17P Holmes - Stolpskott

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

17P Holmes - Stolpskott

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: 17P Holmes
Exponering: 1x1sec,ISO1600
Fotograf: Stolpskott
Kommentar: Undrade om jag kunde hitta den och efter lite sökande så lyckade även jag. Passade på att ta en bild med. Helt fantastiskt, min första komet =)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Stolpskott

Ja detta var verkligen inte stolpe ut :D Jättefin bild på kometen som jag själv fick tillfälle att observera för första gången i gårkväll. Den är verkligen ett spännande och annorlunda objekt. Man ser ju den lätt med blotta ögat!
Men... är det någon som kan förklara varför den inte har någon svans? Tänk om den hade haft det! Då hade den varit den bästa komet jag sett i mitt liv!

Mvh //Micke
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Hej Micke
Fint läge du hittat, har också försökt övertala frugan till liknande men hon är en stadsmus =)
Kul att bilden fick lite beröm, jag tackar.
När jag fick se stjärnhimlen igår så blev jag lite ledsen. Lämnade laptopen på jobbet för att det var så molnigt. Så jag använde inte min nya montering.
Jag monterade upp tuben på min äldre CG5 som jag saknade strömkälla till så det blev inga långa exponeringar. Men jag är glad att jag fick en bild i alla fall =)

Att den inte har nån svans läste jag en trolig förklaring i en annan tråd.
Skulle väl vara kometens läge i förhållande till solen som gör att svansen pekar bort från betraktaren. Den nöjer jag mej med =)

Return to “Bilder”