vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Frazze »

Hej Bengt.
Vilken otroligt bra bild!

Om jag ska försöka komma med något tips så vet jag att vissa förminskar stjärnorna lite för att de inte skall ta fokus från de svaga detaljerna i stoftmoln och liknande.
Här har jag minskat ner stjärnorna lite i den högra bilden för att visa på skillnaden.
smaller_stars.png
smaller_stars.png (744.64 KiB) Viewed 2114 times
Det är ju såklart väldigt subjektivt och beror på vad man gillar eller inte och din bild är helt klart fantastisk precis som den är.

Mvh
Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Bra tips Daniel.

Håller med om jag bara kunnat göra det så bra så jag själv blev nöjd.

Testa faktiskt det också själv men får det inte bli speciellt runda stjärnor när man gör så i PS .Jag får det inte bra i fullformat storlek. Har du en bra metod som gör de inte tappar formen och blir kvadratiska så det syns i fullformat så ta jag emot ditt bildbehandlingstips.Har försökt hitta bra tuturials som gör det bra men inte hittat något som behåller formen rund.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Timo »

Precis som med denna som Frazze trixat till så har jag märkt att du tappar aningen i kontrast med förminskningen av stjärnorna. Studerar man noga så ser man det.
Det går kanske att i efterhand höja kontrasten ett snäpp men då får man se upp med bruset som gärna ökar en smula.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Den enda metod som jag vet fungerar mycket bra är att man kör en runda med h-alfa och lägger det stjärnlagret med den storleken då får man ner de i mindre format.
Alternativ minska stackningsmängden och lägga ett stjärnlum lager. Att bara trixa ner de i denna skala i PS har jag aldrig fått bra. Kanske finns det bättre program som gör det bättre. På enskilda stjärnor är det inga bekymmer med . Det fick man göra på denna bild på de två stora stjärnorna Men ta ett helt stjärnfält som här är svårare få snyggt. Jag tror som du Timo att man tappar en del annat också.
På widefield bilder är det lättare trixa ner de för pixlarna där är redan så små så det inte syns.
Men det är en intressant diskussion finns det en bra metod så skulle jag vara tacksam och lära mig den,

Bengt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Frazze »

Hej igen.
För att förminska stjärnorna använde jag mig av PixInsight och deras Morphological Transform-modul.
Här finns en bra guide hur man gör i PixInsight.
http://blog.deepskycolors.com/archive/2 ... ical-.html

Jag gjorde snabbt bara förminskningen och ingen efterföljande kontrastökning.

Tyvärr vet jag inte hur man skulle göra på motsvarande sätt i Photoshop, men guiden kanske kan ge några tips ändå. Ett första steg är väl att få till en vettig stjärnmask/stjärnlager. En snabb googling gav att kanske filtret Minimum kan användas sedan?

/Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack Frazze.
Pixinsight är kanske ett bättre program än de jag innan testat hmm .Jag bockar o tackar Frazze.
Kanske är detta det bästa bildbehandlingsråd jag fått på åratal här.
Nu är ju alla exempel där mest i liten bildskala på länken du gav .
Minimum filtret eller de pluggin jag har gör ingen vidare jobb i PS. Där tror jag inte jag kan komma längre.Inte heller i maxim.dl som jag faktiskt börja undra om det är så fantastiskt.
Kan hända att Pixinsight har ett bättre verktyg. Tål absolut testas.
Jag har medvetet valt inte blanda in för många program i min bildbehandling ,men kanske är det tid att föra in ett extra hjälpmedel.Kanske är pixinsight bättre.

Den stora frågan är om kontrast försämringen kan åtgärdas på ett bra sätt utan brus.Tål att testas .
Du får gärna skicka bilden du testa på i fullformat till min mejl så kan ja se hur stor skillnad där blir.

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: vdb141 Spöknebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Till de som följer tråden . Nu har jag sett bilden och mycket riktigt tappar man mycket i kontrast med stjärminskningen.På denna snabbbild såg jag samma fenomen som i PS med fyrkantsjärnor.
Men det var ju en snabb testbild.Blir säkert bättre med mer tid och bättre råbild att köra med.
Tycker alla ska läsa Daniels blogg mycket intressant läsa om pixinsight testerna.
Ska absolut köpa detta program framöver när jag får råd. För det var bättre än väntat och klart bättre än Ps .

Bengt