Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Teleskop mobilt
Exponering: --
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Canon 50mm f1.8 EOS
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Här är min skiss på den vagn som jag bygger för att få min utrustning portabel. Vore ju kul med annan observationsplats än balkongen där det inte ens går att rikta teleskopet mot zenit. Mindre ljusföroreningar vore ju trevligt också. Designkravet är att den skall gå in i min Ka och den är väldigt liten. Teleskopet på bild är Skywatcher 10". Vagnen är så stabil att den kan fungera som stativ åt monteringen EQ6. Det är begränsningar hur teleskopet får röra sig utan att slå i, men hanterbart. Plats finns för 45Ah batteri och tillbehörslåda. Elsystemet skall bli fast för att undvka kabeltrassel och få en snabb uppställning. Hjulen skall gå att ta av så fundamentet vilar mot marken på fötterna. Byggt i trä nu i början, men blir det bra så kanske det blir en efterföljare i aluminium.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by Kimmen »

Kanske skulle haft justerbara fötter ifall marken är ojämn typ som på en husvagn eller ännu bättre en mobilkran :green:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Kimmen!
Jag vill nog inte ha extra saker på som är vassa, men om nöden kräver det går det att montera på efteråt. Monteringen har ju också justeringar och så länge det går att få RA-axel parallell med jordaxeln kommer det gå att kalibrera bort det övriga. Fast klart att föredra om även monteringen är i plan, men det tänker jag lösa med träkilar. Mobilkran får man inte plats med på min bil även om det varit bekvämt och vilka möjligheter till stora teleskop det skulle gett :-) . Löser det viktigaste, att komma ut från lägenheten och ut till landet o mörkret.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by Kimmen »

Mobilkran :-)
Tänkte mer på principen som en mobilkran har med utskjutbara balkar med en kolv i änden.
Tex en fyrkantssprofil på 50 mm med en gängstång längst ut med en vev på och där gängstången har en platta i botten. Så får man 4 stadiga punkter fördelat över en större yta som ger stabilitet
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by akjalam2 »

Vill inte måla fan på väggen men här är en reflektion.
Jag byggde en gång en vagn ala skottkärra för en 10" Newton Dobson montering.
Även att den hade riktiga skottkärrehjul så gick alltid kollimeringarna åt pipan då man kört upp den till mörka skogen :(
Så då fick man börja skruva i mörkret vilket aldrig blev bra.
Projektet lades ned pga detta.
/P
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by Init4theimaging »

Hej Lars.

Erfarenheterna jag fått av mitt eget Newton-teleskop är att de inte gillar resor.
Kollimeringen ändrar sig väldigt lätt, vilket lett till att jag nu transporterar tuben upphängd i bagagestroppar.
Provade först att spänna åt hårdare vid kollimeringen, men detta ledde till att kollimeringen blev väldigt temperatur-känslig ist :evil:

Om du räknat med att sköta all kollimering på plats i mörker o kyla så kanske din ide kan funka, men annars tror jag du bör tänka om :S

Mvh,
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag svarar er alla 3 på en gång.

Nu förstår jag vad du menade med mobilkran. Ja den är ju ganska smal baktill så sidstabiliteten kan bli ett problem. Jag har lämnat bakgaveln fri för att kunna montera dit några utskjutbara reglar för att öka stabiliteten, fast så avancerat att det blir med skruvar tror jag inte det blir. Hoppas dock slippa extrastödet och kommer nog bara använda en mindre refraktor, har bara sett till att det finns plats för en Newton typ 10".

Jag har också funderat på hur mycket transport en Newton klarar. Vagnen dras ju bara från lägenheten till bilen och sedan några meter ut från bilen där det ställs upp. Men själva biltransporten blir ju en skakig upplevelse för teleksopet, speciellt i min bil. Men nu kanske inte Newtonen blir den som släpas ut med mest en 105mm refraktor. Blir nog helt enkelt lite för stora saker för att få med sig ut. Intressant att höra att kolliminreingen blev mer temperaturkänslig när du spände åt skruvarna. Vad är det för mekanisk konstruktion?

Jag lär också få montera dit luftfyllda breda hjul och inte de smala som är på skissen. Hjulen måste ju ändå gå att ta bort så det spelar ingen större roll att de skjuter ut lite extra.

Fast jag tycker nog att med laser går kollimineringen ganska lätt även om jag inte provat på det ute i fält. Newtonteleskopet var bara något som följde med och har ju lite begränsningar om man skall fota med 24x36 sensor. Lär sälja av det och någon gång i framtiden köpa en som är speciellt lämpad för foto med större sensorer, ingen 2" anslutning. Kanske någon gång när jag kan ha en fast observationsplats och även kanske fjärrstyrd. Har gjort lite skisser på första ideerna, kan ju lägga ut det här också, kanske intressant att diskutera?

Men för stunden skall det viktigaste lösas, att komma ut från stan till mrökret på ett lätt sätt.

Hur har ni det ordnat, fast observatorieplats på mörk ställe?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by Corpze »

Jag gjorde en sån där "mount-trolley" på tre hjul och med skruvar ner i backen... Ganska rejäl grej men den blev för vek, så tänk på att du måste ha en ganska stadig konstruktion. Själv så tränade jag upp mig på gym i fyra år innan jag började med astrofoto :-P så nu bär jag runt på min eq6a dit jag ska ha den :-S
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskop mobilt - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ja man får se vid de första testen, men om den bara är lite för vek och i övrigt bra kan jag bygga ett nytt kraftigare i aluminium. Nu kommer jag inte använda 10" Newtonen så ofta utan mest 105mm refraktorn och då bör det ju inte vara något större problem att hantera. Tränar musklerna med att lägga om tak i sommar :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”