NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Veil nebula
Exponering: 90 min:18x5min, ISO800
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Här kommer mitt försök på NGC6692, hoppas ni orkar en till ;-)

Från början 52 bilder, men gallrade till 18. De andra led av diverse defekter: lätt ovala stjärnor, blurr på grund av dis och allt det andra som drabbar en...

När jag först stackade ihop alla 52 blev det ganska svårt att efterbehandla. Mycket brus och lite taskiga färger. Kollade igenom bilderna noga och gallrade hårt. Efter stackningen av de 18 kvarvarande bilderna blev efterbehamdlingen betydligt enklare.
Curves/levels i PS, lite laborerande för att dra fram färger samt brusreducering i Neat Image (är det fusk?). Det lär väl inte bli rödare än så här med omoddad kamera, men man kan ju inte måla dit det som inte detekteras. Även om man skulle vilja :P

Hade en riktigt skön stund på altanen i går. Seeingen var ganska bra innan dis och moln drog in vid 00:30. Under tiden som kameran fotade denna, passade jag även på att kolla "live" i 12-tummaren med UHC-filter. Nebulosan framträdde väldigt tydlig i okularet, vilket var en riktig upplevelse. Jag hade nog inte riktigt trott att det skulle funka från min ganska ljusförorenade obs-plats. Därefter blev det lite blandade stjärnhopar i Cassiopeia, man måste ju träna stjärnhoppningen...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Frazze »

Mycket snyggt!
Bilden visar mycket fina detaljer när man tittar på den stora varianten.

Klart det inte är fusk att brusreducera.
Vad synd att du fick gallra bort så många bilder. Jag vet hur tråkigt det är när man lagt massa tid på att ta bilder som inte går att använda, så jag lider med dig.

Mvh
Daniel
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by ThomasK »

Superläcker bild som man kan försjunka in i en lång stund för detaljstudier. :good: Många stjärnor finns det i Vintergatan...
Thomas Karlsson
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Olle E »

Ja verkligen fina detaljer, härligt böljande stråk! Inte för att va negativ men den är lite blå hela bilden tycker jag. Men otroligt runda och fina stjärnor!
Kanske man ska gallra lite hårdare som du gjort bland bilderna för att få det bättre för jag har som du säger mer brus och sämre kvalitet helt enkelt än din bild.

Mvh Olle
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar! Nog finns det stjärnor här... Kanske jag skulle ha dragit ner stjärnorna lite till förmån för nebulosan. Du har rätt i att den är lite blå, det är väldigt svårt att hitta rätt färgbalans tycker jag. Jag har haft en liten dragning åt grönt tidigare, så det får nog ses som ett fall framåt :green:
Ju mer jag fotar, desto mer inser jag hur mycket som hänger på att monteringen går som en klocka, förutom seeing och allt annat som kan jäklas. Nästa steg är att pec-träna, ska bli kul att se vad det kan ge.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Måns »

Mycket fin bild Tomas! :good: Tråkigt att du fick lov att slänga så många bilder.
Personligen tycker jag att färgerna kan bli lite bättre. Här har jag tagit mig friheten att ta bort en liten del av det gröna och sedan jämnat till bakgrunden. Jag kan varmt rekommendera Photoshop verktyget HLVG, http://blog.deepskycolors.com/archivo/2 ... green.html
ngc6992_final1_resize.jpg
ngc6992_final1_resize.jpg (3.36 MiB) Viewed 5407 times
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Terje »

Dra upp blå ytterligare??? Färgbalansen är redan aldeles för blå i orginalet [OIII] är inte illblå, den är cyan färgad, dvs blågrön.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Bengt »

HLVG är nog det sista den här bilden behöver om man inte vill göra en fantasibild av hur objektet faktiskt ser ut. Håller nog med Terje här har det rattats lite väl mycket med färgreglaget.Jag saknar också grön kanal i bilden om den ska kallas för lrgb bild.
Brusreducering är något de flesta använder men man tappar detaljer om man gör det för kraftigt och bilderna ser mer målade ut än fotograferade.Du ligger på gränsen här.
I mindre skala är dock orginalbilden snygg titta på.
Bengt
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Måns »

Okej, förlåt mig. Jag har dålig koll på hur faktist objektet ska se ut och gick mestadels på att bakgrunden hade mycket mera grönt än de andra kanalerna. Allt jag gjorde var att dra till färgera så att bagkrundes färger förhåller sig lika till varandra. Men det är kanske inte så man ska göra?
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by int0x21 »

Vad använder du för montering till den tuben.
Min 200pds väger förmodling ungefär samma som den tuben men jag kommer inte i närheten av några 5 minuters trackningar så jag börjar bli lite sugen på ny montering :)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Som vanligt kanske man har lite bråttom...
Det känns som att efterbehandlingen blev lite "trans-atlantisk", lite väl "blaffig", kan jag tycka nu när jag åter ser bilden.
Det är svårt det här med efterbehandling, man blir sittande ganska länge vid skärmen och tappar perspektivet. Men det kommer väl med erfarenhet. Jag ska försöka mig på ett omtag när jag är åter vid hemmadatorn.

