IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 Horse Head Nebula
Exponering: 5x10min Ha
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Teleskop: Tv-NP101is
Kamera: QSI582WS
Kommentar: Hej alla,

God fortsättning på Julen, en liten bild bara för att visa att man fortfarande är igång! Den första bilden från det nya obset, en foton insamling rakt av lite DDP inget märkvärdigt alls.

Vädret ihop med mycket jobb har bidragit till min låga aktivitetsgrad i höst. Men det skall väl räta up sig..

M.v.h

LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by wilt »

Stiligt! Gillar't!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Terje »

ser ut som du har någon form av coma liknande abberation som jag inte tycker du borde ha med den tuben och absolut inte så framträdande, har du undersökt var den kommer ifrån?
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag trodde att herrns ögon skulle var fördunklade av all julmat o. Glögg!

Detta är vad jag vet:

Avståndet mellan reducer o. Chip är för långt p.g.a en "utväxt" på kameran när man kör offaxis varianten på qsi, idiotisk konstruktion. Jag ligger på Fl= 440 i dagsläget och är inte optimalt, men ger bra synfält.

Fokuseraren hänger något p.g.a kamerans tyngd, inte helt enkel att komma tillrätta med kan jag säga!

Filterhjulet på Qsi är inte helt parallell med chipytan, har kollat detta, ger vissa dumma effekter

Om det nu är renodlad coma, vilket kan vara svårt att avgöra, annars lite orolig guidning plus svårt att fokusera Ha optimalt (automatiskt) då ljusdämpningen i filtret är rätt hög.

Vad jag misstänker (och hoppas att det inte är)

Ett kollimeringsfel i linspaketen, detta är en tidig 101 is och fanns en del kritik över att inte linsinfästningen var tillräcklig robust! Har designats om efter detta.

Ett liten passus för att det står Televue så innebär det inte att denna tub kan allt! Jag misstänker att TV inte är lika erfarna på foto området som dom är på det visuella! Familjen Nagler håller dock inte med mig om detta utan hävdar att dom behärskar båda, lika bra!

Detta är nog den nästa bästa refraktorn (delat med ett antal andra), nummer ett är Takahashi, det går nog inte säga annat.

Jag skall kolla vidare så får vi se!

Med vänlig hälsning,

LG
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lazze »

Måste vara skönt att vara igång med nya obset. Att släpa grejor fram och tillbaka, polinställa i kylan osv är ingen höjdare i längden.

Apropå abberationen som Terje påpekade så ser det ut som koma i 3 hörn men inte nere till vänster. Håller tummarna att anledningen bara är enligt dina 2 första antaganden, lite koma pga att avståndet inte är exakt rätt till reduceraren men i ett hörn blir det annorlunda pga att fokuseraren är lite sned.

Och rent generellt så tycker jag att fokuserare ofta är klart underdimensionerade när man köper teleskop. De verkar vara designade för att max orka med ett okular, men sällan en kamera.

/Lasse
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: IC 434 Horse Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Kimmen »

Är det så här den ser ut i verkligheten tro?

Return to “Bilder”