Veil & Pickering Triangle - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Veil & Pickering Triangle - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Veil & Pickering Triangle
Exponering: 3x6min
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Ytterligare en bild tagen med 300mm-objektivet vid bländare 2,8. DeepSky-filter har använts vid exponeringarna.
Kan naturligtvis inte mäta sig med många andras bilder på detta forum men jag har roligt med nyupptäckt kunskap och ingen skam i kroppen att visa mina små framsteg-: (Ni får säga till om det blir för mycket...)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Jag känner igen mig själv när det började losna med astrofoto. Skilldnaden mellan dig och mig är att dina bilder är 200% bättre än mina "nybörjarbilder".

Denna sista tyckte jag var helt suverän! Här ger det stora formatet från Canonen bra valuta! Man ser mer av helheten av objektet. Absolut inte så att jag menar att jag inte gillar lite mer close up men gillar som sagt luften i bilden. På denna bild syns det heller inte så mycket vinjetering. Har du gjort något annat på denna än dom andra?

Mvh// Micke utan grejor
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Otroligt många fina bilder Jonas!
Du har verkligen hittat rytmen nu !

Med tiden är jag säker du kommer att upptäcka att ge sig på ännu mer exponeringstid på varje objekt kommer att innebära att du ännu mer kommer utnyttja dina nyvunna färdigheter att få fram ännu mer detaljer.



Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack för de vackra orden pojkar!

Micke. Nej, jag har inte gjort någonting men är själv lite fundersam över anledningen. Kanske det kan vara så att det är DeepSky-filtrett som skapar distorsionen i vissa lägen. Det är nämligen så att det (av speciella konstruktionsorsaker) sitter något lite löst i filterringen. Det kanske ibland orsakar bildfelen. Det kan också vara linsen som sitter i EOS/FD-adaptern som orsakar felet. Det är ju det *sämsta* optiska elementet i hela kedjan.

Bengt. Ja, det finns framförallt två detaljer att fixa. Mörkare himmel som medger längre exponeringar. För fotografering med SN-teleskopet eller annat med längre rännvidd, behöver jag längre brännvidd på guidetuben. (jag kör ju manuell guidning).
Det förstnämnda löser sig på naturligt sätt....så att säga. Det andra får jag försöka sno ihop på något sätt. (Och då menar jag inte stjäla!)

Bästa Hälsningar

Jonas
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Spännande bilder du har laddat upp på senaste tiden.
Jag hade liknande problem med utdragna stjärnor i hörnen när jag använde ett 1,25" deepskyfilter. Jag misstänker att det var dess placering för nära sensorn som gav upphov till brytningsfel. Det löstes när jag bytte ut det mot ett 2" filter som kunde placeras längre från kamerasensorn.
Nu är det ju inte samma problem för dig men du skulle ju kunna testa utan filter för att se om kantstjärnorna blir rundare.

Hälsningar

/*Peter R

Return to “Bilder”