IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 Hästhuvudnebulosan
Exponering: Ha: 3*20min Oguidat
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Testbild, första resultatet med min nya montering. 3st oguidade 20min Halpha exponeringar.
Länk till beskuren och oskalad version på hästhuvet finns här: http://farm8.staticflickr.com/7201/6902 ... fa19_o.jpg

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Damberg »

Ruggigt detaljerad och snyggt omfång av toner! 20 min oguidat är också spektakulärt :-)

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Tompa »

Det är bara att ta av sig hatten! Ruggigt var ordet, sa Bull!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Bengt »

Stort, fint synfält. Snyggt.
Svart vita halfa bilder är underskattat. Själv tycker jag många gånger detaljerna försvinner i färgbilderna.
Fattar dock inte vad du ska med den en guider till på den brännvidden? :S
Men man behöver ingen guider till den monteringen på så låga brännvidder!
Den ska klara 20 min på minst 2000 bränvidd utan problem. Risken är du snarare får sämre följning när den guidar på sämre seeing.


Bengt
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Kul att ni gillade testen, jag har lite gammal färgdata jag försöker lägga ihop nu, men det är i minsta laget när det kommer till exponeringstid. Självklart känns det för bra för att va sant, att inte behöva leta objektet pga dålig pekning, och såklart att inte guida. Men min upplösning på 2arcsec/pixel är såklart förlåtande, trots det är jag ändå grymt nöjd med trackingen eftersom jag inte gjort klart polinställningen och pekmodellen, trots allt ett första försök!
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Bengt wrote:Stort, fint synfält. Snyggt.
Svart vita halfa bilder är underskattat. Själv tycker jag många gånger detaljerna försvinner i färgbilderna.
Fattar dock inte vad du ska med den en guider till på den brännvidden? :S
Men man behöver ingen guider till den monteringen på så låga brännvidder!
Den ska klara 20 min på minst 2000 bränvidd utan problem. Risken är du snarare år sämre följning när den guidar på sämre seing.


Bengt
Håller med, svart/vita h-alpha är svåra att klå! De blir så "rena" på ett sätt som färgbilder inte brukar återge (inte mina i allafall)
Eftersom min polinställning aldrig hann bli klar, och en pekmodell med bara 4 extra stjärnor, så tänkte jag ha grejjerna ikopplade för att kompensera dec-drift, men det verkade gå bra ändå! Sen tänkte jag också köra phd med avaktiverade guide-inputs, för att läsa grafen och kolla drift & pe. Det där med 2000mm oguidat tycker jag fortfarande låter för bra för att vara sant, mer än hälften av ASA-användarna jag kollat med kör med guider ändå, dock med +10sec exponeringar och 10% aggresivitet osv... Men det finns några som får det att funka trots allt, men jag ville inte ha för höga förväntningar på min första test. Monteringen är grymt bra, men det är inte jag, därför guide-backup :P
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej Jonas!

Det kommer bli fantastiskt bra när du har fått rätt på allt! Det är det ju i och för sig redan ;) Med den monteringen och den förhållandevis låga brännvidden så kan du fotografera i sömnen :)

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Robert »

Ser ut som om du har fått till pointing/tracking modelen bra.

Som portbael fotograf ännu så kör jag oftast inte lika länge oguidat även om mitt rekord är 40 minuter oguidat med helt runda stjärnor. Men då la jag lång tid på polinställning.

Grattis till att ha fått igång observatoriet och Ha bilden blev riktigt bra.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 434 Hästhuvudnebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Robert wrote:Ser ut som om du har fått till pointing/tracking modelen bra.

Som portbael fotograf ännu så kör jag oftast inte lika länge oguidat även om mitt rekord är 40 minuter oguidat med helt runda stjärnor. Men då la jag lång tid på polinställning.

Grattis till att ha fått igång observatoriet och Ha bilden blev riktigt bra.
Otroligt!
Måste fråga vad du körde med för montering och tub då 40 minuter oguidat låter som trollkonster för mig som hittils haft runt 30-35 arcsec peak2peak med min eq6'a :P Hatten av för den bedriften i allafall!
Själv la jag ungefär 5-10 minuter på polinställning av EQ6an varje portabel session, men det räckte ändå för guidade bilder fria från fältrotation med 20min exponeringar. Men utan att guida skulle jag varit chanslös...

Return to “Bilder”