M45 - Plejaderna Stjärnhop - Olle Ivarsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Olle Ivarsson
Posts: 10
Joined: 2013-01-27 22:19:15
spamtest: JA
Location: Östersund

M45 - Plejaderna Stjärnhop - Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 - Plejaderna Stjärnhop
Exponering:
Fotograf: Olle Ivarsson
Teleskop: Spectra 1400x150
Kamera: canon eos 1100d
Kommentar: En bild av stjärnhopen Plejaderna från förra året på vinter!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M45 - Plejaderna Stjärnhop - Olle Ivarsson

Post by Terje »

Plejaderna är ett förvånansvärt svårt objekt att fotografera och med tanke på utrustningen har du lyckats ganska väl. På bilden syns det visuella utseendet ganska väl vilket inte är så vanligt, oftast försöker fotograferna få fram nebulositeten runt stjärnorna. Rent tekniskt tror jag att du lider av att teleskopet inte direkt är lämpat för foto. Dina stjärnor har blivit ganska utdragna, jag skulle gissa att detta antingen beror på dålig koliminering eller att kameran flexat. Själv tycker jag också att bilden i full storlek är lite för stor och vinner på att skalas ned till en mindre bildskala, då syns även de tekniska skavankerna mindre men dexn visuella känslan som jag gillar finns kvar.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 - Plejaderna Stjärnhop - Olle Ivarsson

Post by AstroFriend »

Hej Olle!
Vad fint du fått med Plejaderna, är väldigt vacker att titta på mörka vinternätter. Är det en exponering eller är den sammansatt av flera? Skall komma ihåg attt själv prova fotografera den till vintern om jag har utrustningen fungerande till dess.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Olle Ivarsson
Posts: 10
Joined: 2013-01-27 22:19:15
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M45 - Plejaderna Stjärnhop - Olle Ivarsson

Post by Olle Ivarsson »

Tack! Jag använde inte något teleskop till den här bilden och jag har inte satt ihop flera! Jag använde ett väldigt stort objektiv till kameran jag fotograferade!

Return to “Bilder”