Proxima Centauri - Sören Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroSören
Posts: 12
Joined: 2011-09-22 21:32:41
spamtest: JA

Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by AstroSören »

Ny bild i galleriet
Objekt: Proxima Centauri
Exponering: 1 x 25s
Fotograf: Sören Eriksson
Teleskop: 8" f5 Skywatcher Sydney
Kamera: Canon 500D
Kommentar: Med komakorrektor utan guidning. Norr uppåt och ca 0.7 graders fält vertikalt. Man kan se att stjärnan rört sig åt höger samt svagt nedåt jämfört med äldre bilder. Har ökat färgerna i bilden men fick ändå inte fram någon röd ton.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by skafar65 »

Hej Sören

Jag och säkert många andra ställer oss lite frågande då det gäller många av dina bilder. Jag undrar lite om du vill ha någon feedback på dina bilder? Förhoppningsvis vill du det. 1x25 sekunder har det varit många bilder som varit tycker jag. Varför exponerar du inte längre? Kanske vet du inte hur man gör när man stackar? Jag vill bara hjälpa dig. En sådan kort exponering räknar de flesta av oss här mer som en inställningsbild. Kanske är det så att du är nöjd ned att bara fånga objektet? I så fall har du ju lyckats men samtidigt skriver du att du dragit upp färgerna och kan inte få fram någon färg. Jag är inte förvånad! Man fångar ingen färg på så kort tid, eller i varje fall inget som blir något av. Du måste upp i 2-4 minuter. Gärna 10 sådana exponeringar, sen börjar det hända saker. De färger du ser på bilden är bara brus, jag tvivlar även på att bilden är i fokus.

Jag hoppas du förstår att det inte är någon elak kritik som jag ger dig. Jag vill gärna hjälpa dig och komma vidare.

Mvh //Micke
AstroSören
Posts: 12
Joined: 2011-09-22 21:32:41
spamtest: JA

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by AstroSören »

Hej och tack för feedback!

Denna bild tog jag mest för att se i vilket stjärnfält Proxima ligger och har inga fler bilder att stacka med.

Hade tyvärr ingen guidningsutrustning med mig i Australien utan bara ett sämre EQ5-stativ, därav de korta exponeringarna.
Har stackat en del med mitt gamla Photoshop 7 men det klarar inte av mina RAW-bilder från Australien. Vilket program är bäst för Canon .CR2?
Jag har bl.a. AIP4WIN som verkar klara det men har inte provat det ännu.

På inköpslistan är ett Losmandy G11 eller beg. CGE-stativ så att man kan börja exponera ordentligt ... Min nygjutna stativpelare på berggrund verkar nu ge en repeterbar polinställning. Det är så sällan klart i Kungälv att man måste
utnyttja tiden mycket väl.

På min 14" Newton har jag monterat en Williams digital fokuserare för att kunna göra fokusering repeterbar. Zoomfunktionen i en Canon 500D räcker inte alltid till.

MVH Sören
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by Yayks »

deep sky stacker fixar *.cr2 http://deepskystacker.free.fr/english/index.html värt att prova :good:
Man efterbehandlar (stretchar) bilderna lämpligen i annat program typ gimp, pohotoshop e eller liknande.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by timokarhula »

Proxima Centauri, som är vår närmaste fixstjärna, är en röd dvärgstjärna, på avståndet 4.28 ljusår. Det är den tredje komponenten till Alfa Centauri systemet. Det riktigt kryllar av stjärnor i detta vintergatsrika område. Inte ens Uranometria 2000.0 är tillräcklig för att identifiera Proxima, ty den är av magnitud 12 men har oregelbundna utbrott och kan ljusna till elfte magnituden. Första gången som jag observerade Proxima Centauri, den 12 januari 1995 med min Celestron-90, använde jag ett foto taget med Digitized Sky Survey. Jag blev först förvånad när jag såg stjärnan i en annan position men sedan slog det mig att Proxima hade rört sig en aning sedan bilden togs på 1950-talet! Dess egenrörelse på himlen är 3.809 båsekunder per år mot positionsvinkel 281º.7. Med Murdoch universitets 45cm teleskop identifierade jag Proxima främst på färgen för den var så distinkt röd.

/Timo K
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by Terje »

tänk på att behandla bilderna i ett program som stödjer 16 bitars färgdjup under processen (vilket gimp inte gjorde senast jag kollade, tror dock att det fanns på todo listan för framtiden) även äldre versioner av PS faller på denna punkt, tror CS2 var första versionen med fullt 16 bitars stöd.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Proxima Centauri - Sören Eriksson

Post by glappkaeft »

Tyvärr så har 16-bitas stöd funnits på GIMPs todo-lista i i många år nu och har under hela tiden varit en kommer snart grej. Men det kanske kommer snart...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”