IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 (Melotte 15)
Exponering: Ha:6h, O3:7h
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Skywatcher 190 Maksutov Newton
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej!

Ännu en bild som aldrig riktigt blev klar, så jag skrapade ihop datan jag hade och här är resultatet. Med tanke på hur länge jag suttit och klämt på datan i väntan på mer, så har den nog blivit lite överbehandlad, men jag gillar den ändå. Bilden består av data från två filter, Ha och O3, Fotad under nätter med +90% fullmåne (såklart), så det krävdes mkt data för att få ner bruset. Ett kärt återbesök, jag får aldrig nog av all nebulositet i det här området, så jag kommer nog återvända efter S2 data om/när vädret blir bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Takashi »

En helt fantastisk bild!
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Blas »

Otroligt bra, har ingen kritik vill bara berömma resultatet :) fina detaljer/skärpa och ett otroligt djup i bilden
fem av fem möjliga enligt mig! :good: :good: :good: :good: :good:
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Helt igenom en fantastisk bild. Du har inte bara processkunskaperna utan har också fått till grundarbetet perfekt.

/Lasse
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Riktig j-kla snyggt! Mycket dynamik i den bilden. Hatten av igen!
Hur går det med den nya tuben? Fortfarande hemlig :?:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by akjalam2 »

Världsklass !!
3-d känla.
/P
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Starfish »

Wow.. niceONE, skrämmande duktig e du på det du gör är säker på att du kommer bli internationell snart o ökänd.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Sjukt bra Jonas!

Kul att se så fina bilder. Det är peppande när ens egen produktivitet är helt under ytan :)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Jag kan bara instämma, fantastiskt bild med fint djup och 3D-känsla.

/*Peter R
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Tackar ödjumast för era vänliga ord.
Datan fångades dessutom innan jag hade fått koll på kollimeringen till min 190MN, så det blev nog sista svängen med den tuben. Vid såna här tillfällen är jag riktigt glad att jag valde en mono-kamera, annars skulle det inte blivit många bilder. Möjligheten att fånga smalband när månen stör mkt är guld värt, och trots stark måne så blev det helt OK signal att jobba med.
Monteringen levererade allt oguidat, och tuben presterar sanslöst bra! Men kom ihåg, det finns inga substitut för tillräckligt med exponeringstid, oavsett märke på grejjerna.
Vid ett flertal tillfällen har jag sett vissa här på astronet skriva att det blir mer brus vid längre brännvidder, men det är inget jag märkt av än så länge...? Vad beror detta på?


Tompa wrote:Hur går det med den nya tuben? Fortfarande hemlig :?:

Mvh,
Tomas W
Det var aldrig meningen att det skulle bli nåt hemlighets-makeri, jag tänkte bara packa upp grejjerna och posta en recension tillsammans med en first light, men eftersom det inte verkar bli mer väder den här här säsongen, så får jag väl lägga en bild här så länge :P Tak'en fick agera storleksjämförelse då min vanliga måttstock, Carlsberg Export, lös med sin frånvaro.
Image
Det blev till slut en Orion Optics (UK) AG12 som slutgiltig tub ute i obset, efter att suktat i strax 2 år... Lite moddar som bättre 1/10pv primär (strehl runt 0.995), custom daggskärm i kolfiber (främre delen av tuben på bilden), integrerad värmare i tubväggen runt primären, sekundär-värmare. Jag var inne på ASA ett tag, men under de 2 åren jag researchade stötte jag på både en och annan fd ASA användare som istället rekommenderade Orion Optics UK. Båda gör grymma grejer i världsklass, men summan av alla mina "intervjuer" fick mig att till slut välja Orion Optics. Tillsammans med min QSI 583wsg ger den en bildskala på 0.99" / pixel, och f-tal på f/3.8. Liknar min 190MN i bildskala(1.11") men den har en ljusfångande yta som är nästan 250% större, så den fångar fotoner bra nog mkt snabbare! Fler bilder på kortare tid, ja tack! Sen återstår det att se om min seeing låter mig nyttja den teoretiskt högre upplösningen i AG12an.
Än så länge har jag bara hunnit göra några v-kurvor i focusmax, och påbörjat pekmodell-bygget, vädret kan jag bara skratta åt :P Ikväll verkar det äntligen klarna upp. Med vindbyar över 30 knop.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Galet najs tub! Ser fram emot bilder från den. Hoppas du hinner krama ut någon denna säsong :)

Mvh
Daniel
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by HanssonJ »

Hej - kan bara instämma med övriga talare :good: .

Man blir ju inte ett dugg avundsjuk :evil: :evil: - framförallt på kunskapen att få fram fina bilder. Men det är klart att det skulle sitta fint med en ny montering här nere i Småland.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by glappkaeft »

Fantastiskt snygg bild och grattis till den nya tuben!
Grinde wrote:Vid ett flertal tillfällen har jag sett vissa här på astronet skriva att det blir mer brus vid längre brännvidder, men det är inget jag märkt av än så länge...? Vad beror detta på?
Det beror nog på att de inte tänkt igenom vad de säger, Hubble har ju 57,6 m bränvidd och är ju inte precis känd för att vara speciellt brusigt...

Idén kommer nog från att många som fotar med lång brännvidd använder kameror med för små pixlar. För liten pixelskala get dålig med signal vilket i sin tur ger ett brusigt intryck.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Grinde »

glappkaeft wrote:Det beror nog på att de inte tänkt igenom vad de säger, Hubble har ju 57,6 m bränvidd och är ju inte precis känd för att vara speciellt brusigt...
Idén kommer nog från att många som fotar med lång brännvidd använder kameror med för små pixlar. För liten pixelskala get dålig med signal vilket i sin tur ger ett brusigt intryck.
Det var min gissning också... Haha nej, hubble verkar inte lida så mkt av "brännvidds-bruset"
Ibland skulle det nästan behöva köras ett avsnitt "Astrophoto Mythbusters" för att reda ut vissa begrepp & idéer :D
Man blir lätt lite förvirrad ibland av "gamla tumregler" som upprepas utan att man faktiskt har koll på om de stämmer... Tack för klarhet i det här fallet!
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1805 (Melotte 15) - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Grattis till tuben. Jag kan bara skriva under på att det verkligen är en riktig fotonhink.

Du skrev också att du tog alla bilder oguidat med din MN190. Vilken exponeringstid rör det sig om då och funkar det lika bra på alla deklinationer?

/Lasse