PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanStarrs från Sandvreten
Exponering: 3 bilder på 54 sek/st
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 85/1,2
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Jag har stackat och deroterat 9 st 6-sekunders exponeringar tagna på 1.600 och 3.200 Iso per bild.
Sedan har jag stitchat 3 bilder.
Objektivet var inställt på bländare 1,2 och kameran var monterad på ett vanligt fotostativ. Kometen stod på 19°.

Det största problemet var att hitta fokus vilket är otroligt känsligt på bländare 1,2 och den blev inte heller helt optimal.
I Stockholm finns det alltid en avlägsen lyftkran eller kyrktorn som jag kan fokusera mot men här var det bara Jupiter som jag kunde hjälpligt använda.

/*Peter R


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Nokturner »

Oj vad mycket stjärnor! Fint sting i galax och komet också. Jag skulle nog gjort något åt stjärnorna som syns igenom trådarna.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Peter R »

Oj vad mycket stjärnor! Fint sting i galax och komet också. Jag skulle nog gjort något åt stjärnorna som syns igenom trådarna.
Ja , det blev otroligt mycket stjärnor och en ny utmaning för att ställa bilderna.

Jag har ersatt ursprungsbilden med denna som jag tog 25 minuter senare. Jag har stitchat ihop 3 bilder där var och en består av 9-14 exponeringar.
Den sträcker sig nu ända upp till Cassiopeia med alla spännande nebulosor och stjärnhopar.
På originalfilerna syns till och med lilla M76 (Little Dumbbell Nebula) och naturligtvis mängder med satelliter.

/*Peter R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Yquem »

Fin bild Peter! Snyggt med Cassiopeia upptill också.

En fråga från en mindre erfaren: Vad menar du med "deroterat"? Har du efter stackningen på något sätt tagit bort de utdragna stjärnspåren? 6 sekunders exponering med 85 mm ger väl lite utdragna stjärnor, eller? Eller menar du helt enkelt att du roterat bilderna innan du stackade dem?

/Anders K
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Nokturner »

Jag tror man ser ändå mycket fler stjärnor nu :-)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Peter R »

En fråga från en mindre erfaren: Vad menar du med "deroterat"? Har du efter stackningen på något sätt tagit bort de utdragna stjärnspåren? 6 sekunders exponering med 85 mm ger väl lite utdragna stjärnor, eller? Eller menar du helt enkelt att du roterat bilderna innan du stackade dem?
Om man sätter kameran på ett ekvatorialstativ så får man automatiskt passning mellan bilderna eftersom kameran roterar med stjärnhimmeln.
Eftersom jag hade kameran på ett fast fotostativ så har stjärnorna flyttat sig mellan exponeringarna, men även roterat vilket gör att jag måste kompensera för detta vid stackningen.
Jag använder Photoshop och lägger bilderna i lager, justerar en stjärna i nedre högra hörnet så att de överlappar. Sedan sätter jag rotationspunkten på den stjärnan och roterar tills även stjärnorna i övre vänstra hörnet överlappar. Och det rör sig om ganska mycket: på 90 sekunder hamnar stjärnorna fel med 35 pixlar.
Så fortsätter jag lager för lager och tonar ihop dem. Så det handlar bara om att få bilderna i passning.
Jag har lätt utdragna stjärnspår på 5-6 sekunders exponering men det syns knappast på slutbilderna så det får vara.
Jag tror man ser ändå mycket fler stjärnor nu :-)
Jo, så är det säkert men det är också för att jag har fått med en bit av Vintergatan och har dessutom ett större utsnitt.
Det är inte helt lätt att bearbeta widefield bilder med så många stjärnor och jag har inte ens skärpt bilden för att undvika att de blir ännu flera.
I Stockholm där jag brukar fotografera får man vara glad om det kommer med några stjärnor över huvud taget :D

/*Peter R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by Yquem »

Tack för förklaringen, Peter. Eftersom jag trodde spåren blir längre med 85 mm och 6 s, undrade jag om du använde någon metod för att bli av med dem. Tack också för beskrivningen av hur man stackar i Photoshop, jag har undrat lite över det. Jag har inte använt Photoshop mycket. Själv låter jag Deep Sky Stacker sköta upplinjeringen av blider och stackningen. Kan du säga om det skulle ge sämre resultat än din manuella metod? Det är ju rätt praktiskt att luta sig tillbaka och låta datorn göra jobbet.

Jag ska nog snart publicera några exempel på vad jag åstadkommit av PanStarrs med en enkel kompaktkamera. Inte alls av din klass, men ändå lätt OK.

Fridens
Anders
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: PanStarrs från Sandvreten - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Imponerande bildbearbetningsjobb på omarbetningen (som vanligt) och kul med lite tips då jag tidigare fotat en hel del med fotostativ. Nu förstår jag varför du knäppte så febrilt under kvällen...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”