Första automationsbilden - Pelikanen

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Med CCD Autopilot och bakomliggande programvaror (MaximDL, FocusMax, Pinpoint, ASCOM) har jag nu lyckats stabilisera världen. Kvar är att svetsa på ett par stag på metallpiren på balkongen, sen blir det åka av. Följande är en första snabbfix av Pelikanen, 14 x 10min Ha, 7 x 10min O3 (vad som blev kvar efter vindflex i natt) och skall betraktas som ett startskott på projekt "mer data". Quick-and-dirty-behandling med Bias, flats, enkel stretch och sedan kombination i PS med min egna tvåfärgspalett.

Insamlingen skedde helt automatiskt medan jag satt på internatmiddag med min kör. Kul med automation!

NEQ6, Takahashi FSQ106EDX III, SBIG ST-8300M, Baader-filter, ST-i guider på Orion Short.

Återkommer när jag svetsat på ett par stag och kanske lyckats få på 10Micron-monteringen. Som ni ser på utrustningsbilderna så behövs det två rejäla stag i 50x50mm stålprofil. Staivet i sig är riktigt stabilt i 100x100mm stålprofil med 6mm godstjocklek. Plattan upptill skall bytas ut mot 10mm stål - sedan! Väskan på bilden innehåller 28 Ah 12V gel, 12-24V inverter till 10Micron-monteringen, EQDir-moj, Asus Eee-box med 750GB disk och 8GB internminne, 12-5V, 12-8V och lite annat godis som behövs för helt självgående drift. Kommunikation med omvärlden sker med WiFi eller 4G och 10Micron-monteringen sitter på ett internt trådbundet nät. Mycket är det...

Hälsningar,

Per

Image

Image

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Hans Bengtsson »

Jättefin bild och imponerande utrustning!

Lite off-topic kanske (och jag är möjligen ute och cyklar) men jag får en känsla av att du kan vara Per Frejvall som forskat på Antarktis ...? I så fall är det möjligt att du känner en annan person som tillbringat stor tid där, Anders Modig från Västra Frölunda. Anders var på 80-talet aktiv i Göteborgs Astronomiska Klubb och jag träffade honom ofta på den tiden.

M v h
Hans Bengtsson
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Jodå, Bengt, Frejvall är det och Anders känner jag, även om jag inte träffat honom på flera år. Jag håller fortfarande på med polaraktiviteter, men numera på "den mörka sidan", alltså oljeindustrin. Alla vill upp i Arktis och det är bara jag och mina två kompisar som har praktisk erfarenhet av riktig och skarp Ice Management.

Eftersom jag gillar teknik så har det blivit en del kul leksaker på astrosidan ;)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Terje »

lite svårt att avgöra helt på den lilla bilden, men jag tycker det ser ut som att du har en ganska markant blå gradient i bilden som stör mitt intryck ganska mycket men får du bort den blir det nog riktigt bra.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Jag brydde mig inte ett dugg om processeringen ;) jag tror att det var lite mer o3 nedtill och just o3 ligger ju naket i B, så där är nog den.

Det behövs fem gånger så mycket data innan den kan kallas färdig och då går det bort av sig själv.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Cassini »

Tack för att du delar med dig! Ser fram emot många fina bilder. Drömprylar...
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Cassini wrote:Tack för att du delar med dig! Ser fram emot många fina bilder. Drömprylar...

Tack själva. Jag kommer att frekventera detta forum framöver och det skall bli kul. Ha rmest hängt på engelska fora hittills och det tänker jag väl även att göra fortsättningsvis.

Drömprylar... Ja, det är mycket och det kostar skjortan. Jag har alltid försökt göra saker ordentligt, och fördelen med att ha passerat de femtio med råge är att man faktiskt kan rota fram stålarna som behövs. Jag började med astronomi ordentligt 1970 när jag som tolvåring flyttade till Solsidan i Saltsjöbaden och såg observatoriet på kullen. Redan samma höst hade jag etablerat kontakt med bla a Aina Elvius och Gösta Gahm, vilka båda tog med mig som hjälpreda i enmeters Schmidt-teleskopet och enmetersreflektorn. Många sena nätter och mycket info som gick in, och nycklar och tillgång till 40cm-astrografen hade jag fram till början av nittiotalet. Nu när jag återupptagit hobbyn gör jag det ordentligt :good:.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Terje »

Om det var [OIII] så borde den sticka även i grönt vilket den inte gör, min gissning är att det är något annat som orsakar din gradient.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Robert »

KUl med flera som jobbar på automatisering. Ser ut som enliten väderstation bredvid teleskopet med. Vad det nu är för någon?
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by bjorne »

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut inuti väskan dit alla kablar går.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by Grinde »

Bra jobbat, grattis till lyckad testkörning!
Riktigt häftigt att se att det går att automatisera även en "enkel" montering som EQ6an!
Med tanke på att det var en quick & dirty testbild-behandling så skippar vi bildbehandlingstipsen, mkt trevlig testbild!
Nu finns det ingen ursäkt att nöja sig med nån enstaka timme på objekten när du har fått snurr på balkong-riggen, vräk på med timmar nu! :D
Terje wrote:Om det var [OIII] så borde den sticka även i grönt vilket den inte gör, min gissning är att det är något annat som orsakar din gradient.
Det stämmer så länge han han kört O3 naket i grönt på samma sätt som han gjorde i blått(HaO3O3). Jag misstänker att Per körde med en annan blandning för att få till färgerna, speciellt då han kallar det "min egna tvåfärgspalett."
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Argon inköpt. Svetsning av stag i afton. I morgon blir det nya topplattor i 10mm stål, den övre med helt plan yta och bultarna svetsade på undersidan. Hål sk borras för NEQ6 och GM2000, med gänga direkt i godset. Nu jädrar!

Jag ska ta en bild på väskan öppen, då ;)

Syntetisk grön med O3 gånger Ha är det i blandningen. När det är mycket O3 och lite Ha kan det bli lite blåstick, men, som Jonas säger, det är en testbild och jag börjar om från scratch snart.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Första automationsbilden - Pelikanen

Post by perfrej »

Väskan dokumenterad under utrustning!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Bilder”