C/2012 S1 ISON - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

C/2012 S1 ISON - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2012 S1 ISON
Exponering: 27*4s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop:
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Min första bild av ISON. Inte mycket att visa, kanske, men eftersom jag inte hittade någon annan bild av den här sedan april, tänkte jag ändå jag skulle lägga ut den. Dessutom är den tagen utan teleskop, med Samyangs utmärkta 85 mm. Aningen för lång exponeringstid, stjärnorna något utdragna.
Tagen en klar och fin morgon på Vätö. De två starka är Mars och Regulus.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2012 S1 ISON - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Du har redan fått med Ison på bild, och det med en mycket kort brännvidd. Jag tycker inte det stör med utdragna stjärnor på kometbilder, det hör ju liksom till och förmedlar intrycket av att kometen rör sig rel. stjärnorna. En Canon 6D har du också, det lär väl bli nästa kamera jag köper efter min 5D. Är du nöjd med den? Har du använt Wifi kopplingen i astrosammanhang?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2012 S1 ISON - Anders Källberg

Post by Yquem »

AstroFriend wrote:Hej Anders!
Du har redan fått med Ison på bild, och det med en mycket kort brännvidd. Jag tycker inte det stör med utdragna stjärnor på kometbilder, det hör ju liksom till och förmedlar intrycket av att kometen rör sig rel. stjärnorna. En Canon 6D har du också, det lär väl bli nästa kamera jag köper efter min 5D. Är du nöjd med den? Har du använt Wifi kopplingen i astrosammanhang?

/Lars
Hej Lars och tack för kommentaren!
Jo, jag är mycket nöjd. Det är min första egna digitala systemkamera och dessutom den första fullformatare jag använder (sedan analoga tiden på 80-talet). Vi hade en 60D på jobbet som jag provade en del innan jag köpte en egen. Jag kör hela tiden med Canon-appen och styr kameran via wifi när jag fotar. Helt suveränt sätt att undvika vibrationer och att styra inställningarna. Dessutom kan man i princip sitta inne och ta bilderna. Wifi-kontakten bryter ibland när man gör uppehåll och hemma blir det lite konflikt med hemmanätverket, men det går att hantera. Mycket nöjd, helt enkelt, även om din 5d kanske är lite vassare, beroende på vilken generation den är. Även nöjd med 85-an, som jag skrev. Inköpt med tanke på kometbilder, fast främst då lite större kometer än vad ISON är just nu - men den kommer väl!
/Anders

Return to “Bilder”