Venus med 300 mm objektiv Venus med 300 mm objektiv - Jonas

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Venus med 300 mm objektiv Venus med 300 mm objektiv - Jonas

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus med 300 mm objektiv Venus med 300 mm objektiv
Exponering:
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Blev lite fel med den tidigare publiseringen men här är i varje fall de första testbilderna med mitt nya objektiv tillsammans med bilder på själva objektivet.
Venus stod ganska lågt över horisonten vid tillfället vilket, tillsammans med den av Baader ombyggda kameran, ger Venus en rödaktig ton.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Bilden i nedre högra hörnet visar den interna filterhållaren för 48mm filter. Passar alltså som hand i handske för 2" standardfilter.

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Vilket monsterobjektiv! Jag har följt diskussionen på Astro forumet. Killen där, Lars har ju tagit några smått otroliga bilder med hjälp av något liknande. Kaske är det ett "okänt" och billigare alternativ att lyckas med astrofoto. Det ser ju verkligen ut så!
Vad jag förstår så kostar inte ett sådant objektiv skjortan om man hittar det på begagnatmarknaden. Ligger säkert en hel del sådana och skräpar i gamla fotografers garderober. Har ju i och för sig själv fuskat lite med något liknande genom åren. Mitt 200mm objektiv har ju varit anslutet på min Starlight kamera ett par gånger och nu senast på ett av mina Venus måne foto.

Ska bli spännande att se vad du kan åstakomma med detta och din "moddade# kamera till hösten!

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Jo, det är rätt stort. Väger 2,3 kg!
Det är dock knappast ett okänt sätt att lyckas med astrofoto. Jag vill minnas att många kända astrofotografer använt bl.a. detta objektiv för att ta mycket fina bilder. Det var innan de köpte AP-refraktorer allihop!-:)
Objektivet tillhör ju knappast den vanliga serien av "konsumentobjektiv" utan är ett renodlat proffsobjektiv som kostade skjortan när det begav sig. Objektivet innehåller både ED-glas och ett fluoritelement.
Canons motsvarande objektiv kostar idag ca. 44.000:-.

På Blocket såg jag förresten ett likadant objektiv. Också för ett bra pris - om än något högre:
http://www.blocket.se/vi/12401597.htm?ca=23_8_s

Bästa Hälsningar

Jonas

Return to “Bilder”