Hästhuvudet - Andreas Hahne

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Hästhuvudet - Andreas Hahne

Post by anha76 »

Ny bild i galleriet
Objekt: Hästhuvudet
Exponering: 20*20sek
Fotograf: Andreas Hahne
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Testade att fota hästuvudnebulosan med Skywatcher equinox 80 och Canon 450D. Bilden blev ju inget vidare men vad är det för något som har rört sig i bilden? Kan det vara en satellit som rör sig så sakta? Varje streck är ju 20sek.Objektet har rört sig från höger till vänster i bild och sista bilden är kl. 20:45. Kanske en oupptäckt asteroid? ;) Någon som vet hur man tar reda på vad det är?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hästhuvudet - Andreas Hahne

Post by Peter R »

Hej Andreas,

Det finns hundratusentals objekt i omloppsbana runt Jorden om man räknar alla satelliter, uttjänta bränsletankar och annat rymdskrot så det är i det närmaste omöjligt idag att inte få med något som passerar genom synfältet under en längre exponering.
Bortsett från den nyligen aktuella asteroiden 2012 da14 som svischade förbi Jorden på rekordnära avstånd så brukar asteroider förflytta sig väldigt långsamt genom synfältet, typ du kan se ett litet spår efter någon eller några timmars exponering.

För att identifiera satelliter brukar jag använda mig av http://www.skycal.com.
Klicka på kategorin "Satellites" och sedan på "Star Chart". När du har matat in koordinaten, synfält, datum, tid och tidsintervall så ritar Calsky upp en stjärnkarta med banorna för de aktuella satelliterna. Har du då ett spår som överensstämmer med din bild så kan du ställa markören på det och få upp namnet på objektet.
Det finns en massa andra sätt att identifiera satelliter på men den här tycker jag ger bäst återkoppling till en bild man har tagit och om man är säker på tidsangivelserna, dvs att klockan i kameran går rätt. I ditt fall stämde det väldigt bra.

Din satellit heter USA 227/SDS (2011-011-A) och låg på magnitud 12,3.
En sökning på "USA 227" http://en.wikipedia.org/wiki/USA-227 talar om att det är en amerikansk kommunikationssatellit som är "classified" vilket jag tror betyder spionsatellit.
Den är geosynkron vilket betyder att du kan upptäcka den i stort sett i samma riktning, kväll efter kväll vid samma tidpunkt.

/*Peter R
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Re: Hästhuvudet - Andreas Hahne

Post by anha76 »

Där ser man, det var en satellit alltså. :good:

www.skycal.com måste jag kolla upp. Det lät intressant.
Beträffande tiden i min kamera så gick den ca 9 min för fort. Jag kollade upp det direkt och drog av 9 min så 20:45 är den "riktiga" tiden.

Tusen tack för att du tog dig tid att reda ut det här!

/Andreas
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hästhuvudet - Andreas Hahne

Post by Peter R »

Jag skrev fel adress, sorry. Ska vara www.calsky.com !

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hästhuvudet - Andreas Hahne

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Har du listat ut vilken satellite det var (om det nu var en satellit) ? Om det är en satellit bör Björn Gimle kunna tala om vilken det var. Googla på hans namn se om du kan komma i kontakt med honom, återkom annars så skall jag se vad jag kan göra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”