Protuberans - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Protuberans
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Lunt LS80THa
Kamera: IS DMK31
Kommentar: En bild från igår på en fantastisk fin protuberans, en väldigt kompakt sådan. Jag har lagt in jorden och månen samt deras skalenliga avstånd som jämförelse.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by Frazze »

Fantastisk fin bild.
Solen är rätt stor!

Det skulle vara kul att se hur du räknat ut proportionerna på jorden och månen så de passar in i bildskalan.

/Daniel
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Tack Daniel!

Proportionerna har jag justerat utifrån storleken på min solskiva. Solen är ca 108 gånger större än jorden och jorden är ca 4 gånger större än månen. Avståndet mellan jorden och månen är i genomsnitt ca 30 jorddiametrar, så med dessa värden är det lätt att utifrån solskivans pixelstorlek, räkna ut hur stora jorden och månen skall vara, samt avståndet mellan dom.
User avatar
olawelin
Posts: 30
Joined: 2011-05-12 10:56:36
spamtest: JA

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by olawelin »

Jag satt och tittade på denna igår genom min lilla Lunt35, verkligen en spektakulär protuberans och kul att du fick en bra bild på den!
Kör du dubbelstackat?
Har du någon erfarenhet av de mindre solteleskopen typ Lunt35 eller PST? Om så är fallet, hur mycket bättre är den visuella upplevelsen i ett Lunt80?
mvh
Ola
C11 Edge HD med hyperstar, C10-NGT, C8-SGT, WO FLT98, SW Evostar 80ED pro, SW Evostar 120, Lunt LS80THa.
Daystar Quark Chromosphere, QHY8L, EOS 5dmkIV, EOS 6D, ZWO ASI 174MM
MESU 200, NEQ6 Pro, CG-5
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

olawelin wrote:Kör du dubbelstackat? Har du någon erfarenhet av de mindre solteleskopen typ Lunt35 eller PST? Om så är fallet, hur mycket bättre är den visuella upplevelsen i ett Lunt80?
Ola, när jag fotograferar kör jag singelstack. Jag vet inte om du läst min tråd där jag visar jämförelsen mellan singel- och dubbelstackat vid foto - viewtopic.php?f=22&t=6404&p=22044&hilit=ls80#p22369. Min upplevelse är att singelstackat fungerar lika bra vid foto, men att dubbelstackat är ett klart lyft rent visuellt.

Jag har tidigare använt mig av PST och innan min Lunt 80 använde jag ett Lunt 50mm front filter. Steget från PST till 50mm var ett enormt lyft. Minst lika stort lyft blev det från 50mm till 80mm, både med avseende på detaljer vid foto, men än mer visuellt. Jag investerade i ett större blockfilter för att kunna använda mig av en binoviewer och det ångrar jag inte, solen gör sig otroligt bra i binon, det ger en mäktig 3D-känsla.
User avatar
olawelin
Posts: 30
Joined: 2011-05-12 10:56:36
spamtest: JA

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by olawelin »

Tack för svaret!
Det låter ju inte så bra för jag kommer ju att bli tvungen att skaffa ett nytt solteleskop... :D
//Ola
C11 Edge HD med hyperstar, C10-NGT, C8-SGT, WO FLT98, SW Evostar 80ED pro, SW Evostar 120, Lunt LS80THa.
Daystar Quark Chromosphere, QHY8L, EOS 5dmkIV, EOS 6D, ZWO ASI 174MM
MESU 200, NEQ6 Pro, CG-5
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

olawelin wrote:Tack för svaret!
Det låter ju inte så bra för jag kommer ju att bli tvungen att skaffa ett nytt solteleskop... :D
//Ola
:) Solen är ett härligt objekt att studera/fotografera då den ändrar karaktär hela tiden.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by Peter R »

Väldigt fin protuberans och grattis till bilden på Spaceweather nu på morgonen :D
Kl. 19 låter lite sent på dagen för att fotografera Solen på bara 8° altitud men du har verkligen fått med fina detaljer.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Peter R wrote:Väldigt fin protuberans och grattis till bilden på Spaceweather nu på morgonen :D
Kl. 19 låter lite sent på dagen för att fotografera Solen på bara 8° altitud men du har verkligen fått med fina detaljer.
Tack Peter. Faktum är att jag upplevde luften som den bästa på väldigt länge när jag fotograferade. När jag kom hem och såg mina avi-filmer så blev jag väldigt förvånad över hur "lugna" dom var. Från att normalt använda 10-20% av bilderna kunde jag nu använda ca 50%. Jag såg senare på kvällen när jag var ute med min 8-tummare, att det var väldigt bra förhållanden. Jag gjorde en mängd olika exponeringar på denna protuberans, så jag skall se om jag får ihop lite av en HDR-version så småningom.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Protuberans - Göran Strand

Post by gost »

Nu har jag uppdaterat bilden här på Astronet med en lite mer genomarbetad version samt med en hel solskiva. Jag har också lagt till en närbild på protuberansen som jag tog med min 2,5x Powermate.

Return to “Bilder”