Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: Lunt LS100THa
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: En första bild genom det nya solteleskopet. Medan jag väntade på att det skulle levereras så hade vi den varmaste och soligaste maj månad någonsin (eller i alla fall sedan de började mäta nån gång i mitten av 1800-talet). Nu lyser solen givetvis mest med sin frånvaro. Bilden är roterad 90 grader. Har använt en TeleVue 2.5

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Solen - Cristofer Eriksson

Post by gost »

Grattis Cristofer till den nya tuben och till first light! Det skall bli spännande att följa vad du kommer att få ut ur den där tuben.

Beställde du med feather touch fokuserare? Jag har crayford men kommer nog att uppgradera den vid tillfälle.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by AstroFriend »

Hej Christofer!
Vilken fantastisk bild av solen! Hur lyckas du få så bra skärpa på solen, är det med lucky imaging och stackning eller? Läste lite om teleskopet du använder, ser att det även fanns möjlighet att trimma filtret för dopplermätningar och mäta hastigheten på gasen, är det något du provat?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Tackar.

Gost: Jo, det är med Feather Touch, är riktigt bra. Nästa grej blir nog en motorfokuserare på den, blir rätt skakigt vid höga förstoringar.

Astrofriend: Bilden är stackad, tror att det var runt 500 bilder som stackades, av kanske 2000. Har inte provat det du nämnde. Har nyligen fått hem teleskopet, och här är det mest bara mulet för tillfället :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by AstroFriend »

Hej Christofer!
Solastronomi låter ju egentligen underbart, tänk att slippa att stå ute i kylan med krånglande utrustning, med solfoto kan man sitta i solstolen vackra sköna dagar och fota. Och vilken annan stjärna kan man fånga detaljer på? På den tiden jag var med i STAR hade jag en kamrat där, han tecknade solfläckar alla klara dagar. Tror han hade en serie teckningar sedan tjugo år tillbaks, han blev ganska bekymrad för några år sedan när solfläckarna försvann.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Solen - Cristofer Eriksson

Post by gost »

Cristofer, jag kan verkligen rekommendera en motorfokuserare. Det gör otroligt mycket att kunna sitta i skuggan och kunna se när skärpan snäpper in.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by AstroFriend »

Hej Christofer!
Lite spännande med solfotografering, under hur lång tid kan du ta dina bilder innan det blir rörelseoskärpa pga förändringar i solens ytstruktur eller rotation? Jag försöker jämföra med Jupiter, den roterar ju betydligt snabbare, men här finns möjlighet till en helt annan magnitud av skärpa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by Juo »

Grattis till nya skåpet. Det ser ju ut att prestera :)

Du är väl medveten om "Murhy´s Rule on New Telescopes" (definierad av undertecknad)?

"Det blir mulet i lika många veckor som antal tum apertur (mer för refraktorer), med början direkt vid leverans".

Det drabbade Jämtland när Jonas fick sin AG-12. ;)

/ Ulf
/ Juo

Return to “Bilder”