10 \\ - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

10 \\ - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: 10 \\
Exponering:
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: En bild på min hembyggda newton monterad på EQ-6 Pro.
Här har jag inte guideteleskopet monterat men monteringen har inga problem att hantera den totala tyngden. Dock krävs lungt väder pga det stora moment som den långa tuben ger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Väldigt vackert teleskop du byggt! EQ6.an ser nästan lite liten ut med denna mastodont på! Men jag är väl inte den rätta att uttala mig om överlastade monteringar :)

Hur länge har du filat på det bygget? Ritat konstruktionen själv? Skulle vara kul att se lite bilder från bygget. Vilket F-tal har det?

Ja som du förstår skulle helt enkelt vilja veta lite mer. Kanske något du kan visa på AQUILA träffen.

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Tack för de vackra orden!
Teleskopet är inte nybyggt. Jag byggde det för nästan exakt 10 år sedan och då byggde jag även en montering till det.
Under åren som gått har jag mycket sällan använt det. Dels på grund av att monteringens beninfästning inte var tillräckligt stabil och gjorde att det blev lite för mycket vibrationer för att kunna användas vid fotografering, dels att jag under de följande åren byggde och köpte nya teleskop som bättre kunde användas på de monteringar jag hade. 10":aren blev liksom över...
Monteringen har fram till nu gjort ett bra jobb som fotografisk plattform för min 8" S-N men ersätts alltså nu av EQ-6:an.

Teleskoptuben är otroligt stabil - egentligen onödigt stabil eftersom den väger ganska mycket också.
Det är i grunden en fackverkstub där fackverket består av (om jag minns rätt) 12 mm längsgående träribbor med stabiliserande 12 mm byggplywood fördelade på utsatta ställen över längden. Utanpå har jag sedan klätt med 4 mm plywood. Hela fackverket är givetvis både limmat och skruvat ihop och sedan målat med mattsvart färg. "Utanpåverket" är först laserat och sedan klarlackat i tre lager med båtlack.
Primärspegelcellen är även den byggd i byggplywood och trots att den är lite enklare i funktionen mot många andra primärceller har den fungerat alldeles utmärkt. Även sekundärcellen är hembyggd men har med åren blivit lite tilltufsad så jag funderar på att kanske bygga en ny.

Speglarna är det enda på tuben jag inte gjort själv. De är inhandlade för många, många år sedan - redan på den tiden den första ASAK-föreningen levde faktiskt. Primärspegeln är en Cave med ca. 1800 mm brännvidd vilket gör att f-talet hamnar runt 7. Det gör, som du ser, tuben ganska lång. Det något höga f-talet tycker jag bara är positivt. Det gör att både den visuella och fotografiska bildkvaliteten blir bättre och i ett ljusförorenat område tror jag faktiskt det är en fördel med lite högre f-tal.
Sekundärspeglen är lite av ett bekymmer. Jag har varit slarvig med en "ny", lite större sekundär, jag köpte för 10 år sedan och som skulle ersätta den tidigare. Under åren tror jag tyvärr ytan blivit förstörd av att ha varit uppåtriktad så jag har satt i den gamla, lite mindre sekundären igen. Det syns även på bilderna att sekundären inte riktigt täcker hela primären. Nåja, något ska ju fixas också!

Jag har några ritningar kvar av härligheten men inte komplett underlag. Visst kan jag ta med tuben till grillfesten. Det kan ju vara roligt att se hur ett gammalt hembygge ser ut. Det kanske kan ge andra ideér att börja bygga något själv, vem vet?

Bästa Hälsningar

Jonas

Return to “Bilder”