M2 - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M2 - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M2
Exponering: LRGB 12:5:4:5 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Stod ganska lågt på himmelen och lite lätt dis gjorde att bilden blev lite brusigare än förväntat. Men med så förhållandevis kort exponeringstid blev den trevlig ändå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Luminansbilderna är tagna med 2 minuters oguidade delexponeringar.
Färgbilderna 1 min oguidade exponeringar.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Man slås varje gång man ser dessa klotformiga stjärnhopar hur lika de egentligen är.

Denna verkar ha ett ganska koncentrerat centrum eller det går att få den att upplösas lite bättre?

Tur vi har några aktiva astrofotografer kvar i landet . Vi andra verkar just fått ett abrupt slut på säsongen redan. :(

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Varför är säsongen slut, är det något värre än vädret? Hoppas att inte du också har drabbats av trasiga prylar.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Lika bra att släppa nyheten här såväl som någon annanstans

Kommer snart att stänga capellet i Örkelljunga för gott på grund av min sjuka hustru.

Att ha villa med allt vad det innebär har börjat bli en omöjlig situation.
Kommer att flytta till lägenhet med mindre boyta att sköta om som innebär mer ork för både henne som för mig.

Hade ett tag planer på att bygga ett mindre hus men de stranda på grund av en allt för velig tomtförsäljare. Har helt lagt de planerna nu på is.

Håller för stunden på att rensa ut huset som jag hoppas få ut till försäljning snart.

Planen är för stunden att jag nu istället kommer att satsa på införskaffa en husbil och prova på mer mobilt foto i Sverige såväl som utomlands. Har länge velat fotografera från och omkring medelhavet och varför inte från alperna . Hoppas förverkliga detta.

Flytten innebär att all tid får läggas på det för stunden.

Kanske nåt gott kommer ur denna tråkiga situation ändå till slut.

Mycket tyder även på för närvarande på att även min nuvarande optiska utrustning tacken och wocen kommer att läggas ut till försäljning inom kort.
Måste bara bestämma mig för vad jag vill ha istället. Men det kommer helt säkert bli en ny refraktor.

Bengt






Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Det var tråkigt med din hustru, och tråkigt att du också stänger obset.

Låter däremot trevligt att åka husbil till medelhavet, jag har haft samma tanke en tid, det finns ett proffs-observatorium på en bergstopp på Kreta där man skryter om extremt god seeing och klar himmel för det mesta. Där skulle man kunna samla bilder i några veckor, Kreta är väl dessutom ett trevligt ställe på andra sätt.

De skarpaste astrobilderna tagna av amatörer kommer så vitt jag vet från alperna någonstans, har bestämt sett några tyska bilder därifrån som är i Hubble klass, så det är nog heller inte så dumt.

Synd bara att du envisas med de där hemska linserna :D

Kan man hitta något lämpligare fototeleskop än en newton 8" f/4 t.ex?
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Kan man hitta något lämpligare fototeleskop än en newton 8" f/4 t.ex?
Allt som inte har så sanslöst mycket coma som en f4 newton... jag är alergisk mot coma på bilder.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jo Terje det är rätt Terje koma är inte vackert men det kan om man ska vara ärligt vara så att även en refraktor inte alltid har tillräckligt flat bild. Det är inte heller vackert.

Anledningen till min förtjusning för just refraktorer är dess smidighet att inte behöva kylas ner länge samt framförallt dess överlägsna skärpa vid foto. Kvittar nog vad du har för newton man får aldrig det stinget i stjärnor och detaljer som en refraktor.

Kollimeringen är visseligen lite trist att behöva göra ofta men det tror jag man skulle snabbt få in rutiner för och är absolut inte huvudargumentet för att inte välja newton tuben. Visuellt är det ett utmärkt intrument och som ett komplement kanske man en dag köper en newton.

Skulle det till sist ändå inte bli en refraktor så skulle ja nog välja Rc tub som ju helt saknar allt vad koma heter.

Mitt huvudkrav på nästa tub blir en helt flat bild ända ut så jag kan slippa ha guide tuboch köra endast off axis guider.

Bengt

Return to “Bilder”