del sidor är översatta till engelska, och de som inte är det kan man ju använda googletranslater till.

Man kan ju också få fram gainen själv genom att fotografera ett gråkort med till ex. "dagsljus". Sedan i bildprocess programmet ser man vilka värden på gain man behöver för att få bilden "vit". Det här ger bara en grov ljustering men är mycket bättre än ingen alls. Ett annat alternativ är att studera en stjärna som har lika egenskaper som vår sol, en G2 stjärna. Man bör ju i detta fall ha satt svartpunkten för bakgrunden så att inte ströljusen från atmosfären adderar extra signal ovanpå och stör färgkalibreringen. Stjärnan får inte vara över saturerad. Sedan finns det massor av andra ideer också hur man färgkalibrerar, speciellt om man har smalbandiga bilder (färger).

Jag har gjort en stjärnkatalog med stjärnor som har samma färgegenskaper som solen, den katalogen kan man ladda in i Cartes du Ceil, http://www.ap-i.net/skychart/ . Om det finns intresse så skall jag försöka ladda upp den här. Någon kanske vet hur man laddar upp en zip fil till astronet?

Du kan prova att googla på "good rgb values canon eos" eller något med gain så kanske det ger napp.

Åker i dagarna till Teneriffa, där kan man kanske ta några fina bilder, tyvärr är utrustningen alldeles för tung att ta med så de får bli typ timelapse filmer. Kolla flygpriserna till Teneriffa i dagarna, 499kr t/r för en flygstol och hotell priserna är inte höga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;