NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7635 bubble nebula
Exponering: 50:50:10:10:10 LHargb
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Jag blev inspirerad av Dans fina bubbla så jag tog en kortare serie på den med Rc tuben. Hoppas få in mer exp tiden till slutversionen.Just nu ser mörkt ut på väderfronten ett bra tag framöver. Själv tyckte jag spikes på denna bild blev klädsamt. Lite ironiskt är att mina spikes är åt samma håll som på Robert Gendlers bild som han har i sin bok :)
Tror inte jag behöver bekymra mig för kollimeringen är jättefel för strålarna ser jämna fina ut åt alla håll.

Har valt en bildbehandlings metod med mer sparsamt med ha och gjort den till mer typisk LRGB bild.Målet är få till minst den dubbla exp tiden på slutbilden så bruset minimeras.Ska man studera den i full storlek tycker jag min nuvarande bild gör sig bättre en bit ifrån datorskärmen.
Stort tack än en gång till Dan som inspirera mig till att sabba min nattsömn under natten mellan söndag -måndag. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by Mats »

Också en fin bubbla. Allting blir ju så väldigt stort på dina bilder...
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by danhei »

Tack Bengt!
Alltid lika kul o förstöra nattsömnen för någon ;) Första gången dock som en mogen gentleman tydligen råkat ut för det, oftast är det frugan som klagar :D
Din bubbla ser mycket bra ut. Den ser mer ut som en bubbla med betydligt mer transparens än den jag lyckats producera.
Jag har blendat Ha datat ganska starkt i min bild som tar överhanden mycket av Luminansdatat, så min bubbla ser nog lite mer ut som en sfär än en typisk bubbla.
Tycker du hittat en fin balans mellan Ha/Lum som ej förstört själva bubblan.

MVH
/Danne
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack grabbar.

"Allting blir ju så väldigt stort på dina bilder..."

Tycker det är skoj att det finns sådan spridning av brännvidder på detta forum. Gör att vi får lite mer varierade bilder.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Snygg bubbla! Snygga spikes också, riktiga den här gången? :) Likheten för övrigt är slående med mina resultat med lång brännvidd. Visar ju på att man inte var så fel ute ändå :) Det är svårt att få till den där riktiga krispigheten vid dessa brännvidder, så är det bara! Gäller väl "bara" att hitta en riktigt bra kväll!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Hej Micke!

Jo du var ju väldigt glad för denna bubbla får några år sedan och tog bilder på den ofta :D
Kan nästan lova det inte blir så på astropixlarsidan. så fantastiskt är inte detta objekt :D

Känns som vi går om varandra i astrofoto. Jag börja med refraktorer du börja med större brännvidd . Sen de sista åren har du nästan uteslutande kört refraktor och jag gick i träda i nästan 2år . Nu ligger du i träda verkar det. Är det inte dax ta hem något alternativ om det dröjer länge till få hem dina nya grejorna (du har ju alla möjligheter) . Som du vet är ju bästa tiden en bit in i september . Ditt obs börjar väl nästan få spindelvävsvarning :D.
Se fram emot lite skafarska närbilder igen.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja på något vis har vi gått om varandra. Kul i och för sig att vi inte tar samma bilder med samma utrustning samtidigt.

Ja det ser ut att bli en lång väntan för mig. Det är ju alltid så då det gäller lite speciella saker inom den här branschen. Det lovas vitt och brett men på något sätt verkar det som alla teleskoptillverkare har en tendens att lova mer än vad de kan hålla! Reklam för saker kommer ibland flera år innan själva varan till sist dyker upp på marknaden! Vet inte hur de tänker då? Kanske vill de visa att de ligger i framkanten och att de är med?

Jo jag har också funderat på att kanske prova på något annat så länge men det är ju trots allt nya saker som ska användas då och då är de ju inte nya längre…

Vi får se, troligtvis lär det dröja ett tag innan vi får se några Skafarska bilder här igen... :)

Ses vi i Mariestad? Mvh //Micke
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: NGC7635 bubble nebula - Bengt Svensson

Post by anivision »

Deras strategi verkar ju funka, lättlurade idioter som tror att "snart så kommer det" och så köper dom inte sin utrustning någon annanstans utan lägger en order och väntar och väntar...Visst, jag är också en av idioterna :D

Return to “Bilder”