Monteringen är en EQ6, styrd via Eqmod och guidad via PHD och en 70/500 refraktor. Jag är absolut inte hemma med monteringen, betänk att jag fick kassera 3/4 av bilderna. Hur mycket som beror på vind och yttre omständigheter har jag inte riktig koll på. Jag tror inte att problemen beror på balansering/polställning. Jag har lite glapp i både RA och DEC som kanske kan förklara lite. Jag skall försöka trimma till detta samt PEC-träna, så får jag se hur pass bra det kan bli. Nu är det ju ingen lyxmontering, men lite bättre bör den kunna prestera.

Clear skies,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Terje »

Jag har hundraprocentig förståelse för att man inte har en aning om hur något ser ut efter att man suttit och stirrat på en bild i några timmar, ögonen blir helt slut. För ett antal år sedan satt jag och behandlade lite data från Robert och tyckte att resultatet var riktigt bra och skickade iväg en bild till honom över msn, jag gjorde lite annat en stund och några minuter senare plingade det till och robert sa att allt var blått, och visst var det det när jag kollade igen, tillochmed bakgrunden var blåtonad... Jag tror att det är väldigt viktigt att göra lite annat undertiden man bildbehandlar annars blir cellerna i ögat aldeles uttröttade och färgerna du ser stämmer inte med verkligheten längre.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Bengt »

Ett tips är att alltid ha en liten förlaga man vill eftersträva och snegla på . Sen är det inte fel låta en bild vila en dag ibland . Har funnits väl många gröna stjärnor som nått Terjes kritiska öga under många år som passerat min egen granskning eller ibland ännu värre fel. :D
Jag brukar ofta köra med autocolor så man ser hur mycket off man är i svärtan i slutjusteringen. Kan vara ett sätt undvika blåa, gröna eller röda bakgrunder i svärtan.


Bengt
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Regnet öser ner, så det blev lite pillande vid datorn. Har gjort en ny och mindre transatlantisk version. Jag byter inte ut den gamla, men lägger den nya här så går det att jämföra:
http://astronet.se/view_image.php?id=2117

Levels, curves och försiktig ökning av vibrance. Har sedan försökt att ta bort en gradient i högra delen av bilden samt brusreducerat bakgrunden.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC 6992 Veil nebula - Tomas Wikander

Post by perfrej »

Vet ni, jag tycker att den är riktigt snygg i version 1. Visst, lite konstig i färgerna kanske, men ack så vacker. Detaljerna i slöjorna är också helt fantastiska! Version 2 är bättre i balansen men jag tycker att du tappat lite av detaljerna och den läckra harmonin i slöjorna.

Att kasta lite bilder är väl ganska vanligt. Jag har själv kört NEQ6 med EQMOD och PHD stadigt tills jag fick min 10Micron-montering. NEQ6 är riktigt bra grejor, men - ett stort men - kvaliteten på dem är ojämn och de mår inte dåligt av att få svälja en uppsättning stål från Svenska Kullagerfabiken! Jag bytte alla lager i min NEQ6:a och justerade in den ordentligt. Efter det går den som en oljad iller och man behöver i stort sett inte kasta några bilder från den. Men, den behöver bra guidning under alla omständigheter, det är lika klart som en vårbäck. Jag har svårt att se ett bättre alternativ under femtio tusen spänn! Själv var jag riktigt snett ute i vintras när jag ville uppgradera från NEQ6 och bestämde mig för att Losmandy G11 var vad jag ville ha. Som tur var så hade Losmandy fullständigt löjliga leveranstider (han bygger mest grejor åt Hollywood-industrin, tydligen, och lämnar oss stackars astrofolk längst bak i kön hela tiden) och återförsäljarna hade jätteproblem att få raka besked. Via Gemini 53:an - också löjliga leveranstider - hamnade jag på 10Micron och det ångrar jag inte. Har också kört en del NEQ6 senaste tiden och det har funkat kanon. Med 10Micron går det att köra oguidat åtminstone upp till 30 minuters exponer, och vid 20-25 behöver man inte slänga en enda bild.

Nu blev det lite mycket text här - sens moralen är att du har en mycket bra montering och att du säkert kommer att hitta rätt i alla guideparametrar och få behålla alla bilder ;) Jag tycker att du skall överväga att - om du inte redan gjort det - byta lager och "tweaka" den lite också. När du sedan tröttnar på den köper du en Mesu 200!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg