Månens terminator - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månens terminator - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månens terminator
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Jag tog denna bild för ett år sedan men har nu jobbat om den från grunden.
Det var väldigt kraftig turbulens vid tillfället vilket gör det extra svårt att få till en jämn återgivning över hela fältet.
Mosaik på 7 filmer var och en på 2.400 bilder.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månens terminator - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Peter!

Härlig bild, skickligt gjort :good: Ger den där klassiska känslan av att befinna sig i orbit runt Luna. Tack för att du delar med dig av ditt fina alster!

Clear Skies,
Magnus
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Månens terminator - Peter Rosén

Post by BumpaBerra »

Du är otroligt skicklig på Månbilder. Snudd på magi.
Är det hanteverket, ka,eran eller optiken? Eller kobinationen?

Tack för att Du delar med dig.

Dag
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månens terminator - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack ska ni ha.
Är det hanteverket, ka,eran eller optiken?
Optiken är väldigt bra när jag får till kollimeringen. Monteringen som jag hade teleskopet på, en SW HEQ-5 Pro, var underdimensionerad för den här tuben vilket gör den väldigt känslig för minsta vindpust och där försvinner många bilder.
Fokus hade jag lyckats få till bra med men det var väldigt mycket lågfrekvent, bubblande och svajande turbulens. Det gör att skärpan flyttar runt, geometrin är kraftigt förvrängd från bild till bild och det är nog det som gör bildbehandlingen mest tidskrävande. Det blir svårt att få en jämn skärpa i alla delar av slutbilden, och det har jag inte fått heller:-)

Ett litet utsnitt runt Montes Caucasus och kratrarna Calippus och Calippus C blev LPOD för några dagar sedan http://lpod.wikispaces.com/February+18%2C+2013 .

Dag, hur går det med din C11 och Hyperstar? Ser fram emot de första resultaten.

/*Peter R
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Sv: Månens terminator - Peter Rosén

Post by Olle E »

Jäklar vad fint! De är såna här bilder man strävar efter i sina egna taffliga försök.
Bra jobbat :mrgreen:
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Månens terminator - Peter Rosén

Post by Lazze »

Grattis till LPOD:en. Det är verkligen en behaglig processning du fått till på den här mosaiken. Jag misstänker att det kan vara lätt att skärpa upp för mycket om delar har blivit lite suddiga pga turbulens, men här ser det så bra ut så att det känns verkligen som man är i orbit som Magnus skriver.

Vädret i år har ju varit miserabelt, men har du fått någon möjlighet att prova nya monteringen?

/Lasse
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Månens terminator - Peter Rosén

Post by BumpaBerra »

Jodå Peter.
Jag fick hem min montering i fredags (CGEM DX) och resten av prylarna. Jag har haft två fina nätter och har mycket att lära. En kväll gick åt att lära mig polinställningar. Och en kväll till att få kameran att fungera. Hyperstaren är ännu ej testad. Jag är nybörjare på detta så jag läser allt jag kommer över. Det är praktik och "Trial and error" som gäller nu. Känner ingen som håller på så jag förljer detta forum med spänning.
Hoppas snart att jag vågar lägga upp en bild.

Hisen

Dag

Return to “Bilder”