NGC884+M81/82 Dubbelhopen + M81/82 - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC884+M81/82 Dubbelhopen + M81/82 - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC884+M81/82 Dubbelhopen + M81/82
Exponering: 1x4 minuter
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Inte de bästa bilder som tagits av ovanstående objekt men med tanke på att det var ganska ljusförorenad himmel och endast 4 minuters exponering så är jag relativt nöjd.
Bilderna ska ses som ett exempel på vilken typ av bilder man enkelt kan ta under en relativt ljusförorenad himmel.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Dubbelhopen ser riktigt trevlig ut.

Galaxerna skulle kunna bli riktigt bra med lång exponeringstid. 4 minuter är väldigt kort även utan ljusföroreningar :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Imponerande med så kort exponering.

Testa balancera de tre kanalerna i photoshop . Om du gör det får du fram ett rött centrum i ciggaren trots dess korta exponering] samt du får bort ännu mer grönt ljusförorenings ljus.

Du har verkligen en del extra strö ljus att kämpa mot .

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Robert och Bengt,

Tack ska ni ha. Ja, ni vet hur det är; jag har inte tagit mig tid att lära mig stacka ännu. Får väl göra det men det är så mycket annat som upptar tiden....
Som jag nämnde tidigare har ljusföroreningarna blivit värre men denna kväll var det nog också mer spridning av ljuset än jag trodde.
Det var lite konstigt för uppe vid bservatoriet var det inte fukt i luften men hemma, bara någre hundra meter därifrån, var det ganska mycket fukt.
Det var kanske så att fukten förstärkte ljusspridningen in mot stan.

Kvällen efter denna var kanonfin men tyvärr hade jag inte möjlighet att utnyttja den.

Jag kommer nog närmare och närmare ett beslut att bli vägastronom. Jag behöver inte köra speciellt långt härifrån för att det ska bli riktigt mörkt.

Ha det bra!

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Konstigt! Jag svarade på detta inlägg och det från Jonas angående ljusföroreningarna vid observatoriet men det har försvunnit! Jag får väl upprepa mig då. Jag tyckte även som ni andra att bilderna var bra med tanke på den korta exponeringen. Men min huvudmening med bilderna var nog den att jag tror att dom är för kraftigt komprimerade. Just dom där pixelfelen kring stjärnor och detaljer brukar tyda på det. Tror att bilden kan bli mycket bättre om man kanske inte komprimerar den så mycket. Vilket program använder du till det Jonas?

Mvh //Micke

Return to “Bilder”